تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۱۱۲۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استقرار تکنولوژی سیستم مدیریت دانش در مجموعه گل‌گهر

‌می‌متالز - دومین همایش مدیریت دانش از دریچه داستان با استقبال کارکنان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سالن پردیس این مجموعه برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در کنار این رویداد نمایشگاه دستاورد‌های نظام پیشنهادات گل‌گهر نیز برپا شد. این رویداد (GTEK) با انگیزه اتصال سیستم مدیریت دانش با سیستم نظام پیشنهادات در این شرکت برگزار شد.

مدیریت دانش از جمله تکنولوژی‌های فرآیندی مدیریت است که در کشور ما چندان رواج یافته نیست و عدم رواجش باعث گسست تجارب مدیریتی در ادوار مختلف هر سازمانی‌ست. از این روی به کارگیری سیستم مدیریت دانش باعث انباشت تجارب با مدیریت بهینه منابع انسانی و فیزیکی هر شرکت یا سازمانی خواهد شد و در این زمینه نیز گل‌گهر یک بار دیگر نشان داد که یک سازمان پویا و یک شرکت آوانگارد و پیشگام است. در باب اهمیت مدیریت دانش می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

مدیریت دانش به شرکت‌ها در چندین جنبه مختلف کمک می‌کند. در زیر، نمونه‌ای از مزایای مدیریت دانش را برای شرکت‌ها بررسی می‌کنیم:

۱. به اشتراک گذاری دانش: مدیریت دانش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دانش و تجربیات خود را بین کارکنان به اشتراک بگذارند. این فرایند کمک می‌کند تا اطلاعات ضروری درباره فنون، مهارت‌ها، روش‌های عملیاتی و ... به راحتی در دسترس تمام اعضای سازمان قرار بگیرد. این اشتراک گذاری دانش می‌تواند باعث بهبود عملکرد تیم‌ها، ایجاد ارتباط‌های موثرتر بین اعضا و به دست آوردن بهترین عملکرد در تسک‌ها و پروژه‌ها شود.

۲. حفظ دانش سازمانی: با مدیریت دانش، شرکت‌ها قادر هستند دانش و تجربیات خود را در سازمان ثبت و ذخیره کنند. این کار باعث می‌شود تا از از دست دادن دانش محلی جلوگیری شود. ذخیره سازی دانش سازمانی به شرکت اجازه می‌دهد که در آینده از این دانش استفاده کند و جلوی تجدید اختراع‌های تکراری را بگیرد. این فرآیند به بهبود کیفیت و بهبود روند‌ها منجر می‌شود و برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری میزان مهمی ایفای نقش می‌کند.

۳. افزایش نوآوری: مدیریت دانش امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات را فراهم می‌کند تا الگوها، روند‌ها و روش‌های جدید شناسایی شود. با دستیابی به این اطلاعات، شرکت‌ها می‌توانند نوآوری را تشویق کنند و به توسعه محصولات جدید، بهبود فرآیند‌های عملیاتی و ارائه خدمات نوین بپردازند.

۴. افزایش همکاری و تعامل: مدیریت دانش شرکت‌ها را قادر می‌سازد به عنوان یک تیم کاری تعاملی عمل کنند. با به اشتراک گذاری دانش و تجربیات، کارکنان می‌توانند از دانش و تخصص همدیگر استفاده کنند و در کار‌های مشترک و پروژه‌های تیمی بازدهی بالاتری را داشته باشند.

۵. سرعت پاسخ‌دهی: اطلاعات درست و به‌روز، قابلیت اطمینان و سرعت بالا در پاسخ به چالش‌های کسب‌وکاری را ارائه می‌دهد. با مدیریت دانش، تیم‌ها قادر به عمل بهتر در مقابل تغییرات محیطی و شرایط بازار خواهند بود و می‌توانند به سرعت به نیاز‌های مشتریان پاسخ دهند.

به نظر می‌رسد با تثبیت این سیستم و تکمیل زنجیره مدیریت پیشنهادات (بازار پیشنهادات) دستیابی به اهداف بلندپروازانه چشم‌انداز گل‌گهر ۱۴۱۰ به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود و در افق آن چشم‌انداز این مجموعه عظیم صنعتی و معدنی علاوه بر داشتن یک دیتابیس ارزشمند از نظام مدیریت دانش به یک کانون آموزشی این حوزه در صنعت کشور بدل خواهد شد.

منبع: جهان اقتصاد

عناوین برگزیده