تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۰۹۵۳۷
سرویس خبر : انرژی

عظمت بازار نفت در مقابل بازار ده فلز برتر دنیا

‌می‌متالز - در حالی که اقتصاد جهانی به بسیاری از کامودیتی‌ها متکی است، هیچ کدام به عظمت بازار نفت نزدیک نمی‌شوند. نفت علاوه بر اینکه منبع اصلی انرژی برای حمل و نقل است، یک ماده اولیه کلیدی برای بسیاری از صنایع دیگر مانند پلاستیک، کود، لوازم آرایشی و پزشکی است. در نتیجه، بازار جهانی نفت از نظر اندازه بزرگی نجومی دارد و تأثیر اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل توجهی نیز دارد و کشور‌های معدودی بر تولید جهانی نفت تسلط دارند.

به گزارش می‌متالز، در سال ۲۰۲۲، جهان به طور متوسط ۸۰.۷۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد. این میزان تولید سالانه نفت خام را در حدود ۲۹.۵ میلیارد بشکه قرار می‌دهد که اندازه بازار آن به قیمت فعلی از ۲ هزار میلیارد دلار فراتر می‌رود. مجموع اندازه بازار ۱۰ بازار برتر فلزی دنیا (شامل سنگ آهن، طلا، مس، آلومینیوم، نیکل، روی، نقره، مولیبدنوم، پالادیوم و قلع) بالغ بر ۹۶۷ میلیارد دلار است که کمتر از نصف بازار نفت است. در واقع، حتی اگر همه بازار‌های فلزی باقیمانده کوچکتر را اضافه کنیم، باز هم بازار نفت بسیار بزرگتر خواهد بود. این همچنین نشان دهنده مقیاس عظیم مصرف جهانی نفت در سال است و این منبع در زندگی روزمره ما حضور گسترده‌ای دارد.

البته مهم است که بدانیم این امر اهمیت این فلزات را کمرنگ نمی‌کند. فلزات وابسته به بازار ساخت و ساز اقتصاد جهانی را شکل می‌دهند و نقش کلیدی در زیرساخت‌ها، فناوری‌های انرژی و ... بازی می‌کنند. در همین حال، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به عنوان ذخایر مهم ارزش عمل می‌کنند. همانطور که جهان به سمت آینده‌ای پایدارتر و دور از سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کند، جالب است که ببینیم بازار‌های نفت و سایر کالا‌ها چگونه تکامل می‌یابند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده