به گزارش میمتالز، بازار خودرو طی چند سال اخیر زیر سایه ممنوعیت واردات، نوسانات عجیبی را تجربه کرده است. طوریکه از سال ۹۷ تاکنون، اکثر محصولات بازار با رشدهای چند برابری مواجه بودند.
اما زمزمههای لغو این قانون از همان ابتدای تصویب، همیشه مطرح بود. البته به دلایلی همچون محدودیت تخصیص ارز، حمایت از تولید داخلی و موارد دیگر، هر بار به زمان دیگری موکول شد.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا و کارشناس بازار خودرو، گفته بود: «واردات خودروهای کارکرده میتواند روی بازار تاثیرگذار باشد. البته بستگی به این دارد که کدام نوع از خودروها، با چه مدل و قدمتی و با چه تعدادی وارد شود. همچنین باید تدابیری اندیشیده شود که شرکتهایی، خدمات پساز فروش این خودروها را بر عهده بگیرند.»
جلال رشیدیکوچی درباره اینکه با وجود ثبتنامهای گستردهای که در خصوص خودروهای خارجی انجام شد، ولی در حال حاضر آمار یا گزارش خوبی درباره ورود خودروهای خارجی به کشور داده نمیشود. دلیل این موضوع را چه میدانید؟ چرا دولت در حوزه واردات خودرو موفق نبوده است؟ گفت: چند دلیل وجود دارد. من با نگاه خوشبینانه صحبت میکنم و کاری ندارم به اینکه یک عدهای با برنامهریزی دارند خودرو را قطرهچکانی میآورند تا بازار خودرو را ملتهب و تشنه نگه دارند.
وی افزود: ممکن است این تعداد کم خودرویی که وارد میشود، دارد از کف بازار جمع میشود و از کشورهای همسایه خریداری و وارد میشود.
این نماینده مجلس تصریح کرد:، ولی من فکر میکنم که امسال اگر واردات خودروهای کارکرده نهایی شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم همراهی کند، سال آینده تعداد خودروی نویی که وارد کشور شود، خیلی بالاتر خواهد بود؛ چون الان ثبتسفارشها انجام شده است.
منبع: تجارت نیوز