تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۰۹۵۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان سمنان اعلام کرد؛

توسعه فرآوری مواد معدنی رویکرد مهم در سمنان است/ فعا‌ل‌سازی بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی و معدنی راکد در استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان سمنان با اشاره به کشف بیش از ۴۰ ماده معدنی در این استان، اعلام کرد که توسعه فرآوری مواد معدنی رویکرد مهم در سمنان است.

به گزارش می‌متالز، «یادگار احمدی» مدیرکل صمت استان سمنان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: همه معادن این استان که به مرحله استخراج رسیده‌اند، حقوق دولتی خود را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون باید یک درصد از فروش سالانه معادن به‌عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز شود و این رقم در سال گذشته در استان سمنان از مرز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گذشت.

مدیرکل صمت استان سمنان با اشاره به اینکه همه معادن می‌بایست یک درصد از فروش خود را برای تخریب محیط‌زیست به‌حساب دولت واریز کنند و این مهم ارتباطی به تخریب یا عدم تخریب محیط‌زیست توسط معادن ندارد، افزود: عمده معادن استان سمنان این مبلغ را نیز واریز کرده‌اند یا اینکه به‌عنوان بدهی به‌حساب آن‌ها منظور شده است.

کشف بیش از ۴۰ ماده معدنی در استان سمنان

وی با بیان اینکه سمنان در حوزه معادن ظرفیت ارزشمندی دارد، تصریح کرد: بیش از ۴۰ ماده معدنی در استان سمنان کشف شده است که ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای این استان در کشور در این زمینه ایجاد کرده و امروز سمنان یکی از قطب‌های مهم مواد معدنی در کشور محسوب می‌شود.

احمدی با اشاره به صدور بیش از ۶۸۰ پروانه استخراج به معادن استان سمنان تاکید کرد: بیش از یک‌صد مجوز اکتشاف معدن نیز به متقاضیان برای انجام اقدامات مطالعاتی کشف مواد معدنی در نقاط مختلف استان سمنان اعطاشده که این مجوز با وجود یک‌ساله بودن، قابل تمدید است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی معادن در استان سمنان این است که عمده این معادن در مکان‌هایی مستقرشده که زیرساخت‌های ضعیفی دارد، خاطرنشان کرد: فرآوری محصولات معدنی موضوعی است که اداره کل صمت استان سمنان با قوت آن را دنبال می‌کند و همین رویکرد سبب شده است تا رشد اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی در استان سمنان در سال گذشته به بیش از ۲۶ درصد برسد که این عدد در کشور کم‌نظیر است.

مدیرکل صمت استان سمنان همچنین گفت: در راستای توسعه فرآوری محصولات معدنی باارزش در این استان، تاکنون ۱۰ واحد فرآوری مس در استان سمنان راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه ۱۰ واحد دیگر فرآوری مس در ماه‌های آتی راه‌اندازی می‌شود و تقاضا برای ایجاد ۱۰ واحد فرآوری مس علاوه بر این تعداد در استان سمنان وجود دارد.

فعا‌ل‌سازی بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی راکد در استان سمنان

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی راکد در استان سمنان فعال شد، تصریح کرد: این واحد‌ها در مجموع بیش از یک هزار نفر را جذب کرده‌اند که از این تعداد ۶۰۰ نفر آن‌ها در بخش صنعت و معدن اشتغال‌زایی شده است. بقیه واحد‌ها هم در بخش‌های گردشگری، دامداری و مرغداری و ... بوده است

احمدی واحد‌هایی که زیر ۳۰ درصد ظرفیت تولید دارند را راکد و غیر فعال دانست، افزود: سمنان، استانی صنعتی و معدنی است و در این استان بیش از دو هزار واحد صنعتی فعال وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعال است.

وی همچنین حجم صادرات استان سمنان را بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بیان کرد و ادامه داد: ۴۰۰ طرح صنعتی در این استان بالای ۴۰ درصد پیشرفت هستند.

مدیرکل صمت استان سمنان کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات واحد‌های تولیدی صنعتی این استان دانست و خاطرنشان کرد: در این بخش بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد. البته قرار است که میزان کمبود نیروی کار در واحد‌های صنعتی استان سمنان پالایش شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: به‌زودی با استعلام جدید از واحد‌های تولیدی استان سمنان تعداد دقیق و به‌روز نیروی کار موردنیاز در این استان مشخص‌شده و برای اتخاذ تصمیم مناسب در راستای تأمین این تعداد نیروی کار به مراجع ذی‌ربط اعلام خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه سمنان در حوزه معادن ظرفیت ارزشمندی دارد، افزود: بیش از ۴۰ ماده معدنی در استان سمنان کشف‌شده است که ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای این استان در کشور در این زمینه ایجاد کرده و امروز سمنان یکی از قطب‌های مهم مواد معدنی در کشور محسوب می‌شود.

رشد مطلوب شاخص‌های اقتصادی با تلاش جهادی

وی از رشد مطلوب شاخص‌های اقتصادی مرتبط با صنعت و معدن استان خبر داد و تاکید کرد: تقویت تولید اولویت جدی در این استان است. براساس آمار‌های اعلام شده، رشد اقتصادی استان در بخش معدن و صنایع معدنی، ۲۰۷ درصد و در بخش صنعت نیز ۱۳۰ درصد تحقق یافته است.

مدیرکل صمت استان سمنان با اشاره به تقویت ظرفیت ۱۶۱ واحد صنعتی به بالای ۳۰ درصد، افزود: حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به واحد‌های صنعتی و معدنی تسهیلات رونق تولید اعطا شده و حدود ۱۱۰ واحد راکد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در استان سمنان ۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد، اظهار کرد: ۴۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۴۰ درصد در استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها، ۱۵ هزار اشتغال جدید و مستقیم ایجاد می‌شود.

احمدی با اشاره به وجود ۶۸۹ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در استان سمنان گفت: در این استان، ۳۶ هزار صنف دارای پروانه وجود دارد که بیش از ۹۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است. ضمن اینکه سالانه ۱۵ میلیون تن ماده معدنی در استان استخراج می‌شود و استان سمنان در تولید چندین ماده معدنی ازجمله نمک، گچ، سلستین و زغال‌سنگ دارای رتبه اول کشور است و در زمینه افزایش فرآوری صنایع معدنی اقدامات زیادی در دستور کار داریم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده