تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۰۷۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم‌انداز معدنی جهان در ۲۰۱۹

می متالز - بخش معدن و فلزات در سطح جهان با سرعت زیاد در حال تغییر است. در گذشته، ما درباره روند تغییرات در بخش معدن جهان صحبت می‌کردیم در حالی که حالا از نوسانات می‌گوییم زیرا دگرگونی نشان‌دهنده شتاب موجود است.
چشم‌انداز معدنی جهان در ۲۰۱۹

به گزارش می متالز، این شتاب برآمده از اتفاق‌هایی است که در چند سال گذشته رخ داده، تا سال پیش ادامه داشته و در نهایت به امسال رسیده و تا سال آینده هم پیش می‌رود. در سال گذشته میلادی همانند سال‌های پیش، چین در بازارهای اصلی کامودیتی‌ها نقش مهمی ایفا کرد، به ویژه از طرح راه ابریشم جدید یا یک کمربند-یک جاده خبر داد. این طرح نشانه ایجاد یک بازار مصرف بزرگ از محصولات مرتبط با معادن و صنایع معدنی جهان است. موقعیت چین نیز در افریقای جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شریکان تجاری آن، تثبیت شد و این پایداری برآمده از تحریک و ترغیب سرمایه‌داران چینی برای ورود به صنایع مختلف این کشور از جمله معادن است. در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) همچنین مفهوم «داده‌های بزرگ» که مدتی است روی زبان‌ها می‌چرخد، بیشتر به بخش معدن جهان وارد شد و بخش‌هایی مانند جمع‌آوری داده‌ها، حریم خصوصی کاربر، امنیت سایبری و مسائل مرتبط با انتقال داده‌ها گسترش بیشتری یافته است.
سال گذشته، طلا نیز با نزدیک شدن به بهای ۱۳۰۰ دلار در هر اونس تبدیل به منبعی سودآور از درآمد شد، تا اندازه‌ای که بازار نوظهوری مانند ارزهای دیجیتال نیز خللی در این سوددهی ایجاد نکرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی همچنین نوآوری یک عامل کلیدی بود و پدیده‌های نو مانند چاپ ۳بعدی، شبیه‌سازهای معدنی، هواپیماهای بدون سرنشین و نقشه‌کشی ۳بعدی به خوبی مجال ظهور و بروز پیدا کردند.
در همین حال، شرایط نیروی کارگر همچنان برای شرکت‌های معدنی در مسامحه قرار می‌گیرد و مباحث مربوط به آن خوراک رسانه‌هاست، هر چند دولت‌ها برای ارتقای سیاست‌های محیط کار زیر فشار فزاینده‌ای قرار دارند.
در سطح بین‌الملل، حوزه قضایی همچنان به دنبال راهکارهایی است تا رابطه شرکت‌های معدنی را با جوامع بومی بهبود بخشد و در همان حال شرایط امنی را برای عرضه کامودیتی‌های گران‌قیمت ایجاد کند. نظام قضایی در واقع در تلاش است با تکیه بر منشور معدنی که تعهدات و الزامات سیاسی-اقتصادی را بر شرکت‌های معدنی اِعمال می‌کند، در ارتقای توانمندی‌های جوامع بومی نیز بکوشد. در سال گذشته همچنین شرکت ژاپنی توکیوالکتریک که در تولید انرژی فعال است، موفق شد تاییدیه نخستین رآکتورهای هسته‌ای خود را پس از حادثه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) دریافت کند و رآکتورها را به راه بیندازد. این اتفاق به توسعه بازار اورانیوم جهان انجامید، تا حدی که شرکت کازاتومپورن متعلق به دولت قزاقستان در سال گذشته اعلام کرد که تولید تری‌اورانیوم اکتوکسید را در ۳ سال پیش رو ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. در سال گذشته میلادی، صنعت خودروهای الکتریکی همچنان رو به رشد بود و نمی‌توان درباره خودروهای الکتریکی گفت و از لیتیوم، مس و کبالت حرف نزد. به نظر نمی‌رسد شتاب جهان برای دستیابی به ذخایر لیتیوم کاهش پیدا کرده باشد، آن هم وقتی چین در رأس این جریان قرار دارد. کشورهایی مانند شیلی نیز در تکاپو هستند تا به میدان عرضه لیتیوم ورود پیدا کنند. این در حالی است که چین نه تنها در عرضه این کامودیتی سرآمد است بلکه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف آن را نیز به خود اختصاص داده است. همه اینها جریان‌هایی است که از سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۰۱۹ کشیده شده و صنعت معدن را از خود متاثر می‌کند.

گِرگ مک‌ناب / نویسنده کانادایی

عناوین برگزیده