تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۰۳۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان زنجان اعلام کرد:

اجرایی شدن عملیات احیای ۱۳ واحد مهم در استان/ زنجان یکی از قطب‌های معدنی در استان‌های شمال‌غرب کشور است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره به افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری جواز‌های تاسیس صادره در این استان، گفت: عملیات احیا و بازگشت به تولید ۱۳ واحد مهم تعطیل در استان در حال اجرا است.

به گزارش می‌متالز، «مجید گلشنی‌منفرد» مدیرکل صمت استان زنجان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با شناسایی ۱۳ واحد مهم تعطیل که طی سال‌های اخیر بنا به دلایلی از قبیل مشکلات مالی، مشکل بازار فروش، عدم اراده سرمایه‌گذاران و. از تولید بازمانده‌اند، هم‌اکنون عملیات آغاز به کار مجدد این واحد‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: از جمله واحد‌های مهم تعطیل قابل احیا در استان شامل بلکا شرق، چرم مصنوعی، فولاد آلیاژی اشراق، ذوب فلزات ابهر و دوک نخ است که امیدواریم در آینده نزدیک شامل راه‌اندازی مجدد این واحد‌ها در استان باشیم.

مدیرکل صمت استان زنجان با اشاره به اینکه فرایند احیای واحد‌های راکد نیازمند همکاری دستگاه‌های دولتی و همراهی بخش خصوصی است، افزود: از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی انتظار می‌رود در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم و نقشه راه توسعه صنعتی و معدنی استان که مورد تاکید استاندار نیز هست، از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای راه‌اندازی مجدد واحد‌های تولیدی استفاده شود.

وی اضافه کرد: پیگیری رفع مشکلات قضایی سرمایه گذاران، تامین تسهیلات و جذب سرمایه‌گذار جدید برای تملک واحد‌های راکد از مواردی است که برای احیای واحد‌های صنعتی می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

گلشنی‌منفرد در ادامه یادآور شد: احیای واحد‌های راکد صنعتی استان در زمره اقدامات ارتقاء بهره‌وری استان بوده که در کنار سرمایه‌گذاری‌های قابل اجرا، تامین‌کننده سرمایه‌گذاری مورد نیاز استان جهت تحقق رشد ارزش‌افزوده بخش صنعتی مورد هدف است.

وی افزود: در این راستا و به‌منظور پیگیری و ارائه گزارش از روند عملیات احیای واحد‌های تولیدی تعطیل استان، برنامه تلویزیونی با عنوان «در مسیر احیا» در شبکه اشراق در حال تهیه و پخش از شبکه سراسری و استانی به‌صورت هفتگی است.

افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری جواز‌های تاسیس صادره در استان زنجان

مدیرکل صمت استان زنجان در ادامه با بیان اینکه در ماه‌های نخست سال‌جاری شاهد افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری جواز‌های تاسیس در استان صادره هستیم، تصریح کرد: در این مدت، ۱۸۲ مورد جواز تاسیس صنعتی در سطح استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه میزان جواز تاسیس صادره در زمان مشابه و در سال گذشته ۱۴۸ مورد بوده است، خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی این طرح‌ها، بالغ بر ۱۳۱ هزار میلیارد ریال است.

گلشنی‌منفرد با بیان اشاره به اینکه با توجه به اینکه حجم سرمایه‌گذاری پیش بینی شده در مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال است و شاهد رشد ۴۹۵ درصدی سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها هستیم، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این طرح‌ها، زمینه اشتغال‌زایی برای ۴ هزار و ۵۲ نفر در استان فراهم شود.

وی اضافه کرد: ۱۱۰ مورد از جواز‌های تاسیس صادره در شهرستان زنجان با سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده، ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

درگاه ملی صدور مجوز، مانع ایجاد محدودیت در صدور مجوز رسته‌های صنفی و صنعتی

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه با راه‌اندازی درگاه ملی صدور مجوز، ایجاد محدودیت در صدور مجوز‌های مختلف رسته‌های صنفی و صنعتی امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: درگاه ملی صدور مجوز به‌منظور تسهیل در انجام فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده و طبق قانون ایجاد محدودیت در صدور مجوز برای رسته‌های مختلف صنفی و صنعتی دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت‌های معدنی فارغ از میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی و به جهت تاثیر به‌سزای آن در چرخه ارزش تولید، برای کشور مهم قلمداد می‌شود.

گلشنی‌منفرد یادآور شد: استقرار برخی صنایع در استان و در سنوات گذشته موجب بروز برخی معضلات زیست محیطی در حال حاضر شده که لزوم تعامل و همفکری دستگاه‌های متولی تولید و محیط زیست برای انجام تمهیدات ویژه و خاص را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گسترش فضای شهری و تداخل آن با نواحی صنعتی باید توسط متولیان صدور مجوز‌های ساخت و ساز مدیریت شود، ادامه داد: قطع وابستگی صنایع آب چاه و تخصص تمامی این نیاز از محل تصفیه آب فاضلاب شهری در برنامه‌های اداره کل صمت استان قرار دارد.

مدیرکل صمت استان زنجان افزود: آگاهی‌رسانی از وضعیت تولید و تجارت و خدمات این حوزه در بخش‌های مختلف به استان را در طی سال جاری تشدید خواهیم کرد تا آحاد محتلف مردم از تلاش‌های صورت گرفته توسط سرمایه‌گذاران، متخصصان و کارگران دلسوز و تلاشگر شاغل در صنعت، معدن و صنوف مطلع شوند.

برگزاری نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و ماشین‌آلات راهسازی

وی در ادامه از برگزاری هشتمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و ماشین‌آلات راهسازی با هدف افزایش حجم سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و توسعه بازار در استان زنجان خبر داد و عنوان کرد: این نمایشگاه با حضور تمامی فعالان در زنجیره تامین و ارزش در حوزه معدن و صنایع معدنی و از ۲۴ لغایت ۲۷ مردادماه در محل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین برگزار خواهد شد.

گلشنی‌منفرد با اشاره به اینکه زنجان به‌عنوان یکی از قطب‌های معدنی در استان‌های شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌منظور رشد حجم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف معدنی، توسعه بازار و همکاری با استان‌های همجوار است.

وی، وجه تمایز این دوره از نمایشگاه را با سایر نمایشگاه‌ها میزان مشارکت و تنوع حضور دانست و تاکید کرد: در هشتمین دوره از نمایشگاه هدف ارتقاء سطح کمی و کیفی است که در این راستا شاهد مشارکت خوب خانه معدن، نظام مهندسی معدن، شرکت شهرک‌ها صنعتی و اتاق بازرگانی و انجمن سرب و روی هستیم.

مدیرکل صمت استان زنجنان با بیان اینکه بیشترین شرکت کنندگان در این نمایشگاه از استان‌های اصفهان و تهران هستند، گفت: این نمایشگاه در مساحت ۱۰ هزار مترمربع با حداقل ۱۰۰ غرفه برگزار خواهد شد که تاکنون ۵۲ مشارکت کننده از استان‌های سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده