تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۷۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند قیمت دلار صعودی می‌ماند؟ / اخبار متناقض سیاسی برای بازار ارز

‌می‌متالز - قیمت دلار تابستان را افزایشی آغاز کرد. با وجودی که بازار ارز در ۳ ماهه نخست سال جاری بازدهی منفی داشت، اما کارشناسان معتقدند روند کاهشی قیمت دلار موقتی بوده است. بازار ارز این روز‌ها سیگنال‌های متضادی را دریافت می‌کند که ممکن است اندکی نوسان را در این بازار رقم بزند.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار تیر ماه را با روندی افزایشی آغاز کرد و به کانال ۴۹ هزار تومان وارد شد. امروز هم با وجود تعطیلی بازار، شبکه طلا، سکه و ارز قیمت دلار را بر اساس نرخ روز گذشته، ۴۹۷۱۳ تومان اعلام کرده است.

روز پنجشنبه اول تیر ۱۴۰۲، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی شروع معاملات با قیمت ۴۹۶۵۰ تومان بود. دیروز، کف قیمت به ۴۹۶۰۰ و سقف آن به ۴۹۷۲۰ تومان رسید. آخرین مظنه معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز ۴۹۳۵۰ تومان بود.

چرا روند قیمت دلار تغییر کرد؟

با وجود شرایط پایدار و تا حدودی نزولی بازار ارز در روز‌های میانی هفته گذشته، انتشار اخباری در مورد احتمال دائمی شدن تحریم‌های ایران ورق را برگرداند. بر اساس این خبر، قرار است طرح دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته شود. آنگونه که انتخاب گزارش داده، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند. در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.

 رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مدعی شد که این لایحه گامی است که مدت‌ها به تاخیر افتاده است. او تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران تنها در صورتی برداشته می‌شود که این کشور از رفتار تهدیدآمیز خود دست بردارد.

در حالی که ایران در راستای روابط مساعد سیاسی با کشور‌های همسایه تلاش می‌کند و درصدد است تا این آشتی منطقه‌ای جایگزینی برای اخبار نامساعد برجامی باشد، اما کارشناسان اقتصادی هر روندی در بازار را متاثر از اخباری در جهت رفع یا تعدیل تحریم‌ها می‌دانند.

این خبر باعث شد دیروز، یکم تیر ۱۴۰۲، قیمت دلار کانال ۴۸ هزار تومانی را ترک کند و با رشد ۱۱۵۰ تومانی به پله ۴۹ هزار تومان برگردد و تا ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان هم پیش برود. این به معنای رشد ۲.۳۵ درصدی اسکناس آمریکایی بود. دلار در طول هفته گذشته بازدهی ۲.۱۶ درصدی را تجربه کرد.

سیگنال‌های متناقض برای بازار ارز

این روز‌ها بازار ارز سیگنال‌های متناقضی را در حوزه سیاسی دریافت می‌کند. از یک سو ایران در حال تنش‌زدایی با همسایگان است و روابط و تحرکات منطقه‌ای دولت افزایش یافته است. در مورد برجام نیز به نظر می‌رسد مذاکراتی جریان دارد و برخی منابع مدعی دستیابی به نتایج خوب هستند.

برای مثال آنگونه که  گزارش شده دولت بایدن ممکن است به زودی به نوعی توافق با ایران دست یابد که مشخصا به دنبال محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران باشد.

همچنین انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: برای اتحادیه اروپا، برجام (توافق هسته‌ای) اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترین برنامه ممکن برای پرداختن به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

این اظهارات مورا در پی دیدار اخیر او در دوحه با معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین مطرح می‌شود.

علی باقری نیز گفتگو‌ها با مورا را «جلسه‌ای جدی و سازنده» تلقی کرد که در آن در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر شد.

از سوی دیگر اما، لایحه نمایندگان مجلس آمریکا و تحریم‌های جدید علیه ایران، سیگنال‌های متناقضی هستند که برای بازار ارز ارسال می‌شوند.

امروز رصد گزارش داده است که شورای اتحادیه اروپا، چهار نهاد ایرانی را به اتهام ارسال پهباد به روسیه تحریم کرده است. این نهاد‌ها بر اساس ادعای اتحادیه اروپا، هواپیما‌های بدون سرنشین تولید می‌کنند و در اختیار روسیه قرار می‌دهند.

روند قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؟

با وجود روند صعودی روز گذشته در بازار ارز، قیمت دلار در ایران همیشه تحت تاثیر اخبار لحظه‌ای سیاسی و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارزپاشی و خبردرمانی نیز قرار داشته است. اما گاه طولانی شدن روند انتشار اخبار امیدوارکننده، بدون دستیابی به نتایج ملموس، آثار این موارد را کمرنگ می‌کند و بازار به حرکت طبیعی خود باز می‌گردد. در این میان اخبار منفی سیاسی و برخی واقعیت‌های اقتصادی کشور نیز ممکن است باعث افزایش قیمت دلار شود.

با وجود این، برخی اخبار مثبت در حوزه تنش‌زدایی، تبادل زندانیان، مذاکرات هسته‌ای و برجام، همچنان ادامه دارد و ممکن است در روز‌های آینده با کسب نتابج مشخص‌تر، باز هم شاهد تاثیر آن‌ها بر بازار ارز باشیم. مگر اینکه وزنه اخبار منفی و ناامیدکننده مانند دیروز سنگین‌تر شود.

در هر حالت، برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش قیمت ارز موقتی است. در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسوولان کشور گفته بود: «خبر‌های مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده