به گزارش میمتالز، غلامعلی کوهساری اظهار کرد: استان گلستان با وجود ظرفیتهای خوبی که در بخشهای گوناگون از جمله «کشاورزی، گردشگری، صنعتی و دریایی» و نیز موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارد، اما دربخش اقتصادی ضعیف مانده است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیتهای متنع گلستان برای توسعه همه جانبه بالاخص در حوزه اقتصادی، یادآور شد: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون که از سال ۱۳۹۳ بحث آن مطرح بود و پس از چند بار تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی و رفت و برگشت بین شورای نگهبان و این نهاد قانونگذار، در نهایت ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
کوهساری اضافه کرد: با این حال اساسنامه منطقه آزاد تجاری اینچه برون با پیگیری مدیران ارشد گلستان و تلاش دولت سیزدهم و بازدید از نزدیک «آیت الله رییسی» از این منطقه مرزی طی سفر استانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ به این استان شمالی، ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و عملا روند انجام فعالیتها اجرایی و زیرساختهای این پروژه بزرگ آغاز شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تسریع در ایجاد و تکمیل زیرساختهای مورد نیاز منطقه آزاد تجاری - صنعتی بسیار اهمیت دارد، زیرا با آغاز بهکار این منطقه بخش قابل توجهی از مشکل اقتصادی و اشتغال استان گلستان رفع خواهد شد.
کوهساری با قدردانی از تلاشهای مجموعه مدیران ارشد گلستان و دولت سیزدهم، گفت: پیگیری تخصیص اعتبارات مناسب برای ایجاد زیرساختهای منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچهبرون باید در سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به این استان مدنظر مدیران قرار گیرد.
ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.
این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد، ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از بررسیهای لازم در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون موافقت کرد با این حال اساسنامه این منطقه آزاد با پیگیری مدیران گلستان و همراهی دولت سیزدهم ۱۷ دی ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و در ادامه فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن انجام شد.
نماینده مردم ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین بامهم دانستن تکمیل خطوط ریلی استان گلستان و اتصال آن به کریدور شمال به جنوب گفت: راه آهن سراسری شمال به جنوب از خطوط ریلی بسیار حایز اهمیت در اقتصاد جمهوری اسلامی بالاخص ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای همسایه شمالی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
کوهساری افزود: اگر خط راه آهن بین المللی اینچه برون گلستان هم به خط ریلی کردیدور شمال به جنوب متصل شود، در تزانزیت کالا از کشورهای واقع در شرق دریای خزر و شرق آسیا بالاخص چین به اروپا و کشورهای غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس نقش اساسی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: تسریع در ساخت خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود که به اعتقاد کارشناسان مسیر کوتاه و به صرفه میباشد، کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد کرد.
کوهساری بابیان اینکه درحال حاضر مدت زمان تزانریت دریایی کشورهای مبدا و مقصد اشاره شده ۵۹ روز است، اما این زمان از طریق کریدور شمال به جنوب به ۱۳ روز کاهش مییابد، ادامه داد: درصورت تسریع در احداث خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود، میتوان از مزایای قابل توجه اقتصادی و اشتغال این طرح به نحو احسن استفاده کرد.
کوهساری همچنین خواستار اجرایی شدن پروژه احداث خط ریلی مسافربری «گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد» شد و اظهارداشت: این پروژه نیز که از مطالبات چند دههای مردم گلستان بالاخص نواحی شرقی آن است در توسعه استان و تردد ایمن مسافران بویژه زائران بارگاه منور رضوی بسیار موثر خواهد بود.
وی پیشناد داد: احداث این خط ریلی هم در سفر دوم رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گلستان مورد توجه و تخصیص اعتبار قرار گیرد.
اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانههای صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بینالمللی گرگان است.
در سالهای اخیر با بهرهبرداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.
استان شمالی گلستان براساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.