تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۰۹۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش تقاضا برای لیتیوم کبالت اکسید موجود در باتری‌های فرسوده

‌می‌متالز - منابع آگاه به وضعیت بازار صنعت باتری در روز چهارشنبه ۱۲ جولای ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که روند صعودی قیمت فلز کبالت، منجر به افزایش تقاضا برای لیتیوم کبالت اکسید (LCO) موجود در باتری‌های فرسوده در آسیا شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، روند صعودی در حجم تقاضا برای لیتیوم کبالت اکسید موجود در باتری‌های فرسوده در آسیا، در زمانی که روند شاخص سودآوری و تقاضای آن نسبت به حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) و قیمت فلز کبالت در ماه می ۲۰۲۳ در سطح بسیار پایین‌تری قرار داشت، یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل محصول به بندر روتردام را حدود ۱۶ تا ۱۸٫۵ دلار در هر پوند در روز چهارشنبه ۱۲ جولای ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که حدود سه تا ۳٫۰ دلار در هر پوند نسبت به مدت مشابه ماه ژوئن افزایش یافت.

یکی از منابع آگاه به وضعیت صنعت باتری در کره‌جنوبی در روز چهارشنبه ۱۲ جولای ۲۰۲۳ عنوان کرد که به نظر می‌رسد تقاضا برای لیتیوم کبالت اکسید موجود در باتری‌های فرسوده، به دلیل روند صعودی قیمت فلز کبالت موسسه «Fastmarkets» در حال افزایش است.

لازم به ذکر است قیمت فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار، با شاخص سودآوری بیش از ۸۰ درصد با محتوای نیکل و کبالت و لیتیوم ارائه می‌شود.

از نظر این منبع آگاه، قیمت فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار با شاخص سودآوری ۷۵ درصد با محتوای نیکل و کبالت و لیتیوم مناسب است. به گفته این منبع، هیچ دلیلی برای صادر کردن این مواد برای برخی تولیدکنندگان در چین وجود ندارد؛ چراکه موجب ایجاد سردرگمی در بازار می‌شود.

افزایش تقاضا برای لیتیوم کبالت اکسید موجود در باتری‌های فرسوده

موسسه «Fastmarkets» به شایعاتی مبنی بر انجام معاملات فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز در هفته اول جولای ۲۰۲۳ با شاخص سودآوری بیش از ۹۰ درصد با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کشور‌های آسیای جنوب شرقی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار اشاره کرد که قیمت و شاخص سودآوری آن بسیار بیشتر از محصول مشابه جهت تحویل به بنادر کره‌جنوبی بود.

به گفته یک منبع آگاه معاملاتی، لیتیوم کبالت اکسید موجود در باتری‌های فرسوده با شاخص سودآوری ۸۲ درصد با شرط تحویل در بنادر هند، با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار به فروش می‌رسد که اگر این ماده به کشور‌های آسیای شرقی فروخته شود، شاخص سودآوری آن تبدیل به ۸۴ تا ۸۵ درصد با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کشور‌های آسیای شرقی با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار تبدیل می‌شود.

این منبع افزود: با توجه به اینکه با فروش محصولات با قیمت‌های قبلی سود چندانی نصیب برخی فروشندگان نشده است، بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند قیمت‌های خود را افزایش دهند. این منبع در ادامه بیان کرد که شاخص‌های سودآوری همچنان در حال افزایش هستند.

ارزیابی‌های موسسه «Fastmarkets» از فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار، با شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» و فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار و با شاخص سودآوری قیمت نقدی و رسمی نیکل بورس فلزات لندن، رقم ۷۳ تا ۸۰ درصد در روز چهارشنبه ۱۲ جولای ۲۰۲۳ را نشان داد که ۳ تا ۵ درصد نسبت به رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد اعلام شده قبلی افزایش داشت.

شرکت‌های بازیافت‌کننده در کره‌جنوبی با توجه به افزایش اخیر حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده در این مناطق به دلیل افزایش قیمت آن‌ها، خود را برای کشمکش بر سر قیمت تعیین شده با خریداران در چین و کشور‌های آسیای جنوب شرقی آماده می‌کنند. به علاوه حجم تقاضای کره‌جنوبی برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیز با تکمیل فاز آخر راه‌اندازی اخیر واحد شرکت «POSCO HY Clean Metal» در حال افزایش است.

یک تولیدکننده مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در چین تاکید کرد که قیمت نمک کبالت به طور قابل توجهی افزایش یافته است و می‌تواند این روند افزایشی آن ادامه داشته باشد؛ با این حال، قیمت کبالت موسسه «Fastmarkets» نیز بر همین اساس به این افزایش قیمت‌ها واکنش نشان داد و هم‌اکنون حجم نقدینگی در روند عرضه نمک کبالت در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین تغییرات قابل توجهی در پریمیوم نمک کبالت ایجاد نخواهد شد.

به گفته این تولیدکننده، حجم تقاضا برای مواد فعال کاتدی در چین ممکن است وضعیت بهتری را نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۳ تجربه کند و به یک روند و رشد تدریجی و آهسته دست یابد. همچنین اگر اتفاق غیرمترقبه دیگری رخ ندهد، شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های فرسوده تغییری نخواهد کرد یا روند مشابهی را خواهد داشت.

یک منبع آگاه از وضعیت بازار باتری‌ها مطرح کرد: لیتیوم کبالت اکسید (LCO) موجود در باتری‌های فرسوده لیتیومی و باتری‌های نیکل کبالت منگنز با حداکثر قیمت و شاخص سودآوری ۷۵ تا ۸۰ درصدی با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار در اواخر هفته دوم جولای ۲۰۲۳ قابل قبول ارزیابی شد.

این منبع خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شاخص سودآوری مذکور در اکثر معاملات انجام شده مورد توافق طرفین بوده است. شاخص سودآوری ۷۵ تا ۸۰ درصد با شرط تحویل کبالت و نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال و بیمه محصول توسط خریدار رقم مناسبی ارزیابی شده است.

این منبع تاکید کرد که رقم سود مشخص دیگری هم در شاخص‌های سودآوری جداگانه از سوی تعداد فزاینده‌ای از فروشندگان با قیمت‌های تعیین شده بالاتر نسبت به چند ماه پیش ارائه شد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده