به گزارش میمتالز، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از باتری خودروهای برقی به عنوان گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی در کشور یاد کرد و گفت: امروزه شرکتهای بزرگ تولید کننده خودرو برقی نظیر تسلا علاوه بر تولید خودروهای الکتریکی به سمت ساخت نسل جدید باتریها نیز حرکت کردند و به عبارتی خودروسازانی که در ساخت باتری توانمند هستند، میتوانند خودرو الکتریکی نیز تولید کنند.
مسعود دهمرده عنوان کرد: امروزه با توجه به آلایندگی خودروهای موتور احتراقی، مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع نفتی، دنیا عملا به سمت استفاده از قوای محرکه نوین و انرژیهای پاک حرکت کرده که یکی از آنها خودرو الکتریکی است که انرژی آن به وسیله باتریهای لیتیوم- یونی تامین میشود و با توجه به خواص لیتیوم انرژی را به خوبی در خود ذخیره میکنند..
وی بر ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه خودروهای برقی در کشور تاکید کرد و یادآور شد: اگرچه در ساخت موتورهای احتراق داخلی با تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم، اما در سالهای اخیر شاهد توسعه قوای محرکه الکتریکی با کاربردهای غیرخودرویی در کشور بودیم که بر این اساس و با توجه به دانش فنی ساده ساخت قوای محرکه الکتریکی میتوانیم در ساخت قوای محرکه خودروهای برقی نیز به رشد کافی دست پیدا کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از طرفی با توجه به منسوخ شدن موتورهای احتراق داخلی در دنیا تامین قطعات این خودروها با قیمت تمام شده پایین در هالهای از ابهام قرار خواهد داشت؛ بنابراین علیرغم وجود منابع عظیم نفتی در ایران سرمایه گذاری در این بخش مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه شرکتهای بزرگ تولید کننده خودرو برقی نظیر تسلا علاوه بر تولید خودروهای الکتریکی به سمت ساخت نسل جدید باتریها نیز حرکت کردند و به عبارتی خودروسازانی که توانایی ساخت باتری دارند میتوانند خودرو الکتریکی نیز تولید کنند.
این کارشناس صنعت خودرو از باتری خودروهای برقی به عنوان گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی در کشور یاد کرد و گفت: تا کنون به دلیل نبود احساس نیاز به باتریهای با توان بالا در کشور به واردات این باتریها متکی بودیم، اما اکنون با توجه به تعریف مشتری جدید به نام خودرو الکتریکی با توان و جریان بالا برق میبایست همزمان با واردات باتری، بومی سازی باتری خودروهای الکتریکی را با در نظر گرفتن شرایط بازار نیز در دستور کار قرار دهیم.
دهمرده یادآور شد: البته تا کنون مجموعههای مختلفی به سمت توسعه باتری خودروهای برقی در کشور خیز برداشته اند، اما به دلیل نبود تقاضا و عدم سیلست گذاری و استراتژیهای بلند مدت از سوی متولیان امر نتایج مطلوبی حاصل نشده است.
وی ضمن تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای ساخت قوای محرکه الکتریکی در کشور اذعان داشت: اگرچه برای بومی سازی قوای محرکه و سایر بخشهای خودرو الکتریکی نظیر الکترونیک قدرت، مبدل ها، سوییچها و رلهها و مبدلهای توان نیازمند سرمایه گذاری هستیم، اما تقریبا در این بخش با چالش خاصی مواجه نخواهیم بود.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: علاوه بر بومی سازی باتریها نحوه شارژ باتری نیز بسیار حائز اهمیت بوده و لذا اعمال سیاستهای مناسب برای تامین برق به خصوص در حوزه قیمت و تعرفهها ضرورت دارد.
دهمرده با تاکید بر لزوم مدیریت هوشمند برای شارژ خودروهای برقی اضافه کرد: استفاده از برق منازل برای شارژ خودرو برقی در ساعات شب و یا فروش برق به شبکه از جمله روشهای هوشمند شارژ خودروهای برقی در کشورهای توسعه یافته است و ما نیز برای شارژ این باتریها باید در چند حوزه کار کنیم که یکی از آنها هوشمندسازی شبکه و ایجاد زیرساختهای لازم از جمله ایستگاههای شارژ برق است.
وی با بیان اینکه اغلب کشورها در زمینه ایستگاههای شارژ برق در حال رقابت با یکدیگر هستند، ادامه داد: به عنوان مثال در ژاپن تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی نزدیک به خودروهای احتراقی شده و در کشور ما نیز با توجه به ظرفیت تامین برق و توانمندی متخصصان کشور میتوان به سمت صنعتی شدن باتریها حرکت کرد و تولید باتری را به عنوان خط تولید استراتژیک و ملی در نظر گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تمرکز کشورهای توسعه یافته بر ساخت باتری خودروهای الکتریکی یادآور شد: جالب است بدانید که انگلیس به دلیل نبود لیتیوم در این کشور به سمت باتریهای نسل جدید حرکت کرده و آمریکا که تا کنون در تامین این باتریها وابسته به چین بوده در حال حاضر در رقابت با چین قرار گرفته و تصمیم دارد که در ساخت باتری خودروهای برقی به استقلال برسد، اما با این وجود کشور چین همچنان به دلیل دارا بودن تکنولوژی تولید باتریهای لیتیومی با اختلاف در صدر قرار دارد و ثبت اختراع این باتریها مربوط به چین است و کشورهایی نظیر شیلی و استرالیا نیز جز بزرگترین تولیدکنندگان لیتیوم با کاربرد خودرویی در دنیا هستند.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز با توجه به کشف معادن لیتیوم در شهر همدان که البته نیازمند بررسیهای بیشتر است، بهره برداری از معادن لیتیوم برای تولید باتری خودروهای برقی ضرورت دارد چراکه آینده به انرژیهای پاک تعلق داشته و قطعا خام فروشی لیتیوم به ضرر کشور خواهد بود.
منبع: خبر خودرو