تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۱۰۹۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا «کگل» برای سهامداران جذاب است؟

‌می‌متالز - سهام شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» همیشه مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. اتفاقی که باید دلیل موجهی برای آن وجود داشته باشد. از سویی دیگر در پی این حمایت گل گهر توانسته میزان توسعه خود را افزایش داده و پا را از زنجیره ارزش فولاد فراتر گذاشته و به سمت حوزه‌های دیگر از جمله مس برود.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از بازیگران اصلی زنجیره ارزش فولاد است که در سال‌های اخیر به دنبال نقش آفرینی بیشتر در این حوزه است و حتی کمی پا فراتر گذاشته و در این حوزه نیز با حضور در کنسرسیوم معدن مس «جانجا» وارد شده است.

به طور تقریبی در سال‌های اخیر، این مجموعه اولین تولیدکننده کنسانتره و گندله سنگ آهن است و سعی بر آن داشته تا زنجیره ارزش را از معدن تا محصول نهایی در اختیار بگیرد.

توسعه زنجیره ارزش خود یکی از دلایلی است که باعث شد تا فروش این مجموعه افزایش پیدا کند، همین موضوع بر درآمدزایی و تقسیم سود‌های سالانه نیز اثر گذار شد. اما سوال این است که چرا «کگل» در سال‌های اخیر مورد توجه سهامداران حقیقی و حقوقی قرار گرفته است و استقبال از این نماد بالا بوده است؟

گل گهر در سال‌های اخیر پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری را در بخش‌های مختلف از جمله معدن، فولاد، محیط زیست، انرژی و ... اجرا کرده است که باعث شده میزان تولید و بهره وری در این مجموعه افزایش پیدا کند. یکی از بزرگترین اقدامات گل گهر در چند سال اخیر حضور در پروژه ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بود. این پروژه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشت و توانست یکی از چالش‌های بزرگ صنایع حاضر در این منطقه را حل کند.

اما در کنار این موضوع گل گهر با تشکیل شرکت‌هایی در زیرمجموعه خود اقدام به فعالیت‌های تخصصی در حوزه‌هایی همچون اکتشاف کرد تا بتواند توسعه را با سرعت بالایی پیش ببرید. از سویی دیگر در سال‌های اخیر گل گهر در حوزه ساخت داخل به توانمندی‌های بسیاری دست یافت که نشان می‌دهد نقشه راه کارشناسی شده‌ای را تدوین کرده تا بتواند سهم خود را در زنجیره ارزش افزایش دهد. افزایش بومی سازی بر کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها تاثیر بسزایی داشته و باعث می‌شود درآمد‌های شرکت افزایش پیدا کند.

نگاه بلند مدت گل گهر به توسعه بخش معدن و همچنین مدیریت بحران‌هایی همچون کمبود برق و گاز و حضور در پروژه‌های جدید مثل پروژه‌های مسی باعث می‌شود تا سهامداران اعتماد بیشتری به مدیران این مجموعه داشته باشند.

درواقع کارنامه چند سال اخیر گل گهر گواه عملکرد مثبت آن است. ارزش سرمایه گذاری این مجموعه در شرکت‌های فرعی و وابسته زیادی معادل ۲۸.۵ همت تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده است.

شرکت گل گهر از طریق مدیریت و نظارت صحیح مالی بر عملکرد شرکت‌های فرعی و وابسته به دنبال ارزش آفرینی بیشتر برای سهامداران بوده و در این راستا برنامه افزایش سرمایه به مبلغ ۴،۸۵ همت از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران در دستور کار هیات مدیره این شرکت قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد حفظ صیانت سهامداران از اولویت‌های اصلی این مجموعه است و همین موضوع باعث شده جز نماد‌های پر طرفدار محسوب شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده