تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۸۴۵۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس جمهور در جمع فعالان اقتصادی خراسان جنوبی:

بخش مهمی از جنگ ترکیبی در حوزه اقتصادی است/ لزوم فعال شدن اقتصاد معادن

‌می‌متالز - آیت الله رئیسی با بیان اینکه بخش مهمی جنگ ترکیبی دشمن در حوزه اقتصادی است، گفت: اقتصاد معادن خراسان جنوبی از مسائل بسیار مهم است که فعال شدن آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از خاورستان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در نشست طلایه‌داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی که با حضور شماری از اعضای هیات دولت در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: اصرار بر انجام کار، رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و تسهیل در صادرات باید به دست افسران اقتصادی این میدان انجام شود.

رئیس جمهور با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فعالان اقتصادی و کارآفرینان خراسان جنوبی گفت: نباید فقط به برگزاری یک نشست و جلسه بسنده کرد و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران پیشنهادات و طرح‌های خود را با ما، وزرا و مسوولان مربوطه در میان بگذارند یا برای مسوولان استانی و استاندار ارسال کنند.

آیت الله رئیسی گفت: این نشست‌ها ضروری است و باید دولت و بخش‌های دولتی با سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کسانی که در میدان هستند، صحبت کنند و تلاش کنیم تا مشکلات رفع و راه برای تولید، صادرات و ایجاد اشتغال هموار شود.

وی تصریح کرد: اینکه یک جلسه‌ای برگزار شود و اتفاقی متناسب با خواست فعالان اقتصادی رخ ندهد، خواست ما نیست بلکه باید نتیجه را در میدان ببینیم، چون در بروکراسی اداری بسیاری از خواسته‌ها در این گرداب می‌چرخد و به نتیجه شایسته و بایسته نمی‌رسد.

ضرورت تکمیل زنجیره محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های مختلف و ثروت عظیم دارد، افزود: اگر از این فرصت استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: شاید به واسطه خشکسالی تنها بتوانیم چند محصول را در خراسان جنوبی کشت و تولید کنیم، ولی زنجیره این محصولات از تولید تا فرآوری و صادرات باید تکمیل شود.

وی با اشاره به وجود معادن غنی در خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه معدن و در ارتباط با معادن سنگ، کار‌های بسیار زیادی می‌توان انجام داد، استاندار شورای معادن استان را تشکیل دهد، صاحبنظران را دعوت کند و با کار جهادی موانع و مقررات دست و پاگیر را شناسایی و رفع کنند.

اقتصاد معادن تولید قدرت و ثروت می‌کند

رئیس جمهور افزود: اقتصاد معدن در کشور می‌تواند تولید قدرت و ثروت کند، تولید قدرت فقط به موشک نیست موشک یک بعد قدرت است و یک بعد از تولید قدرت، کار‌های تولیدی و فعالیت‌های اقتصادی است که در کشور انجام می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم و این ظرفیت‌ها در کنار نیروی انسانی کارآمد و نیرو‌های طراح، صاحبنظر و نیرو‌های آماده به کار در میدان، ما را از ثروت عظیمی برخوردار کرده است که اگر به‌درستی استفاده شود باعث حل مشکلات خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای رونق معادن زیرساخت‌ها را دولت فراهم می‌کند و این کار‌ها با بخشنامه انجام نمی‌شود لذا نیاز به پیگیری مستمر مدیران دارد.

رئیس دولت سیزدهم گفت: بخش خصوصی وقتی می‌خواهد کاری در کشور انجام دهد، شب و روز نمی‌شناسد و ما به این روحیه نیاز داریم مانند هشت سال دفاع مقدس نیاز است که در این بخش حضور فعال داشته باشد.

آیت الله رئیسی به حقوق دولتی معادن در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: باید این موضوع بررسی شود که چقدر استحصال و استخراج داشته و به همان میزان این موضوع قابل بررسی است.

وی افزود: شورای معادن استان این موضوع را بررسی کند سپس شما هم به سرعت در شورای معادن کشور این موضوع را بررسی کنید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مساله معادن و اقتصاد معدن در خراسان جنوبی از مسائل مهم است بیان کرد: فعال شدن معادن خراسان جنوبی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بخش خصوصی فعال شود

رئیس جمهور با بیان اینکه باید موانع سرمایه گذاری‌های برای بخش خصوصی و تعاونی‌ها برداشته شود، افزود: میدان دادن به بخش خصوصی بسیار مهم است و سرمایه در گردش آنان باید تأمین شود.

وی با توجه به خواسته فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در خصوص بخشودگی جرائم مالیاتی سالیان گذشته و تخفیف مالیاتی، از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا این موضوع را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم نصب ایکس ری در گمرکات خراسان جنوبی، تصریح کرد: دولت می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، چون نصب این دستگاه ورود و خروج کالا را تسهیل می‌کند و در اسرع وقت این امر از طریق وزیر امور اقتصادی و دارایی پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه لبنیات در خراسان جنوبی باید براساس آمایش سرزمینی و نیاز استان مورد بررسی قرار گیرد، در ادامه افزود: قیمت کالا دستوری نمی‌شود و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده می‌تواند این نقش را ایفا کند و تنظیم‌گر قیمت‌ها باشد به نحوی که تولیدکننده دچار خسارت نشود و در حق مصرف کننده هم اجحاف نشود، چون ما به هیچ عنوان به ضرر تولیدکننده و اجحاف به مصرف کننده راضی نیستیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصادفات جاده را خسارت عظیمی در کشور دانست و بر ضرورت نقاط حادثه خیر و کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه جاده بیرجند – قاین تصادفات زیادی داشت، دوبانده سازی آن انجام شده و برای اتمام سریعتر ۱۲ کیلومتر باقی مانده مساعدت خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی بر اساس شاخص ها، جزو امن‌ترین کشور‌های کشور است، تأکید کرد: کمترین آمار جرم و جنایت مربوط به این استان است که نشان دهنده فرهنگ دینی و اخلاقی مردم این خطه است که باید این سرمایه عظیم را حفظ کرد.

ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای فعالان اقتصادی ناشناخته است

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های استان‌ها برای فعالان اقتصادی شناخته شده نیست، اضافه کرد: حتی کشور‌های همجوار با ایران هم این ظرفیت‌های را نمی‌شناختند. ما امروز نیازمند حرکت جهادی هستیم و همانطور که در دفاع مقدس یک حرکت جهادی توانست کشور را در مقابل تعدی دشمن امن کند در مقابل جنگ اقتصادی هم فعالان اقتصادی باید حرکت جهادی کنند و این حرکت جهادی از طرف دولت مورد حمایت است و باید موانع سرمایه گذاران برداشته شود.

رئیس جمهور درخواست کرد همه مدیران و فعالان اقتصادی با انگیزه و اندیشه بالا و با نگاه ما می‌توانیم و اینکه دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کنیم، حرکت جهادی کنند و یقین داریم آینده برای تولید، اشتغال و کار‌های دانش بنیان در کشور روشن است.

منبع: خاورستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده