تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۰۷۵۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند متناقض قیمت طلا و سکه / بازار به چه سمتی می‌رود؟

می متالز - قیمت طلا و سکه امروز با وجود تعطیلی بازارها روند متفاوتی داشتند. قیمت اونس نیز امروز افزایشی بود.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته قیمت طلا و قیمت سکه در بازار برخلاف روز‌های قبل افزایشی بود. بازار طلا ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را با بازدهی منفی ۱۱ درصدی به پایان رساند. اما روز گذشته روند افزایشی قیمت دلار، نرخ طلا و سکه را نیز صعودی کرد. به گونه‌ای که سکه بهار آزادی که به کانال ۲۴ میلیون تومانی رفته بود، به سطح ۲۵ میلیونی بازگشت.

امروز با وجودی تعطیلی بازار‌ها روند متناقضی بر قیمت طلا و سکه حاکم است. اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود تا لحظه تنظیم این خبر که حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز انجام شده، قیمت طلا را با حدود ۱۸۰۶ هزار تومان کاهش، دو میلیون و ۳۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده است. اما این منبع قیمت سکه طرح جدید را صعودی و ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دانسته. این نرخ حدود ۲۰۳ هزار تومان بیشتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم افزایشی و ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۲۴۱ هزار تومان بیشتر از روز گذشته

روند افزایشی اونس

بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیر‌های موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. این روز‌ها قیمت اونس، روندی نزولی دارد. طلای جهانی در ۳۰ روز گذشته حدود ۱.۳۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

با وجود این، امروز قیمت اونس روندی صعودی دارد و در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱،۹۱۸ دلار رسیده، این به معنای افزایش حدود ۰.۱۶ درصدی قیمت طلا در بازار‌های جهانی است.

اخبار متناقض برای بازار‌ها

روز گذشته قیمت طلا و سکه با همگرایی بازار ارز توانست در نوسان افزایشی قرار گیرد. سکه بهار آزادی و مثقال که روز چهارشنبه به کانال‌های قیمتی پایین‌تر ورود کرده بودند، مسیر رفته را برگشتند. با وجود این بازار طلا و سکه، بهار امسال را با بازدهی منفی به پایان رساند که سیگنال‌های سیاسی و خبردرمانی در این موضوع بی‌تاثیر نبود.

اما کارشناسان اقتصادی تاثیر نوش‌داروی سیاست منطقه‌ای را خبردرمانی‌های موقتی می‌دانند و معتقدند تنها برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند؛ حال به نظر می‌رسد دستیابی به چنین اهدافی از افق مناسبات سیاسی کشور مدام دورتر می‌شود.

در همین زمینه، دیروز رسانه‌ها نوشتند که طرح دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته می‌شود. آنگونه که انتخاب گزارش داده، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند. در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.

با وجود این، قیمت دلار در ایران همیشه تحت تاثیر اخبار لحظه‌ای سیاسی و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارزپاشی و خبردرمانی نیز قرار داشته است. اما گاه طولانی شدن روند انتشار اخبار امیدوارکننده، بدون دستیابی به نتایج ملموس، آثار این موارد را کمرنگ می‌کند و بازار به حرکت طبیعی خود باز می‌گردد. در این میان اخبار منفی سیاسی و برخی واقعیت‌های اقتصادی کشور نیز ممکن است باعث افزایش قیمت دلار شود.

البته برخی اخبار مثبت در حوزه تنش‌زدایی، تبادل زندانیان، مذاکرات هسته‌ای و برجام، همچنان ادامه دارد و ممکن است در روز‌های آینده با کسب نتابج مشخص‌تر، باز هم شاهد تاثیر آن‌ها بر بازار ارز باشیم. مگر اینکه وزنه اخبار منفی و ناامیدکننده مانند دیروز سنگین‌تر شود.

پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا و سکه

در هر حالت، برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش قیمت ارز موقتی است. در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفته بود: «خبر‌های مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد. متن کامل این گفتگو را در گزارش پیش بینی قیمت دلار ۱ تیر ۱۴۰۲ بخوانید.

در همین راستا، مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهش قیمت دلار و همگرایی طلا با این موضوع گفت: «به نظر می‌رسد آینده چشم‌انداز تورمی فعلا خیلی بزرگ و وحشتناک دیده نمی‌شود. در سال گذشته بین ایران و عربستان توافقاتی حاصل شد و آرامش نسبی که در بازار‌ها از این زاویه به وجود آمد، کم کم خود را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند به رفتار دلار شکل دهد و روی طلا نیز تاثیر می‌گذارد.»

او با اشاره به ریزش قیمت انس جهانی طلا ادامه داد: «در روز‌های اخیر انس جهانی طلا تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو است. درست است که از شدت نرخ بهره کمی کاسته شده، اما کماکان در این فضا مانده و یک اصلاح را باید برای انس جهانی و آمدن در محدوده‌های ۱۹۰۰ دلار در نظر بگیریم.»

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده