تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۲۲۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل شرکت فولاد هرمزگان خبر داد:

اجرای پروژه‌های متعدد در راستای بازنگری و تدوین ساختار سازمانی

‌می‌متالز - به‌منظور بهبود شرایط کار و ساختار سازمانی فولاد هرمزگان، پروژه‌های متعددی اجرایی شده است که در آن‌ها نیاز‌های کارکنان و ضروریات کنونی و آتی شرکت با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیش رو لحاظ شده است.

به گزارش می‌متالز، این مطلب را نجمه خواجه، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان گفت و افزود: در این راستا اقدامات بنیادین و مهمی در حال انجام است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: بازنگری و تدوین ساختار سازمانی؛ پروژه تدوین معیار‌های بهینه ساختار سازمانی (امانی و پیمانی) بر اساس بهینه‌کاوی شرکت‌های فولادی؛ طراحی و استقرار نظام تفویض اختیارات در سطوح مدیریتی؛ طراحی و استقرار نظام کارراهه شغلی کارکنان؛ پروژه دسته‌بندی مشاغل؛ بهینه‌سازی ساختار جبران خدمات (Compensation, Benefits,…) Total Rewards و شناسایی هرچه بیشتر مشاغل سخت و زیان‌آور.

وی در تشریح هریک از این اقدامات گفت: در بازنگری و تدوین ساختار سازمانی دستاورد‌هایی همچون بالانس نیروی انسانی، حذف موازی‌کاری و تقسیم‌کار بهینه، بهبود سلسله‌مراتب گزارش‌گیری، زنجیره و وحدت فرماندهی، همسویی با استراتژی‌ها، چابکی سازمان و برون‌سپاری فعالیت‌های غیرکلیدی حاصل می‌شود. این پروژه ۹۲ درصد پیشرفت دارد.

تدوین معیار‌های بهینه ساختار سازمانی

نجمه خواجه در خصوص پروژه تدوین معیار‌های بهینه ساختار سازمانی (امانی و پیمانی) تصریح کرد: این پروژه بر اساس بهینه‌کاوی شرکت‌های فولادی در ۶ گام انجام شد که این گام‌ها به ترتیب تعیین چارچوب مسئله و مطالعه اولیه، محک‌زنی و مطالعات نهایی، تدوین معیار‌های اولیه، تطبیق با وضع موجود (ساختار فعلی)، نهایی کردن معیار‌های اولیه و تدوین سایر معیار‌ها و تدوین و ابلاغ دستورالعمل هستند. این پروژه در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌شود در خردادماه سال جاری به اتمام برسد.

طراحی و استقرار نظام تفویض اختیارات در سطوح مدیریتی

وی هدف اصلی پروژه طراحی و استقرار نظام تفویض اختیارات در سطوح مدیریتی را صرفه‌جویی در زمان مدیریت و کمک به توسعه مهارت رهبران آینده دانست و گفت: این پروژه نیز از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد. فاز‌های این پروژه نیز شامل محک‌زنی و انجام فاز مطالعاتی، تعریف و تعیین چارچوب و سطح اختیار، انجام مصاحبه با خبره‌ها و جمع‌آوری نظرات و مستندات، تعیین حدود اختیارات پست‌ها، تعیین اصول و نحوه تفویض اختیار و ابلاغ آن است.

طراحی و استقرار نظام کارراهه شغلی کارکنان

به گفته مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان، طراحی و استقرار نظام کارراهه شغلی کارکنان از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است. این پروژه شامل طراحی فرایندی است که از طریق آن برنامه توسعه مسیر شغلی کارکنان در طول سازمان ایجاد می‌شود و براساس ارزیابی نیاز‌های سازمان، عملکرد، پتانسیل و ترجیحات شخصی افراد طرح‌ریزی و شکل‌دهی می‌گردد. همچنین به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری، رضایت و دل‌بستگی، ایجاد فرصت‌های برابر، تدوین مسیر زندگی کاری و فرصت‌های رشد در آینده، اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه مدل مفهومی نظام کارراهه شغلی کارکنان گام‌هایی تعریف شده که شامل انجام فاز مطالعاتی و استخراج مفاهیم و شناسایی مسیر‌های شغلی، تجزیه‌وتحلیل و دسته‌بندی پست‌های سازمانی، طراحی مسیر‌های شغلی ساختار فولاد هرمزگان، استخراج قواعد و چارچوب‌های حرکت در مسیر‌های شغلی و تدوین و تصویب نظام‌نامه است.

وی خاطرنشان کرد: در طراحی مسیر‌های شغلی فولاد هرمزگان انواع حرکت و جابه‌جایی‌های شغلی در یک سازمان وجود دارد که شامل حرکت روی نردبان شغلی (به سمت بالا) در یک رده شغلی، حرکت روی مسیر افقی و تغییر حوزه کاری در همان رده شغل، حرکت عمودی با ارتقای شغلی (تکنسین، کارشناس، رئیس، مدیر و…) و جابه‌جایی به خانواده شغلی متفاوت است. پروژه نظام کارراهه شغلی ۴۵ درصد پیشرفت دارد.

نجمه خواجه اظهار داشت: تجزیه‌وتحلیل و دسته‌بندی پست‌های سازمانی با استفاده از خطوط مبنا، تدوین عناصر محوری و استخراج خانواده شغلی بر جانشین‌پروری، انتصابات، مدیریت استراتژی منابع انسانی، استخدام، مدیریت استعداد و مدیریت عملکرد تأثیر مستقیم دارد.

شناسایی و دسته‌بندی مشاغل

وی با اشاره به پروژه شناسایی و دسته‌بندی مشاغل خاطرنشان کرد: این پروژه شامل مواردی همچون مطالعات کتابخانه‌ای، استخراج معیار‌ها با رویکرد ارزش‌آفرینی و منحصربه‌فرد بودن، همسویی معیار‌ها با استراتژی‌ها برای خلق ارزش در آینده و حال، بررسی اقدامات استراتژیک و فرایند‌های سازمانی، استخراج تعاریف و جداول ارزش‌گذاری، بررسی شناسنامه پست‌های سازمانی و تجزیه‌وتحلیل پست‌ها، ارزشیابی و دسته‌بندی مشاغل است که با جامعه هدف ۶۵۰ پست سازمانی انجام شد. این پروژه از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید.

بهینه‌سازی ساختار جبران خدمات

مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان پروژه بهینه‌سازی ساختار جبران خدمات در این شرکت را این‌چنین تشریح کرد: جبران خدمات یا (Compensation, Benefits, …) Total Rewards اصطلاح عام و گسترده‌ای است که شامل پرداخت‌های ثابت (Fixed Pay)، پرداخت متغیر (Variable Pay)، مزایا (Benefits) و تعادل کار و زندگی (Work-Life Balance) می‌شود. با نگاه استراتژیک به مدیریت منابع انسانی، جبران خدمات باید متناسب با شرایط سازمان و تحولات سریع محیطی به‌صورت پویا و انعطاف‌پذیر طراحی شود. ما معتقدیم تعیین بسته حقوق و مزایای کارکنان به‌عنوان بخش اساسی جبران خدمات یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت منابع انسانی است؛ بنابراین تعیین بسته حقوق و مزایا و اجرای درست و مؤثر آن موجب دل‌بستگی کارکنان و نیل به اهداف سازمان می‌شود. ایجاد احساس انصاف و عدالت می‌تواند بر انگیزه و اشتیاق کاری کارکنان اثرگذار باشد و کارکنان را به تلاش و تکاپوی بیشتر ترغیب کند. احساس انصاف در اینجا دو مقوله توازن و انصاف در درون شرکت‌ها و توازن و انصاف برون‌سازمانی را شامل می‌شود.

پایش و ارزیابی مستمر بسته حقوق و مزایای کارکنان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان به‌صورت مستمر بسته حقوق و مزایای کارکنان را مورد پایش، ارزیابی و تحلیل قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: این امر براساس محرک‌ها و ابلاغیه‌های شورای عالی کار، ابلاغیه‌های فولاد مبارکه و توازن داخلی و بیرونی دائماً مورد بازبینی قرار می‌گیرد. همچنین پس از ابلاغیه شورای عالی افزایش مزد، زیرساخت‌ها و پارامتر‌های لازم به‌صورت روتین از ابتدای هر سال به‌روزآوری می‌شوند. اقدام بعدی بازنگری و ترمیم مازاد بر بخشنامه شورای عالی کار است که پس از ابلاغ بخشنامه افزایش مزد و بررسی شکاف و انحرافات به‌وجود‌آمده و همچنین آنالیز و تحلیل و در نهایت آسیب‌شناسی حقوق و مزایا، سناریو‌های بازنگری تهیه و پس از اخذ مصوبات لازم اجرا می‌شود.

خواجه گفت: اقدامات انجام‌شده در این بخش عبارت‌اند از: شناسایی و آنالیز هزینه‌های نیروی انسانی، آنالیز نسبت‌ها و سرانه‌ها، مطالعه روندها، استخراج سناریوها، برگزاری جلسات تصمیم‌سازی در سطح مدیریت عامل و هیئت‌مدیره، برگزاری جلسات تصمیم‌سازی در سطح هلدینگ و اخذ مصوبات و اجرا.

وی با اشاره به موضوع حقوق و مزایای پیمانکاران اعم از اجزا و مقاطع بازنگری گفت: اجزای بسته حقوق و مزایا شامل موارد ذیل است: شغل و مزد گروه شغلی، پست شامل فوق‌العاده شرایط محیط کار و فوق‌العاده مدیریت و سرپرستی، شاغل شامل مزد سنوات، مزایای قانونی به‌تبع مزد مبنا و ثابت شامل اضافه‌کاری، حق شیفت، بن، حق اولاد و مسکن.

شناسایی مشاغل سخت زیان‌آور

بنابر اظهارات مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان اهم اقدامات انجام‌شده برای شناسایی مشاغل سخت زیان‌آور در خصوص بازنشستگی پیش از موعد، موارد ذیل را شامل می‌شود: تکمیل فرم‌ها و اسناد موردنیاز (شرح وظایف پست‌های سازمانی/ فرم شماره ۲)، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور پست‌های سازمانی، تهیه و تدوین گزارش کارشناسی ۶۵۰ پست، برگزاری جلسات کمیته داخلی و حضور بازرسان در فولاد هرمزگان.

جلب حداکثری رضایت شغلی کارکنان سازمان

وی در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از همراهی و همکاری همه مدیران و کارکنان سازمان با مدیریت سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد هرمزگان گفت: همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین اهداف این امور، جلب حداکثری رضایت شغلی کارکنان سازمان است و معتقدیم افزایش تعلق‌خاطر سازمانی کارکنان در همه سطوح منجر به تعالی و تحقق اهداف سازمان می‌شود؛ ازاین‌رو با حمایت‌های ارزشمند مدیریت ارشد شرکت و همراهی سایر معاونان و مدیران، تمامی تلاش و توان خود را به کار خواهیم گرفت تا در این مسیر با مساعدت همه همکاران، پرتلاش‌تر از همیشه گام برداریم.

منبع: فولاد هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده