تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۱۰۲۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رکود بازار خودرو می‌شکند؟

‌می‌متالز - قیمت خودرو امروز ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲، روند باثباتی دارد. همه محصولات داخلی و مونتاژی در ثبات کامل بوده و رکود عمیق در بازار کاملاً احساس می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت با اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت، با شیب بسیار اندکی رو به کاهش گذاشت. اما امروز، اولین روز هفته ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ بازار روند بسیار آرامی را تجربه کرده و نرخ همه محصولات کاملاً ثابت و بدون تغییر ماند.

البته با قیمت‌های فعلی شورای رقابت و افزایش دوباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار، بعید به نظر می‌رسد که روند باثبات فعلی حفظ شود و بازار احتمالاً از انتهای امروز نوسانی شود.

با توجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت خودرو امروز نیز روند با ثباتی را طی کرد. قیمت خودرو امروز ۲۴ تیر ماه در بازار خودرو‌های داخلی روند کاملاً باثباتی را تجربه کرد.

پراید ۱۳۱ شرکت سایپا به عنوان ارزان‌ترین سدان تولیدی داخلی، از ابتدای هفته گذشته با ۵ میلیون تومان کاهش قیمت همراه بود. اما امروز همانند چند روز گذشته نیز تصمیمی بر تغییر قیمت نداشته و با همان نرخ ۳۲۰ میلیون تومانی معامله شد.

کوئیک S با مدل ۱۴۰۲ نیز طی هفته گذشته حدود ۴ میلیون تومان کاهش قیمت تجربه کرده بود. این هاچ‌بک نارنجی پوشان جاده مخصوص همانند پراید، علاقه‌ای مبنی‌بر تغییر قیمت از خود نشان نداد و به قیمت ۳۵۳ میلیون تومان خرید و فروش شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که از اقتصادی‌ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود، در طول هفته گذشته با ۵ میلیون تومان کاهش قیمت همراه بود. اما این هاچ‌بک ایرانی- فرانسوی نیز هیچ تغییری از خود نشان نداد و با نرخ ۵۰۵ میلیون تومانی معامله شد.

پژو پارس LX TU ۵ با مدل ۱۴۰۲ از سدان‌های پرطرفدار بازار، در طول یک هفته با ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت همراه بود. اما این سدان محبوب نیز امروز تصمیمی مبنی‌بر تغییر قیمت نداشت و با نرخ ۶۱۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. بازار خودرو‌های مونتاژی نیز با پیروی از بازار داخلی‌ها، روند باثباتی داشته و قیمت خودرو‌های مونتاژی هیچ تغییری نداشت.

جک J ۴ کرمان موتور به عنوان ارزان‌ترین خودروی مونتاژی بازار، از ابتدای هفته گذشته حدود ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت. اما امروز کانال ۷۵۰ میلیون تومانی خود را حفظ کرد و در این نرخ ثابت ماند.

ام‌وی‌ام X ۲۲ PRO مدیران خودرو نیز از ارزان‌ترین کراس‌اوور‌های مونتاژی بازار به شمار می‌رود که در طول یک هفته با ۱۵ میلیون کاهش به زیر کانال یک میلیارد تومان سقوط کرده بود، هیچ تغییری نسبت به روز گذشته تجربه نکرد و با همان نرخ ۹۹۰ میلیون تومان معامله شد.

جک S ۵ نیوفیس دنده اتوماتیک نیز از محبوب‌ترین خودرو‌های مونتاژی بازار به شمار می‌رود. این کراس‌اوور حدود ۵۰ میلیون نسبت به ابتدای هفته گذشته کاهش داشت. اما امروز هیچ تغییری نداشته و باهمان قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

لاماری ایما از کراس‌اوور‌های گران قیمت مونتاژی در بازار محسوب می‌شود که ۶۰ میلیون تومان کاهش در یک هفته را تجربه کرد. اما این کاهش نسبتاً بالا نیز نتوانست باعث نوسان قیمت امروز لاماری شود و این خودرو با همان نرخ یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

رکود بازار به قدری عمیق شده که علاوه‌بر معاملات بسیار پایین آن، تعداد انصرافی‌های طرح فروش سامانه یکپارچه نیز علی‌رغم قیمت پایین‌تر آن، بسیار بالا است؛ بنابراین باتوجه به افزایش دوباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار، نوسانات بسیار کم نرخ ارز و نبود خریدار در بازار، احتمالاً شاهد یک رالی نزولی دیگر روی قیمت بازار خودرو‌های داخلی و مونتاژی باشیم.

مطالعه بیشتر: سمند شاسی بلند ایران خودرو راهی بازار می‌شود؛ بنابراین باید منتظر روند معاملات از انتهای امروز و روز‌های آینده در بازار باشیم تا ببینیم که این روند شکل می‌گیرد یا خیر.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده