تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۰۹۲۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران؛

راه اندازی دوباره پروژه معدنی با تامین مالی امکان پذیر است

‌می‌متالز - سال‌های زیادی است که خاک روی خاک جمع شده و معادن بدون هیچ حمایتی راکد مانده اند. درحالی که اگر برای پروژه‌های معدنی تامین مالی انجام شود قطعا شاهد پیشرفت‌های چشم گیری در این حوزه خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، سال هاست پروژه‌های معدنی به دلایل متعددی یا پیشرفت بسیار کندی دارند یا راکد مانده و فعالیت هایشان متوقف می‌شود. کارشناسان دلایل مختلفی را برای عقب افتادگی پروژه‌های معدنی از عملکردی که برایشان درنظر گرفته شده بود معرفی کرده اند، اما عدم تامین مالی پروژه‌ها باعث شده که علارغم وجود معادن بسیار در ایران، تعداد زیادی از آن‌ها راکد مانده و نتوانند فعالیت‌های معدنی شان را از سر بگیرند.

عدم تامین مالی هم دلایل متعددی دارد، زیرا هم دولت نمی‌تواند قدمی برای تامین مالی پروژه‌های معدنی بردارد و هم به خاطر ریسک فراوانی که در معادن وجود دارد سرمایه گذاران خصوصی و سرمایه گذران خارجی رغبتی برای سرمایه گذاری در این پروژه‌ها را ندارند. درنتیجه سال‌های زیادی است که خاک روی خاک جمع شده و معادن بدون هیچ حمایتی راکد مانده اند. درحالی که اگر برای پروژه‌های معدنی تامین مالی انجام شود قطعا شاهد پیشرفت‌های چشم گیری در این حوزه خواهیم بود.

البته عدم ثبات سیاستگذاری‌ها و سرعت کم تصمیم گیری مدیران ارشد بنگاه‌ها بزرگ و تغییراتی که در قوانین معدنکاری گذاشته شده است، تمامی این مشکلات و کاستی‌ها باعث می‌شود سرمایه گذران خارجی در این حوزه جذب نشوند.

قوانین دست و پاگیر معادن برداشته شود

محمد وحید شیخ زاده در خصوص علت عقب ماندگی پروژه‌های معدنی گفت: متاسفانه بخش معدنی ایران نسبت به سایر کشور‌های همسایه پیشرفت خوبی نداشته است و علت این عقب افتادگی به خاطر کمبود منابع مالی در بخش‌های مختلف معدنی بوده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران ادامه داد: درواقع اگر منابع مالی خوبی به پروژه‌های معدنی تزریق شود قطعا این عقب افتادگی‌ها برطرف شده و گام‌های موثرتری برداشته خواهد شد.

وی درمورد چالش‌هایی که در بخش تامین مالی پروژه‌های معدنی وجود دارد بیان کرد: مهمترین مشکلی که درمورد تامین منابع مالی در بخش‌های مختلفی معدنی وجود دارد عدم ثبات سیاستگذاری‌ها و سرعت کم تصمیم گیری مدیران ارشد بنگاه‌ها بزرگ و همچنین تغییراتی است که در قوانین معدنکاری گذاشته شده است که تمامی این مشکلات و کاستی‌ها باعث می‌شود سرمایه گذران خارجی در این حوزه جذب نشوند.

وی افزود: باید شرایط به صورتی باشد که مردم برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف معدنی رغبت داشته باشند و بخواهند سرمایه هایشان را در این حوزه سرمایه گذاری کنند و به سوددهی برسند. اما این شر ایط زمانی به وجود می‌آید که از طرق مختلف اعتمادسازی بین مردم صورت بگیرد و انگیزه مردم برای این گونه سرمایه گذاری‌ها بالا برود.

او تصریح کرد: همچنین باید قوانین دست و پاگیر و محدود کننده‌ای که برای فعالیت‌های معدنی درنظر گرفته شده سهل و آسان شود تا بدین وسیله بخشی از موانع حل شده و راه ورود مردم عادی و سرمایه گذران بزرگ به این پروژه‌ها باز شود.

درحال حاضر امکان سرمایه گذاری از طریق بورس وجود دارد. فقط کافی است اول اعتماد سازی صورت بگیرد و سپس اطلاع رسانی دقیقی در این راستا انجام شود تا مردم با آ گاهی لازم اقدام به سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کنند

شیخ زاده خاطر نشان کرد: درحال حاضر امکان سرمایه گذاری از طریق بورس وجود دارد. فقط کافی است اول اعتماد سازی صورت بگیرد و سپس اطلاع رسانی دقیقی در این راستا انجام شود تا مردم با آ گاهی لازم اقدام به سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کنند.

به گفته وی؛ همچنین باید در سیاست گذاری‌هایی که توسط مسوولین انجام می‌شود ثبات و هماهنگی وجود داشته باشد. زیرا عدم ثبات در سیاست‌ها و برنامه‌ها باعث فرار سرمایه از این بخش می‌شود.

او تصریح کرد: وقتی یک بنگاه معدنی با تغییر سیاست‌ها مثل اخذعوارض صادراتی یا لغو معافیت‌های معالیاتی صادرات مواد معدنی روبه رو شوند سودآوری اش به شد ت تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین تصمیمات خلق ساعه و ناآگاهانه شرایط را برای فعالیت در این بخش اقتصادی و حتی تمامی بخش‌های اقتصادی و سودآور دچار اختلال می‌کند. زیرا سرمایه گذران قبل از هرچیزی به سودآوری خود توجه دارند و اینگونه قوانین کار را برای آن‌ها سخت و یا غیرممکن می‌کند.

شیخ زاده عنوان کرد: چنین وضعیتی باعث می‌شود مردم و بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش معدن رغبتی از خود نشان ندهند و این مساله هم باعث می‌شود پروژه‌های معدنی راکد بماند، زیرا منابع لازم را برای ادامه پروژه نتوانسته اند فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران تاکید کرد: درحالی که اگر اعتماد سازی لازم در این بخش انجام شود می‌توان ازطریق بورس، فرابورس و توزیع اوراق با سود قابل قبول مردم برای شرکت در پروژه‌های معدنی ترغیب کرد که این امر موجب توسعه معدنی می‌شود و در شرایط تحریمی که کشور دچار آن است ما به توسعه و رونق بخش معدن نیازمندیم تا بتوانیم بحران‌های بزرگ را پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص حضور سرمایه گذران خارجی در پروژه‌های معدنی خاطر نشان کرد: درحال حاضر بزرگترین مشکل تمامی پروژه‌های معدنی، نیمه کاره و راکد ماندنش به خاطر عدم تامین مالی است؛ که آن‌ها را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است. درحالی که اگر بتوان سرمایه گذران خارجی را به این بخش‌ها آورد قطعا بخش مهمی از سرمایه‌ها تامین شده و مشکلات تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

او گفت: اگر بخش‌های معدنی و صنایع معدنی منابع مالی به اندازه کافی داشتند بسیاری از پروژه‌ها سرعت می‌گرفت و زنجیره تولید هم کامل می‌شد. در نتیجه می‌توانستیم عقب افتادگی که نسبت به سایر کشور‌ها ایجاد شده را بر طرف کنیم.

وقتی منابع مالی به اندازه کافی وجود نداشته باشد نه در بخش استخراج می‌توان فعالیت مثمر ثمری انجام داد و نه در بخش اکتشاف و فرآوری، زیرا توسعه تمام بخش‌های معدنی در وهله اول نیازمند تامین مالی است

شیخ زاده اظهار داشت: در واقع ایران یک کشور معدنی با پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار بالاست و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد، ولی وقتی منابع مالی به اندازه کافی وجود نداشته باشد نه در بخش استخراج می‌توان فعالیت مثمر ثمری انجام داد و نه در بخش اکتشاف و فرآوری، زیرا توسعه تمام بخش‌های معدنی در وهله اول نیازمند تامین مالی است.

وی افزود: تا پول به اندازه کافی نباشد پروژه‌ها همین طور نیمه کاره رها شده و رغبتی برای ادامه کار وجود نخواهد داشت. بعد از جذب سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی باید سایر موانع قانونی و حقوقی هم حل و فصل شود تا بخش معدن بتواند در ارزی آوری برای کشور موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده