تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۳۰۸۵۹۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

واگذاری زمین‌های ۳۰۰ متری در جزیره ابوموسی/ سکونت در جزایر سه‌گانه ایران تسهیل می‌شود

‌می‌متالز - استاندار هرمزگان اعلام کرده، شهرستان ابوموسی شرط فرم «ج» را در طرح ملی مسکن حذف کرده است و بر همین اساس هر ایرانی می‌تواند در این جزیره یک خانه داشته باشد. در همین راستا همچنین به هر فرد در قطعات ۳۰۰ متری زمین و تسهیلات مسکن نیز داده خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در خصوص فعالیت‌های عمرانی در خلیج فارس بیان کرد: «یکی از کار‌های مهم صورت گرفته برای عمرانی‌سازی جزایر خلیج‌فارس، حذف شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای جزیره ابوموسی است.»

او افزود: «برای شهرستان ابوموسی شرط فرم «ج» را حذف کردیم و هر ایرانی می‌تواند یک خانه در ابوموسی داشته باشد، به هر فرد در قطعات ۳۰۰ متری زمین تخصیص می‌یابد و تسهیلات مسکن نیز داده خواهد شد.»

به نظر می‌آید با توجه به ادعای مالکیت امارات بر جزیره ابوموسی و چشم‌داشت این کشور به جزایر سه‌گانه خلیج فارس، طرح جدید دولت برای تسهیل ساخت مسکن در جزیره ابوموسی، یک تیر و دو نشان باشد و بتواند از نظر ژئوپلیتیکی هم اثر مثبتی در مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه داشته باشد. به ویژه اینکه در صورت تامین امکانات، این منطقه می‌تواند به قطبی جذاب برای گردشگری و جذب سرمایه نیز تبدیل شود.

فرم «ج» چیست؟

فرم «ج» به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او پنج سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند. همچنین این افراد باید وام خرید یا ساخت مسکن نگرفته و از اواخر سال ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیر دولتی استفاده نکرده باشند.

اختلاف امارات و ایران بر سر جزایر سه‌گانه

بر اساس یادداشتی از خبر فوری، هنگامی که نیروی دریایی بریتانیا در سال ۱۹۴۸ به سواحل دریای عمان حمله و دزدان دریایی این منطقه را سرکوب کرد، انگلیسی‌ها با روسای قبایل مهم سواحل دریای عمان ائتلاف ایجاد کرده و نظمی نوین را در آب‌های جنوب ایران برقرار کردند.

آن‌ها نام این منطقه ساحلی را “امارات متصالحه” گذاشتند. امارات متصالحه که نطفه اولیه کشور امارات متحده عربی را شکل می‌داد، شامل برخی جزایر ایران هم می‌شد. البته دولت ایران هیچ‌گاه تسلط انگلستان و امارات متصالحه را بر جزایر سه گانه نپذیرفت، اما برخی قبایل و امرای عرب مدعی تعلق این جزایر به امارات متصالحه بودند.

بعد از الحاق قطعی و قانونی جزایر سه‌گانه به ایران، اختلافات شدید و تنش نظامی بین دو طرف از بین رفت، اما همچنان دعاوی پوچ قبایل عرب در رابطه با جزایر ادامه یافت.

بعد از تشکیل کشور امارات متحده عربی و نزدیکی این کشور به آمریکا و انگلیس این دعاوی بیشتر هم شد. ایران همواره این ادعا‌ها را رد کرده و با قدرت به آن‌ها پاسخ داده است، اما امیرنشین‌ها همچنان بر ادعا‌های خود اصرار می‌ورزند. این در حالی است که مالکیت جزایر سه‌گانه هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ تاریخی به ایران تعلق دارد.

اکنون به نظر می‌رسد طرح جدید بتواند در کنار جذب سرمایه و کمک به تامین مسکن ساکنان این منطقه، تثبیت سیاسی جزیره ابوموسی در نقشه ایران را تحکیم کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده