تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۹۳۲۴
سرویس خبر : انرژی

مخالف توافق پاریس پیش می‌رویم؟ /چرا انرژی تجدیدپذیر جای فسیلی‌ها را نمی‌گیرد؟ / ۹۰۰ میلیارد یورو؛ یارانه دولت‌های جهان به سوخت‌های فسیلی!

‌می‌متالز - آمار‌ها نشان می‌دهند که با وجود رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، سوخت‌های فسیلی همچنان بر حوزه انرژی تسلط دارند. رشد انرژی‌های تجدیدپذیر سلطه سوخت‌های فسیلی را در سال ۲۰۲۲ کاهش نداد. حال می‌خواهیم میزان مصرف انرژی را از انرژی تجدیدپذیر و سوخت‌های فسیلی مورد بررسی قراردهیم.

به گزارش می‌متالز، تقاضای جهانی انرژی در سال گذشته یک درصد افزایش یافت، اما با این همه رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نتوانسته تاکنون کفه ترازو را برای تغییر سلطه سوخت‌های فسیلی که همچنان ۸۲ درصد از عرضه را تشکیل می‌دهند، تغییر دهد.

سال گذشته پس از جنگ اوکراین بازار‌های انرژی با آشفتگی بسیاری همراه بود که منجر به افزایش قیمت گاز و زغال سنگ در اروپا و آسیا شد.

به گزارش رویترز، جولیت داونپورت، رئیس مؤسسه جهانی انرژی، می‌گوید: «علیرغم رشد بیشتر انرژی بادی و خورشیدی در بخش تولید برق، انتشار کلی گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با انرژی جهانی دوباره افزایش یافته تا جایی که باید بگویم ما همچنان در جهت مخالف توافق پاریس پیش می‌رویم.»

آمار‌های میزان مصرف انرژی

تقاضای جهانی انرژی اولیه حدود یک درصد رشد کرده که نسبت به ۵.۵ درصد سال قبل روند کاهشی داشته است، اما تقاضا همچنان حدود سه درصد بالاتر از سطح قبل از اپیدمی کرونا در سال ۲۰۱۹ قرار دارد تا جایی که مصرف انرژی در همه جا به غیر از اروپا، از جمله اروپای شرقی افزایش یافته است.

انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون احتساب نیروگاه‌های آبی، ۷.۵ درصد از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند که حدود یک درصد بیشتر از سال قبل است. این در حالی‌ست که سهم سوخت‌های فسیلی در مصرف انرژی جهانی ۸۲ درصد باقی مانده است.

انرژی بادی و خورشیدی به رکورد ۱۲ درصدی تولید برق رسید و دوباره از انرژی هسته‌ای سبقت گرفت که ۴.۴ درصد کاهش یافت و ۸۴ درصد رشد خالص تقاضای برق را تامین کرد. سهم زغال سنگ در تولید برق همچنان ۳۵.۴ درصد سبد انرژی بود.

میزان مصرف نفت

مصرف نفت با ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش به ۹۷.۳ میلیون بشکه در روز رسید که رشد آن نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در مقایسه با سطوح قبل از کووید در سال ۲۰۱۹، مصرف نفت ۰.۷ درصد کمتر بود. بیشتر رشد تقاضای نفت ناشی از افزایش تقاضا برای سوخت جت و محصولاتی همچون گازوئیل و بنزین است.

تولید نفت نیز ۳.۸ میلیون بشکه در روز رشد کرد که سهم عمده آن متعلق به اعضای اوپک و آمریکا بود. نیجریه بیشترین کاهش را داشته است؛ بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که با وجود کاهش اقبال عمومی نسبت به سوخت‌های فسیلی، هنوز انرژی‌های تجدیدپذیر نتوانسته‌اند جایگاه خود را به دست آورند.

میزان مصرف گاز طبیعی

در میان قیمت‌های بی‌سابقه در اروپا و آسیا، تقاضای جهانی گاز در سال ۲۰۲۳، ۳ درصد کاهش یافته، اما همچنان ۲۴ درصد از سبد انرژی اولیه را تشکیل می‌دهد که اندکی کمتر از سال قبل است. تولید گاز سال به سال با نرخ ثابتی همراه است. تولید گاز طبیعی مایع (LNG) با افزایش ۵ درصدی به ۵۴۲ میلیارد مترمکعب رسیده که سرعت مشابهی با سال گذشته داشته است. در این میان، بیشترین رشد تقاضای گاز مربوط به آمریکای شمالی و منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

اروپا بیشترین رشد تقاضای گاز طبیعی مایع را به خود اختصاص داده و همیم موضوع بهانه‌ای شده واردات خود را تا ۵۷ درصد افزایش دهد، در حالی که کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای جنوبی و مرکزی خرید گازی خود را کاهش دادند. یک تغییر مهم دیگر در حوزه تقاضای گاز، ژاپن است. این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده LNG در جهان جایگزین چین شد.

میزان مصرف زغال سنگ

قیمت زغال سنگ به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و در اروپا ۱۴۵ درصد و در ژاپن ۴۵ درصد افزایش یافته است. در ۲۰۲۳، مصرف زغال سنگ ۰.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ به حساب می‌آید. این افزایش تقاضا را عمدتاً ناشی از تقاضای چین و هند ارزیابی می‌کنند چرا که مصرف زغال سنگ در آمریکای شمالی و اروپا کاهش یافته است. همچنین تولید زغال سنگ ۷ درصد بیشتر از سال قبل بود و چین، هند و اندونزی بیشترین رشد در این زمینه را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر

رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون احتساب انرژی آبی، اندکی کاهش یافته و به ۱۴ درصد رسیده است، اما ظرفیت خورشیدی و بادی همچنان رکورد افزایش ۲۶۶ گیگاواتی را نشان می‌دهد. در میان تمام کشور‌های جهان، چین بیشترین انرژی خورشیدی و باد را در این سال اضافه کرد.

میزان انتشار جهانی

میزان انتشار جهانی کربن مرتبط با انرژی، در ۲۰۲۳، ۰.۸ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد جدید خود یعنی ۳۹.۳ میلیارد تن معادل دی اکسید کربن در سال رسیده است.

مخالف توافق پاریس پیش می‌رویم؟ /چرا انرژی تجدیدپذیر جای فسیلی‌ها را نمی‌گیرد؟ / ۹۰۰ میلیارد یورو؛ یارانه دولت‌های جهان به سوخت‌های فسیلی!

افزایش سوخت فسیلی برای آب‌وهوا چه معنایی دارد؟

به گزارش یورونیوز، وابستگی مداوم ما به سوخت‌های فسیلی یک تهدید بزرگ برای محیط‌زیست است.

دانشمندان می‌گویند جهان باید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش دهد تا امیدی به تحقق هدف توافق نامه بین‌المللی پاریس برای حفظ گرمایش زیر ۲ درجه سانتی گراد داشته باشیم.

استخراج و مصرف سوخت‌های فسیلی بزرگترین عامل گرمایش جهانی است. برای محدود کردن افزایش دمای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی به زیر ۲ درجه سانتیگراد، جوامع انسانی باید به سرعت کربن‌زدایی کنند. اما سال گذشته و متعاقبِ ادامه یافتن جنگ در اوکراین، یارانه برای نفت و گاز طبیعی (معروف به گاز فسیلی) افزایش یافت. دولت‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۰۰ میلیارد یورو برای یارانه سوخت‌های فسیلی هزینه کردند که بالاترین رقم ثبت شده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده