تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۱۱۳۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پیشی گرفتن استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در بازار

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در ماه ژوئن ۲۰۲۳ در این کشور، به روند صعودی خود ادامه داد و با ۱۱٫۶۴ درصد افزایش، به ۴۲٫۲ گیگاوات ساعت (GWh) رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس آمار دریافتی از اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین، تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین در ماه ژوئن ۲۰۲۳ با ۴٫۴۸ درصد کاهش، به ۱۷٫۷ گیگاوات ساعت رسید.

برخی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که افزایش استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در چین و کاهش استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز، منجر به کاهش هزینه باتری‌های لیتیوم آهن فسفات نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز شده است.

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات ۶۵٫۸۱ درصد از حجم کل تولید باتری‌‎ها در چین را در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که سهم باتری‌های نیکل کبالت منگنز از حجم کل تولید باتری‌‎ها، حدود ۳۳٫۹۱ درصد بود. بر اساس گزارش اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین، این ارقام با سهم ۶۱٫۱ درصدی باتری‌های لیتیوم آهن فسفات از حجم کل تولید و سهم ۳۸٫۷۷ درصدی باتری‌های نیکل کبالت منگنز از حجم کل تولید در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ قابل مقایسه بود.

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات علی رغم چگالی انرژی پایین در مقایسه با باتری‌های نیکل کبالت منگنز به دلیل عملکرد پایدار و ایمن خود استفاده بیشتری دارند. گفتنی است که هرچه چگالی انرژی باتری یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV) بیشتر باشد، مسافت طی شده یک خودرو با یک بار شارژ بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات از کربنات لیتیوم و فسفات آهن تولید شده‌اند. همچنین کربنات لیتیوم به عنوان یک ماده اولیه گران قیمت شناخته می‌شود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از کربنات لیتیوم، با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت حدود ۲۸۸ هزار تا ۳۱۰ هزار یوان (۴۰،۱۶۹ تا ۴۳،۲۳۷ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۱۳ جولای ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹۰ هزار تا ۳۱۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود دو هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

آخرین ارزیابی این موسسه از قیمت کربنات لیتیوم، افزایش حدود ۱۳۰ هزار تا ۱۳۸ هزار یوان در هر تن نسبت به پایین‌ترین میزان ثبت شده در تاریخ ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۳ که برابر با ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار یوان در هر تن بود را نشان می‌دهد.

در همین راستا جدا از هیدروکسید لیتیوم که تقریبا به اندازه کربنات لیتیوم گران است، قیمت نیکل و کبالت نیز افزایش و نوسان قیمت را تجربه کرده‌اند که منجر به هزینه‌های تولید بسیار بالاتر برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز به نسبت باتری‌های لیتیوم آهن فسفات شده است.

به گفته ویکی ژائو، تحلیلگر ارشد بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها، هزینه یک سلول باتری لیتیوم آهن فسفات حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از سلول‌های باتری نیکل کبالت منگنز ۵۲۳ و ۶۲۲ و بیش از ۲۰ درصد کمتر از سلول باتری نیکل کبالت منگنز ۸۱۱ است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۲۷۰ هزار تا ۲۹۰ هزار یوان در هر تن در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد که نسبت به قیمت ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکو، ر حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

آخرین ارزیابی این موسسه از قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات افزایش حدود ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار یوان در هر تن نسبت به پایین‌ترین میزان ثبت شده در تاریخ ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۳ که برابر با ۱۸۰ هزار تا ۲۱۰ هزار یوان در هر تن بود را نشان می‌دهد.

همچنین موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات کبالت با غلظت مبنای ۲۰٫۵ درصد کبالت با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده را حدود ۴۶ هزار تا ۴۷، هزار یوان در هر تن در روز ۱۴ جولای ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۲ جولای ۲۰۲۳ تغییری نداشت، اما به نسبت پایین‌ترین میزان سالانه یعنی ۳۴ هزار تا ۳۵ هزار یوان در هر تن در روز ۱۰ می ۲۰۲۳، حدود ۱۲ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

خودرو‌های پایین‌رده تا میان‌رده الکتریکی در چین بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص داده‌اند و میانگین قیمت آن‌ها کمتر از ۳۰۰ هزار یوان در هر خودرو است. این مدل‌ها به دلیل هزینه کمتر، عموما مجهز به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات هستند.

تولید‌کنندگان کاتد در چین

بر اساس اظهارات یک تولیدکننده کاتد در چین، باتری‌های لیتیوم آهن فسفات و باتری‌های نیکل کبالت منگنز ۵۲۳ و ۶۲۲، در حال حاضر از نظر عملکرد تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. وی خاطرنشان کرد که علت شکاف هزینه مواد اولیه میان این سه دسته باتری این است که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات، سهم بیشتری از بازار نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز ۵۲۳ و ۶۲۲ در اختیار دارند.

مدل‌های بالارده خودرو‌های الکتریکی با امکان طی مسافت بالای ۶۰۰ کیلومتر، معمولا از باتری‌های نیکل کبالت منگنز غنی از نیکل استفاده می‌کنند و باتری‌های لیتیوم آهن فسفات را نمی‌توان در این مورد جایگزین این باتری‌ها کرد. از سوی دیگر، خودرو‌های الکتریکی بالارده با توجه به قیمت‌های فروش بالایی که دارند، بازار حاشیه‌ای کوچک و مختص به خود را داشته که به اندازه کافی نمی‌تواند بر افزایش سهم استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز تاثیر بگذارد.

تاثیر سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری در افزایش فروش باتری‌های LFP

اداره ملی انرژی چین در ماه ژوئن ۲۰۲۲، استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز را در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری متوسط تا بزرگ ممنوع کرد؛ این در حالی است که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات بیشترین استفاده را در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری به خود اختصاص داده‌اند و این مسئله خود موجب افزایش سهم این باتری‌ها در بازار نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز شده است.

طبق گزارش اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین، حجم فروش سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری در چین در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳، در مجموع ۳۱٫۵ گیگاوات ساعت بوده که از این مقدار، ۳۱٫۲ گیگاوات ساعت مربوط به استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات است.

کربنات لیتیوم در تولید سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری، نقش مهمی را ایفا می‌کند. یکی از تحلیلگران بازار باتری به موسسه «Fastmarkets» گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از حجم کل تقاضای کربنات لیتیوم در چین، مربوط به سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری است؛ در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۰ درصد بود.

برخی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که بازار سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری تا پایان سال ۲۰۲۳ به رشد خود ادامه دهد. یکی از تولیدکنندگان باتری در چین بیان کرد: هنوز فضای زیادی برای رشد بازار سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری وجود دارد، زیرا در حال حاضر این سیستم‌ها سهم بسیار کوچکی از بازار را در اختیار دارند.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت کل سیستم ذخیره‌سازی انرژی باتری تا سال ۲۰۳۳، به دو هزار و ۵۲۰ گیگاوات ساعت افزایش یابد و تقاضا برای آن به ۴۸۰ گیگاوات ساعت برسد. به علاوه انتظار می‌رود چین بیش از ۳۵ درصد، ایالات متحده آمریکا حدود ۲۱ درصد و اروپا حدود ۱۸ درصد از بازار سیستم ذخیره‌سازی انرژی باتری را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دهند.

تحت فشار بودن بازار‌های صنایع بالادستی باتری‌های NCM

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که پس از اینکه دولت چین پرداخت یارانه برای خرید خودرو‌های الکتریکی را در سال ۲۰۲۳ متوقف کرد، روند تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌ها در چین در حال بازیابی است؛ در عین حال بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات، سرعت بازیابی بالاتری نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز در بازار دارند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان باتری در چین مطرح کرد: تقاضا برای لیتیوم نسبت به نیکل، بازیابی نسبتا بهتری را تجربه می‌کند؛ چراکه بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز در چین در مقایسه با باتری‌های لیتیوم آهن فسفات از نظر قیمت و ایمنی برتری ندارد.

کاهش سهم بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز بر بازار‌های مواد اولیه صنایع بالادستی همچون نیکل، کبالت و منگنز تاثیر گذاشته است؛ به طوری که قیمت این مواد عمدتا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با روند نزولی مواجه شدند.

گفتنی است بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز به دلیل تمایل تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی برای استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به دلیل هزینه پایین‌تر، با ضعف مواجه است.

یکی از تولید‌کنندگان منگنز در چین اظهار داشت که بیشتر تولیدکنندگان کاتد تمایل دارند به جای باتری‌های نیکل کبالت منگنز، تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات را افزایش دهند که این موضوع بر تقاضا در بازار مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز تاثیر خواهد گذاشت.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از سولفات نیکل با حداقل غلظت ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد نیکل، کبالت حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز ۱۴ جولای ۲۰۲۳، قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳۴ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ ثابت بود. قیمت سولفات نیکل در رزوز‌های ۱۷ و ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، از ۳۹ هزار تا ۴۰ هزار یوان به ازای هر تن به طور پیوسته به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن در اواخر ماه می ۲۰۲۳ رسید.

تقاضا برای نیکل و کبالت در چند هفته گذشته در بازار، بازیابی مطلوبی را به ثبت رساند، اما این روند مثبت به دلیل کاهش حجم تقاضا در بخش باتری‌های نیکل کبالت منگنز متوقف شد و بازار فلزات مورد استفاده در تولید باتری‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در چین اظهار داشت: روند بازیابی در بازار، بیشتر به دلیل افزایش حجم تقاضا برای این فلزات بوده و هنوز بهبود قابل توجهی در میزان مصرف باتری‌های نیکل کبالت منگنز رخ نداده است.

یکی از تولیدکنندگان کاتد در چین تاکید کرد: تولیدکنندگان سولفات منگنز حتی زمانی که قیمت‌ها ۶ هزار یوان در هر تن بود، حاشیه سود ناچیزی داشتند. به گفته وی، اکنون قیمت‌ها به دلیل روند نزولی میزان مصرف و افزایش حجم ذخایر انبار‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند و این موضوع نشان از ضعف در بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز دارد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات منگنز با غلظت حداقل ۳۲ درصد منگنز مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود پنج هزار تا پنج هزار و ۸۰۰ یوان در هر تن در روز ۱۳ جولای ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت پنج هزار و ۳۰۰ تا ۶ هزار یوان در هر تن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوان در هر تن کاهش داشت.

آخرین ارزیابی این موسسه برای قیمت سولفات، نشان از کاهش ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن به نسبت کاهش ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن در روز پنجم ژانویه ۲۰۲۳ دارد.

به گفته برخی منابع آگاه، به دلیل چشم‌انداز نزولی برای میزان مصرف باتری‌های نیکل کبالت منگنز در بخش صنایع پایین‌دستی، وضعیت بازار این باتری‌ها در کوتاه‌مدت تا حد زیادی کاهشی باقی خواهد ماند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده