تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۸۶۰۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

عملیات اجرایی تولید فروسیلیکو منگنز در ازنا آغاز شد

‌می‌متالز - عملیات اجرایی طرح فرو سیلیکو منگنز در منطقه ویژه اقتصادی لرستان آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، عملیات اجرایی طرح فرو سیلیکو منگنز در منطقه ویژه اقتصادی لرستان آغاز شد.

عملیات اجرایی طرح فرو سیلیکو منگنز با سرمایه‌گذاری خارجی با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نماینده مردم ازنا و دورود، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان و جمعی از مسوولین استانی کلنگ‌زنی شد.

طرح تولید فروسیلیکو منگنز با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۱۱۵ نفر در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع در فاز توسعه منطقه ویژه اقتصادی لرستان کلنگ‌زنی شد.

گفتنی است این طرح با سرمایه گذاری، سرمایه‌گذارانی از کشور چین آغاز خواهد شد.

فروسیلیکو منگنز چیست؟

فرو سیلیکو منگنز (FeSiMn) فروآلیاژی است که در ترکیبات خود دارای سیلیکون و منگنز است. این فروآلیاژ دارای مقادیر زیادی منگنز در ترکیبات خود بوده که می‌توان آن را از حرارت دادن و مخلوط کردن سنگ منگنز با سیلیسیوم در کوره‌ها به دست آورد. این آلیاژ به‌صورت معمول بین ۱۲ تا ۱۶ درصد سیلیسیم و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد منگنز دارد. از آن جایی که در فرو سیلیکو منگنز هر دو عنصر سیلیسیوم و منگنز حضور دارند، خواص خودشان را به این فروآلیاژ بخشیده‌اند.

ازاین‌رو می‌توان از فرو سیلیکو منگنز به‌عنوان کمک بار برای تولید فولاد‌های کم‌کربن نیز استفاده کرد. سیلیس منگنز می‌تواند سیلیسیم اضافی موردنیاز را به فرایند تولید اضافه کرده و از اکسیداسیون بیشتر جلوگیری کند. در کنار این مورداستفاده از این ماده باعث خواهد شد تا برخی از خواص مکانیکی فولاد میز بهبود پیدا کند. از دیگر موادی که در فرو سیلیکو منگنز حضور دارد می‌توان به آهن، فسفر و کربن اشاره کرد.

نوع دیگری از این ماده وجود دارد که با نام فرو سیلیکو منگنز با کربن پایین شناخت می‌شود که در ترکیبات خود دارای منگنز، سیلیسیوم، آهن، فسفر، کربن و گوگرد است. شکل ظاهری این ماده به‌صورت کلوخ‌های فلزی شکل بوده که دارای زنگی نقره‌ای - خاکستری است. این ماده به‌صورت جامد بوده و بویی ندارد. در فرو سیلیکو منگنز به‌صورت معمول هیچ‌گونه آلودگی وجود نداشته و می‌توان آن را به‌صورت خرد شده در تهیه کرد.

کاربرد‌های فروسیلیکو منگنز

فرو سیلیکو منگنز به دلیل ترکیبات خاص و ویژه خود دارای کاربرد‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف است. امروزه از این عنصر به‌صورت گسترده در صنعت فولادسازی تولید می‌کنند که می‌توان گوشه از کاربرد‌های این ماده در قسمت زیر مشاهده کرد:

  • کاهش حلالیت کربن در فولاد‌ها و سایر آلیاژ‌های منگنز
  • اکسیژن‌زدایی و آلیاژسازی در فولاد
  • کاهش ناخالصی‌های فولاد مانند گوگرد، فسفر و نیتروژن
  • افزایش سختی در فولاد

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده