تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۱۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۰۷۶۶۰
سرویس خبر : انرژی

بحران انرژی ریسک جدیدالورود بازار سرمایه!

‌می‌متالز - بررسی گزارشات ماهیانه صنایع مادر اعم از فلزات اساسی، معدن و سیمان و... در سال‌های گذشته حاکی از این است که قطعی برق منجر به کاهش تولیدات شرکت‌ها در فصل تابستان شده است که این موضوع مستقیما بر سود فصل دوم شرکت‌ها اثر نامطلوب داشته و در صورت‌های مالی آن‌ها منعکس گردیده است.

به گزارش می‌متالز، برنامه‌ریزی دولت سیزدهم به منظور جلوگیری از قطع برق بخش خانگی در سال‌های اخیر عملا از جیب سهامداران تامین شده است. عدم موازنه تامین برق کشور منجر به این گردیده است که قطعی برق در نهایت منتهی به کاهش تولیدات شرکت‌ها شود به نحوی که حدودا به‌طور متوسط دو ماه از ۱۲ ماه سال را عملا بدون تولید محصول و متحمل شدن هزینه سربار سپری کنند که این موضوع با فرض عدم قطع شدن گاز در زمستان بوده که بعید به نظر می‌رسد.

با این حال به نظر نمی‌رسد دولت سیزدهم سیاست پیشگیرانه جدیدی به منظور کنترل قطعی برق صنایع در تابستان ۱۴۰۲ اتخاذ کرده باشد. با توجه به اینکه میزان تولید برق در کشور در بهترین شرایط حدود ۷۰ هزار مگاوات است پیش‌بینی می‌شود با افزایش مصرف برق با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه شویم که متاسفانه این کسری مطابق سنوات گذشته از کارگاه‌های تولیدی جبران گردیده و منجر به کاهش تولید محصولات مصرفی مردم در تابستان شده و در نهایت تورم فصلی را افزایش خواهد داد.

به زودی شاهد اعلام برنامه قطعی برق صنایع خواهیم بود و اعتقاد بر این است که این قطعی‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد. از طرفی شرکت‌ها با بیرون آمدن از این چالش به زودی باید منتظر ریسک قطعی گاز در زمستان باشند! به نظر می‌رسد دولت برنامه جدی برای رفع موانع تولید نداشته و صرفا رو به مصرف مسکن‌هایی نظیر قطعی برق، گاز، تغییر ساعت‌های کاری و... می‌آورد.

با اینکه بازار سهام در آستانه مواجه شدن با ریسک قطعی برق فصلی قرار داشته، اما براساس اعلام برخی شرکت‌ها، صنایع مذکور تدابیر خاصی را برای گذر از این بحران اندیشیده‌اند. با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از قطعی‌های احتمالی برق حکایت می‌کرد، شرکت‌های متاثر از این امر برخی از تغییرات عمده تولید را به همین دوره موکول یا برای برخی از بخش‌ها ژنراتور‌های برق و نیروگاه‌های مقیاس کوچک تعبیه کرده‌اند تا در صورت قطع برق بتوانند بخشی از بودجه پیش‌بینی شده برای تولید فصل تابستان را پوشش دهند. نکته امیدوار‌کننده در خصوص سال پیش رو این است که مدیریت و برنامه‌ریزی کارخانه‌های سبب خواهد شد تا مانند سال گذشته شاهد شیب تند روند کاهشی تولید نبوده و ان‌شاء‌الله سال‌های آینده این بحران به‌طور کامل حل گردد.

این موضوع به منزله این نیست که شرکت‌ها هیچ تاثیری از قطعی‌های برق در کارنامه خود نمی‌بینند؛ اما آنچه مسلم است این است که به اندازه سال‌های قبل تحت تاثیر این عامل تغییر مسیر نخواهند داد. در هر صورت باید منتظر گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در تابستان باشیم.

در هر صورت باید منتظر بود تا مشخص شود برنامه دولت و وزارت نیرو در سال «مهار تورم و رشد تولید» چیست.

منبع: روزنامه تعادل

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده