به گزارش میمتالز، مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی گفت: با توجه به عدم اراده جدی شهرداری تهران و نبود زیرساختهای لازم برای ساخت خودرو و موتورسیکلتهای برقی و همچنین هزینه تمام شده بالا باتریهای لیتیومی، جز تعداد اندکی از شرکتهای خصوصی تقاضایی از سوی تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت برای تولید این باتریها وجود ندارد.
علی خویشوند درباره آخرین وضعیت تولید باتری لیتیومی خودرو و موتورسیکلتهای برقی عنوان کرد: تولید باتریهای لیتیومی از ۳ میلیون و ۵۰۰ میلی آمپر در سال گذشته به ۵ میلیون و ۵۰۰ میلی آمپر در سال جاری رسیده و خوشبختانه توانستیم بخشی از تولیدات خود را به کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، ترکمنستان و ... صادر کنیم.
وی درباره استقبال تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت از تولید باتریهای لیتیومی در سال جاری بیان کرد: متاسفانه با توجه به عدم اراده جدی شهرداری تهران، نبود زیرساختهای لازم برای ساخت خودرو و موتورسیکلتهای برقی و همچنین هزینه تمام شده بالا باتریهای لیتیومی، جز تعداد اندکی از شرکتهای خصوصی تقاضایی از سوی تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت برای تولید این باتریها وجود ندارد.
مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با اشاره به افزایش دو برابری قیمت باتریهای لیتیومی تولید داخل در سال جاری افزود: قیمت هر سلول باتری لیتیومی در درب کارخانه ۷۱ هزار تومان و در بازار از ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان متفاوت است.
خویشوند یادآور شد: با توجه به رشد نرخ ارز و ممنوعیت واردات باتریهای لیتیومی، شرکت توان به عنوان تنها تولید کننده باتریهای لیتیومی در کشور متولی تعیین قیمت و تنظیم بازار باتریهای لیتیومیبوده و فروش باتریهای لیتیومی نیز به صورت سهمیهای انجام میشود.
مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با انتخاب مهندس علی آبادی به عنوان وزیر جدید صمت و با توجه به سوابق درخشان ایشان در حوزه برقی سازی از جمله افزایش تعرفه واردات باتریهای لیتیومی و ممنوعیت واردات برخی از انواع باتریهای لیتیومی که کمک بزرگی به رونق تولید داخل بوده است، شاهد ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید خودرو و موتورسیکلتهای برقی در کشور باشیم.
منبع: خبر خودرو