تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۸۴۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بولیوی برای استخراج لیتیوم با شرکت‌های چین و روسیه توافقنامه امضا کرد

‌می‌متالز - بولیوی برای استخراج منابع دست‌نخورده لیتیوم در این کشور آمریکای لاتین با شرکت روسی «روس‌اتم» و «سیتیک گووآن گروپ» چین توافقنامه امضا کرد.

به گزارش می‌متالز، فرانکلین مولینا وزیر انرژی بولیوی پنجشنبه در مراسم امضای این توافقنامه‌ها گفت: کشور ما با این قرارداد‌ها قادر خواهد بود در سال ۲۰۲۵ در نمک‌زار‌های اویونی، کویپاسا و پاستو گراندس حدود یکصد هزار تن لیتیوم کربنات تولید کند.

توافقنامه‌های بولیوی با شرکت‌های روسیه و چین بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار ارزش دارد. بولیوی در ماه ژانویه نیز با شرکت باتری‌سازی چینی CALT نیز قرارداد مشابهی امضا کرد.

مولینا افزود که سرمایه‌گذاری ۲ شرکت چینی و روس امکان احداث کارخانه‌های استخراج و فرآوری مستقیم لیتیوم در شهر‌های پاستو گراند و اویونی نورته را فراهم می‌کند.

روس‌اتم تایید کرد که ۶۰۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت در حوزه لیتیوم در خارج از روسیه است و سالانه ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن کربنات لیتیوم را خواهد داشت.

وزیر انرژی بولیوی گفت که سیتیک گووآن گروپ چین نیز ۸۵۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و به دنبال «سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ساخت باتری و احداث یک کارخانه مونتاز خودرو به منظور ایجاد یک انقلاب واقعی» است.

لیتیوم عمدتا در تولید باتری کاربرد دارد و مرکز زمین‌شناسی آمریکا برآورد کرد که نمک‌زار‌های بولیوی با ۲۱ میلیون تن لیتیوم بزرگ‌ترین منابع این فلز را در جهان داراست.

بسیاری از شرکت‌ها از جمله تسلا و بی. ام؛ و قصد دارند به سمت تولید گسترده خودرو‌های الکتریکی حرکت کنند. بنابراین، در تلاش هستند تا برای تولید باتری به ذخایر لیتیوم دسترسی پیدا کنند.

بولیوی در کنار همسایگانش آرژانتین و شیلی «مثلث لیتیوم» را تشکیل می‌دهند که دارای بزرگ‌ترین منابع این فلز هست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده