تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۰۸۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت باما مطرح شد؛

افزایش سرمایه در راه کاما

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت باما در تاریخ ۱۰/۰۴/۱۴۰۲ ساعت ۱۴ با حضور بیش از ۵۱% سهامداران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، اعضای هیات رئیسه در این جلسه طاهرخانی به عنوان رئیس مجمع، خرم نژاد و حسینی به عنوان ناظرین و آزادی به عنوان مدیرعامل مجمع حضور داشتند.

در گزارش ارائه شده به منظور بررسی شرکت در سال گذشته بازدهی سهام شرکت با بازدهی شاخص و سایر شرکت‌های هم‌گروه مقایسه شد که در بازه ابتدای ۱۴۰۱ تاکنون کاما با رشد ۸۴ درصدی، بازدهی بیشتری نسبت به سایرین داشته است. در بازه بلندمدت ۵ ساله و ۱۰ ساله نیز بازده کاما بالاتر از بازده شاخص و دلار بوده است. همچنین بازارگردان اقدام به خرید بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال سهام در سال مالی گذشته کرده است.

اقدامات مهمی در سال ۱۴۰۱ در خط تولید شرکت انجام شده است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل آسیای میله‌ای به گلوله‌ای به منظور افزایش ظرفیت خوراک ورودی به ۱۵ تن بر ساعت
  • افزایش سلول‌های فلوتاسیون
  • نصب سنگ شکن جدید به جای سنگ شکن قدیمی خط دو
  • آماده سازی آسیا ریماس در کارخانه گوشفیل به منظور افزایش ظرفیت خوراک از ۲۵ به ۵۰ تن بر ساعت
  • استخراج از کلیه معادن به صورت زیرزمینی و مکانیزه
  • افزایش استخراج از ۵۵۰ هزار تن به ۷۲۴ هزار تن
  • افزایش پیشروی تونل از ۹،۹۷۱ متر به ۱۴،۱۲۶ متر تونل با سطح مقطع حداقل ۱۶ مترمربع

همچنین شرکت پروانه بهره برداری معدن را برای ۲۵ سال و تا سال ۱۴۲۶ با مجموع ۲۵ میلیون تن ذخیره تمدید نموده است و به موجب پروانه بهره برداری جدید، استخراج از ۳۰۰ هزار تن به ۷۰۰ هزار تن افزایش یافته است. اکتشاف ذخیره جدید حاصل عملیات اکتشاف گسترده بوده است که اهم اقدامات اکتشافی به شرح زیر است:

  • بیش از ۱۴۲ هزار آنالیز
  • حفر ۱۰۶ گمانه مغزه‌گیری با متراژ ۱۵.۵۴۶ متر

شرکت ذوب روی اصفهان از شرکت‌های تابعه شرکت باما، ضمن جهش سودآوری اقدامات توسعه‌ای مناسبی شامل ساخت کوره القایی و راهاندازی کوره هالوژنزدایی اجرا کرده است.

مهمترین سرمایه گذاری شرکت در شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی با مالکیت ۳۰ درصدی است. این شرکت سرمایه خود را به ۳۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داده است. گواهی کشف معدن صاحب دیوان در سال ۱۴۰۰ با ذخیره ۶۹ میلیون تن ذخیرهقطعی و ۱۹ میلیون تن ذخیره احتمالی کانسنگ مس، طلا و مولیبدن اخذ شده است. همچنین پروانه بهره‌برداری معدن با ظرفیت سالانه یک میلیون تن در سال ۱۴۰۱ از سازمان صمت اخذ شده است.

در حال حاضر تامین برق و آب پروژه با مشکلاتی همراه شده است. پیشرفت ساخت کارخانه تا کنون بیش از ۶۰ درصد استو در صورت رفع مشکلات تامین آب و برق، زمان برآوردیراه‌اندازی فاز اول کارخانه کنسانتره اواخر سال ۱۴۰۲ عنوان شد.

شرکت کانی کربن بیش از ۲۰ درصد رشد تولید و بیش از ۵۰ درصد رشد سودآوری داشته است و معدن شماره ۲ شرکت کانیکربن با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن راهاندازی شده است. درخواست پذیرش شرکت نیز به فرابورس ارائه شده بازدید از معدن توسط فرابورس صورت گرفته و در اواخر امسال آماده عرضه خواهد بود. از دیگر اقدامات انجام شده در شرکت کانی کربن می‌توان به درخواست افزایش ظرفیت پروانه بهره‌برداری معدن طبس شرکت از ۱۹۰ هزار تن به ۲۴۰ هزار تن در سال و انجام امور اکتشافی در معادن شرکت اشاره کرد. شرکت از مهرماه سال گذشته مجوز صادرات را دریافت کرده است و ۵۰ هزار تن زغالسنگ در نیمه دوم سال گذشته صادرات داشته است.

سرمایه گذاری در سهام شرکت فزر نیز با ارزش ۴۹۵۰ میلیارد ریال بوده که ضمن دریافت سود نقدی ۱،۵۹۳ میلیارد ریالی و فروش ۹۷۵ میلیارد ریالی طی سال ۱۴۰۲، ارزش روز حدود ۶۰۰۰ میلیارد ریال دارد که رشد بیش از ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تراز ارزی شرکت حدود ۲۹ میلیون دلار مثبت و آخرین فروش دلار شرکت حدود ۴۱ هزار تومان بوده است.

فروش دارایی‌های غیر مولد از جمله ویلا‌های چادگان برای استفاده از منابع آن در تولید در برنامه شرکت قرار دارد.

به گفته طاهرخانی قیمت روی جهانی بین ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار نقطه سر به سر شرکت است و با قیمت‌های فعلی روی یعنی محدوده ۲،۳۷۰ الی ۲۴۰۰ دلار، حاشیه سود ناخالص حدود ۱۰% خواهد بود.

در پاسخ به افزایش حقوق دولتی نسبت به سال گذشته عنوان شد دو عامل در تعیین حقوق دولتی اثر گذار است که شامل عیار پروانه (عیار پروانه که ۲.۶ درصد است بعلاوه ۲) و پروانه بهره‌برداری است.

هزینه حمل تا بندر به ازای هر تن و با افزایش ۳۰ درصدی از ابتدای سال به حدود ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

در پایان شرکت با تقسیم سود ۱۰ درصدی، معادل ۴۷ ریال تقسیم کرد و هیات رئیسه اعلام کرد که برنامه افزایش سرمایه در دستور کار خود دارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده