تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۰۹۲۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترانزیت کالا از خراسان جنوبی ۵۵ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: هزار و ۱۶۳ دستگاه کامیون در سه ماه نخست امسال از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۵ درصدی دارد.

به گزارش می‌متالز، محمد کوهگرد روز چهارشنبه اظهار داشت: این تعداد کامیون به وزن ۲۷ هزار و ۹۸۲ تن شامل آرد، لوازم یدکی مستعمل، فوفل، نخود، بادام هندی و شامپو از روسیه، ویتنام، امارات متحده عربی، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد.

وی با اشاره به کل کالا‌های صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سه ماه نخست امسال هم گفت: در این مدت ۴۹۹ هزار و ۵۹۱ تن کالا به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۹۹۱ دلار از استان صادر شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تعداد ۲ هزار و ۲۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۹ هزار و ۵۷ هزار و ۶۳۰ دلار و به وزن ۳۰۴ هزار و ۲۸۶ تُن در استان تشکیل و این کالای تولیدی خراسان جنوبی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به خارج از کشور صادر شد.

کوهگرد افزود: این حجم از صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۹۴ درصد افزایش یافته است و کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، ارمنستان، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

وی ادامه داد: سیمان، صیفی جات، کاشی و سرامیک، مصنوعات پلاستیکی و روغن سوخت تقطیری از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

کوهگرد از افزایش ۵۸ درصدی کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور (صادرات ماده ۱۱۶) و صادره شده از طریق گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان خبر داد و افزود: در این مدت همچنین ۱۹۵ هزار و ۳۰۵ تُن کالا به ارزش ۷۹ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۳۶۱ دلار کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کالا‌ها شامل سیمان، کاشی و سرامیک، موکت، کود اوره و ... بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت ۷۳۰ تُن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۵۸۹ دلار شامل لوازم و قطعات مربوط به معدن، شاهدانه خام، سنگ تالک و نخ پنبه‌ای از کشور‌های آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان به استان وارد شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده