تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۱۷۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

طرح‌های گل‌گهر چگونه روی منابع ارزی کشور تاثیر می‌گذارد؟

‌می‌متالز - گل گهر در سال‌های اخیر با اجرای طرح خردایش برای پرعیارسازی و فرآوری مواد معدنی و همچنین با بومی سازی شاول‌های میکسر به تولید و صادرات کمک کرده و مانع از خروج ارز برای تجهیزات وارداتی شده است.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهمترین برنامه‌های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر پرعیارسازی و فرآوری مواد معدنی بوده از این رو پروژه خردایش شماره‌۲ شرکت گل‌گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین مدار خردایش سنگ‌شکنی در خاورمیانه با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری اجرا شد.

در واقع همزمان با اجرای طرح‌های توسعه کنسانتره این شرکت، احداث واحد خردایش اجرا شد تا با پرعیارسازی محصولات بالادستی فرایند‌های تولید در زنجیره را تسهیل کند، زیرا با توجه به اینکه در یکنواخت سازی و کیفیت تولید محصول نقش دارد کیفیت محصولات تولیدی پایین دستی هم افزایش می‌یابد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر پروژه خردایش را با به‌روزترین تکنولوژی موجود طراحی و اجرا کرد و برای بیش از ٤٠٠ نفر در زمان احداث و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمان بهره برداری اشتغال ایجاد کرد.

پروژه‌های پرعیارسازی و فرآوری شرکت گل گهر به این دلیل اهمیت دارد که با کاهش اثرات تحریم‌ها در تولید و صادرات فرآورده‌های معدنی نقش موثری داشته است، به طوری که در حال حاضر این شرکت بخش عمده مواد معدنی زنجیره فولاد را با عرضه در بورس کالا تامین می‌کند.

همچنین پروژه دیگری که شرکت معدنی و صنعتی گل گهر اجرا کرده تولید شاول‌های میکسر کارخانه گندله‌سازی است که پیش از این تجهیزاتی وارداتی محسوب می‌شدند. در حال حاضر کارخانه‌های زیادی در حوزه گندله سازی در کشور راه اندازی شده اند و بعد از چندسال نیازمند تعمیرات و یا حتی نوسازی سلول‌های میکسر هستند، از این رو شرکت‌های مختلف می‌توانند از توان فنی و مهندسی گل‌گهر برای تعمیرات میکسر‌های کارخانه گندله استفاده کنند.

به طور کلی داخلی‌سازی این قطعات علاوه بر ارتقای توان ساخت داخل، ۷۸ هزار یورو برای هر ست چهارده تایی و در مجموع حدود ١٦٠ هزار یورو برای دو میکسر صرفه اقتصادی دارد؛ بنابراین پروژه بومی سازی گندله نه تنها منجر به کاهش خروج ارز از کشور برای تامین تجهیزات میکسر و... شده است، زمان خواب کارخانه‌های گندله سازی برای تعمیرات را هم به حداقل ممکن می‌رساند و این موضوع به افزایش تولید و بهره وری زنجیره معدن تا فولاد در کشور خواهد شد.

براساس این گزارش می‌توان ادعا کرد که شرکت گل گهر با اجرای پروژه‌های خود نه تنها گامی در مسیر توسعه معدنی و صنعتی کشور برداشته به دلیل نقشی که این پروژه‌ها در افزایش تولید و صادرات دارند عملا در مسیر سیاست‌های کلان کشور برای تامین ارز مورد نیاز گام برداشته است.

در حال حاضر این شرکت برای توسعه طرح‌های فرآوری و بومی سازی خود پروژه‌هایی را با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان آغاز کرده تا این نهضت همچنان ادامه داشته باشد و در آینده پا را فراتر از یک تولیدکننده مواد معدنی گذاشته و در ساخت و تامین تجهیزات کارخانه‌ها هم نقش مهمی ایفا کند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده