تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۱۱۳۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقش اول زنجیره فولاد به گل گهر می‌رسد

‌می‌متالز - مجمع شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اوایل تیر ماه برگزار شد و با تقسیم سود ۶۶ درصدی، سهامداران به ازای هر سهم خود صاحب ۳۹۰ ریال سود نقدی شدند و با رضایت خاطر مجمع را ترک کردند.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهد که بزرگترین شرکت معدنی کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و عملیات تولید و فروش به نحو احسن انجام می‌گیرد.

بر مبنای آخرین گزارش‌های منتشر شده، شرکت گل گهر شروع خوبی در سال ۱۴۰۲ رقم زد و درآمدزایی شرکت رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

بر اساس این گزارش، مقدار فروش محصولات در ۳ ماهه نخست سال جاری از ۳.۹ میلیون تن فراتر رفت؛ در حالی که در همین مدت زمان از سال قبل حدود ۲.۵ میلیون تن محصول به فروش رسیده بود.

در کنار رشد مقداری فروش، افزایش نرخ‌ها نیز به وقوع پیوست تا شتاب درآمدزایی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بیش از پیش شود. مهمترین محصول شرکت گندله است که در بهار سال ۱۴۰۱ با نرخ ۴۰ میلیون ریال به طور میانگین به فروش رسید اما؛ نرخ گندله این شرکت در بهار ۱۴۰۲ به ۴۴ میلیون ریال افزایش یافت.

در نتیجه عملکرد مطلوب در امر فروش، مبلغ درآمد‌های عملیاتی هم اکنون به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به همین مدت در سال گذشته رشد جالب توجه ۵۶ درصدی را به معرض نمایش گذاشت و خبر از سالی پربار و پردآمد داد.

نکته مثبت دیگری که در عملکرد شرکت گل گهر به چشم می‌خورد، رشد صادرات محصولات به بازار‌های هدف خارجی است؛ علاوه بر افزایش مقداری، تنوع محصولات صادراتی نیز بیشتر شده است.

در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مجموعا ۳۱۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن صادر شد؛ در حالی که در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ صرفا گندله و به میزان ۱۸۹ هزار تن به مشتریان خارجی فروخته شده بود.

با توجه به قرارداد‌های فی ما بین با مشتریان و سهمیه‌های مورد توافق با شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ مقدار ۳ میلیون تن کنسانتره و مقدار ۹ میلیون تن گندله به مشتریان داخلی به فروش برسد.

همچنین در خصوص فروش صادراتی پیش بینی می‌شود تا پایان سال مقدار ۱ میلیون تن کنسانتره و ۱.۵ میلیون تن گندله به مشتریان خارجی فروخته شود.

بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن کشور طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری جهت دستیابی به اهداف درآمدی جدید به اجرا درآورده و پروژه توسعه و ارتقای کیفیت خطوط کنسانتره در شرف تکمیل است و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند که در نتیجه آن، ضمن افزایش میزان تولیدات، کیفیت محصول تولیدی شرکت نیز بهبود می‌یابد که همین امر، ضمن بهبود فرایند تولید گندله، مشتریان بیشتری را به پای میز قرارداد‌ها می‌کشاند.

از سوی دیگر، دو واحد احیا در دو شرکت زیرمجموعه یعنی شرکت جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و به این ترتیب، گندله تولیدی شرکت گل گهر از طریق شرکت‌های تابعه وارد زنجیره تولید این شرکت می‌شود.

با افزایش فروش و درآمد‌ها که در بهار سال جاری رقم خورد، سرعت پیشرفت پروژه‌ها بیشتر خواهد شد و دست شرکت برای حضور در سایر بخش‌های صنعت بازتر خواهد شد؛ همانطور که هم اکنون با حضور در پروژه عظیم مس جانجا، به سراغ توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود رفته است.

به این ترتیب، نقش آفرینی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در زنجیره ارزش بیشتر می‌شود و می‌توان به جرات گفت که شرکت گل گهر با توسعه بخش معدن و حضور فعال‌تر در سایر بخش‌های زنجیره فولاد به واسطه راه‌اندازی پروژه‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه، به بازیگر اول زنجیره فولاد کشور تبدیل تبدیل خواهد شد.

منبع: عصر اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده