تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۰۹۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اثر آمار رشد GDP چین بر بازار سهام ایران بررسی شد

بورس در سایه رکود جهانی

‌می‌متالز - نگاهی به روند قیمتی کامودیتی‌ها نشان می‌دهد که تحت‌تاثیر داده‌های چین بازار‌های جهانی، روز‌های خوبی را سپری نخواهد کرد. رکود در بازار‌های جهانی، ترس و هیجان را بر بازار حاکم کرده است، به‌طوری‌که قیمت نفت طی روز گذشته نوسانات بسیار شدیدی را تجربه کرد. روز دوشنبه خبر‌های مهم از کشور اژد‌های زرد، بازار‌های جهانی به‌خصوص نفت را متلاطم کرد.

به گزارش می‌متالز، آمار تولید ناخالص داخلی چین، در سه‌ماهه دوم سال‌جاری نسبت مدت مشابه سال‌گذشته، رشد ۳/ ۶‌درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در سه‌ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی، ۵/ ۴ درصدی بوده‌است. با وجود اینکه انتظار می‌رفت آمار رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۳/ ۷‌درصد باشد، اما آمار‌های منتشر شده پایین‌تر از انتظارات بوده‌است، در نتیجه این داده‌ها، قیمت نفت طی روز دوشنبه رشد بسیار خوبی را تجربه کرد. خبر‌هایی درخصوص از سرگیری پالایشگاه‌های نفتی در چین، تقاضا برای نفت را افزایش داده‌است. علاوه‌بر این، کاهش صادرات نفت عربستان نیز تقاضای طلای سیاه را تحریک کرده و موجبات روند افزایشی آن را طی دو روز گذشته فراهم کرده است، با این حال قیمت نفت تحت‌تاثیر انتظارات درخصوص افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی اقتصاد‌های بزرگ دنیا و احتمال تشدید رکود اقتصادی، همچنان سرکوب شده و به‌نظر نمی‌رسد، اعداد بسیار بالایی را به خود ببیند.

سهم بورس تهران از رکود جهانی

بورس تهران نیز تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها قرار دارد. هرچند وزن ریسک نوسانات قیمت‌های جهانی در بازار سهام به‌شدت کاهش یافته و بورس تهران اسیر تصمیمات داخلی شده‌است، اما قیمت‌های جهانی نیز بر عملکرد و انتظارات سرمایه گذاران درخصوص شرکت‌های دلاری بورس موثر واقع می‌شود. در صورتی‌که داده‌های چین همچنان تقویت شده و بازار نفت، گارد صعودی داشته باشد، قطعا صنعت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز تحت‌تاثیر قرارگرفته و محصولات خود را با قیمت بالاتری به‌فروش می‌رسانند. هرچند تحقق این امر، مستلزم کاهش ریسک‌های داخلی و دخالت‌های دولت در صنایع است. همچنین قیمت‌های جهانی تاثیر بسزایی در قیمت‌های بورس‌کالا خواهد داشت، به‌طوری‌که به عقیده برخی از تحلیلگران قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی به‌تبع نوسانات قیمت نفت، روند کاهشی به خود گرفته و احتمال دارد، تالار نقره‌ای بورس‌کالا را سرخ پوش کند. این در حالی برای شرکت‌های پتروشیمی به‌وجود آمده است که دست درازی دولت به جیب سهامداران زیان سنگینی را متوجه سهامداران کرده‌است. پالایشی‌ها و تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قیمت نفت قرار دارند، به‌طوری‌که کاهش قیمت نفت، موجب کاهش کرک‌اسپرد‌ها و درآمد شرکت‌های پالایشی خواهد شد. این در حالی است که کرک‌اسپرد پالایشگاه‌های ایرانی، در بهار در اوج خود قرار داشتند. کاهش شدید کرک‌اسپرد‌ها موجب کاهش حاشیه سود این پالایشگاه‌ها خواهد شد. با توجه به اینکه دولت درخصوص نرخ تسعیر ارز، رویکرد شفافی نداشته و بازار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده‌است، شرکت‌های پالایشی نیز ریسک بسیار زیادی را متحمل شده‌اند. نگاهی به قیمت نماد‌های پتروشیمی و پالایشی نشان می‌دهد با وجود تمام متغیر‌های فوق، شاخص محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی سبزپوش بوده‌است. فلزات اساسی نیز تحت‌تاثیر فضای کلی بازار و نااطمینانی به‌وجود آمده روز‌های خوبی را تجربه نمی‌کنند. این صنعت، علاوه‌بر مشکلات به‌وجود آمده درخصوص نرخ انرژی، همزمان با احتمال کاهش قیمت‌ها نیز مواجه بوده و به‌نظر می‌رسد، تازمانی‌که داده‌های چین، سیگنال رکود را به بازار ارائه می‌دهند، صنعت فولاد و سایر فلزات نیز همچنان در رکود به‌سر ببرند.

بررسی تحلیل‌های فعالان بازار نشان می‌دهد که احتمال رکود در بازار‌های جهانی به‌شدت بالا بوده و داده‌های ضعیف اقتصادی چین نیز مهر تاییدی بر همین موضوع است. در این‌صورت، به‌نظر می‌رسد قیمت کامودیتی‌ها به‌خصوص نفت و فلزات اساسی به دلیل کاهش تقاضای از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان کاهش قابل‌توجهی را تجربه کنند؛ این در حالی است که کاهش شاخص CPI آمریکا موجب تضعیف دلار آمریکا و تقویت کامودیتی‌ها می‌شود.

با وجود داد‌های فوق، احتمالا بازار داخلی که ریسک‌های داخلی شدیدی را متحمل شده و‌بار سنگین ناترازی‌های دولت را به دوش می‌کشند، ریسک کاهش شدید قیمت‌ها در بازار‌های جهانی را به‌همراه خواهند داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده