تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۰۸۳۲۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیرکل انجمن سنگ استان کرمان اعلام کرد

استخراج و فرآوری سالانه ۵۷۰ هزار تن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در کرمان

‌می‌متالز - دبیرکل انجمن سنگ استان کرمان با اشاره به بیش از ۸۵ پروانه بهره‌برداری و ۱۱۸ پروانه اکتشاف در حوزه سنگ گفت: در این بخش بعد از اصفهان و یزد در رتبه سوم کشور قرار داریم و ذخایر استان کرمان ۱۰۰ میلیون تن است و سالیه ۵۷۰ هزار تن استخراج و فرآوری صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، صادق نخعی امروز هفتم تیرماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمان که به صورت مجازی با رایزنان بازرگانی ایران در کشور‌های هدف برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمان با داشتن ۴۲ ماده معدنی به بهشت زمین شناسی ایران مشهور است و یکی از پتانسیل‌های استان سنگ‌های تزئینی و ساختمانی است.

وی با اشاره به بیش از ۸۵ پروانه بهره‌برداری و ۱۱۸ پروانه اکتشاف در حوزه سنگ افزود: در این بخش بعد از اصفهان و یزد در رتبه سوم کشور قرار داریم و ذخایر استان کرمان ۱۰۰ میلیون تن است و سالیه ۵۷۰ هزار تن استخراج و فرآوری صورت می‌گیرد.

نخعی بیان کرد: در سال گذشته ۱۸۵ میلیون دلار صادرات سنگ ساختمانی به ۱۶ کشور داشتیم که سهم استان کرمان ۱۰.۴ درصد بوده است.

دبیر کل انجمن سنگ استان کرمان گفت: در سنگ‌هایی مثل مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و مرمر ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات به کشور‌های مختلف وجود دارد.

وی افزود: حلقه مفقوده در این بخش، معرفی محصول به کشور‌های هدف است و این مسئولیت به عهده رایزنانی بازرگانی است.

نخعی تصریح کرد: انجمن سنگ استان کرمان با محوریت افزایش سهم صادراتی از پنج سال قبل علاوه بر برندسازی و ایجاد دفاتر و نمایشگاه‌های دائمی در گرجستان، قطر، روسیه و کردستان عراق فعالیت داشته و موجب افزایش سهم صادراتی استان شده است.

به گزارش ایسنا، دلفاردی از فعالان اقتصادی جنوب کرمان نیز در این نشست گفت: جنوب استان کرمان در تولید بسیاری از محصولات سرآمد و رتبه‌های اول کشور را دارد، اما نتوانستیم از این توانمندی و موهبت الهی درست استفاده کنیم و بهره‌وری کافی وجود ندارد.

وی افزود: سال گذشته قریب به ۳۰۰ هزار تن صادرات محصولات گلخانه‌ای ۲۲۰ هزار تن صادرات محصولات سبزی و جالیزی از جنوب کرمان انجام شده است.

دلفاردی با بیان اینکه در مرکبات ۵۰۰ هزار تن تولید داریم، گفت: همه این کار‌ها بدون فعالیت نظام‌مند و برنامه‌ریزی بوده، اما به دلیل جذابیت محصولات جنوب کرمان، به صورت خودجوش با همه مشکلات توانستیم حجم قابل قبولی صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وجود رایزنان اقتصادی می‌تواند سرعت پیشرفت ما را بالا ببرد و انتظار داریم محصولات ما را در کشور‌های هدف معرفی کنند و برگزاری نمایشگاه‌ها، تور‌های کشاورزی و ... از موارد کمک کننده است و باید سلیقه و نیاز کشور‌های هدف به ما معرفی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده