تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۱۱۳۴
سرویس خبر : زمین شناسی

اکتشاف علمی چین بر سطح ماه/ تنها قمر زمین ۱۰ متر حفاری می‌شود

‌می‌متالز - آژانس فضایی چین به دنبال دریافت پیشنهادات از شرکت‌های صاحب فناوری پیشرفته است تا با ماموریت سرنشین‌دار خود بر سطح ماه به هرآنچه که برنامه‌ریزی کرده دست یابد.

به گزارش می‌متالز، آژانس فضایی چین (CMSA) با انتشار بیانیه‌ای از طرح‌های پیشنهادی برای محموله‌های ماموریت قمری سرنشین‌دار این کشور خبر داد که برای اکتشافات علمی در سطح ماه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

چین اخیر برنامه‌های خود برای پرواز یک جفت موشک به کره ماه تا سال ۲۰۳۰ خبر داده؛ یکی از این دو موشک حامل فرودگر سطح ماه است که قرار است فضانوردان چینی را در سطح ماه بگرداند، و موشک دیگر قرار است خود فضانوردان را به ماه آورد.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی آژانس فضایی چین، برای استفاده کامل از منابع این ماموریت و ترویج اکتشاف و تحقیقات علمی تنها قمر زمین، ماه‌نورد محموله‌های علمی را برای فعالیت‌های اکتشافی مرتبط در سطح ماه حمل خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است، آژانس فضایی چین از موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های صاحب فناوری پیشرفته برای محموله‌های که برای رویارویی با مرز تحقیقات علمی قمر زمین با آینده‌نگری و نوآوری طراحی شده‌اند درخواست کمک خواهد کرد.

علاوه‌بر این، این پیشنهاد‌ها باید بر زمینه‌هایی مانند زمین شناسی ماه و فیزیک ماه، رصد و مشاهده، علوم حیات فضایی و همچنین حفاری عمیق در سطح ماه و استفاده از منابع ماه متمرکز شوند.

در این بیانیه همچنین آمده است که محموله‌ها باید بتوانند خود را با محیط ماه از جمله جاذبه که یک ششم جاذبه زمین است، فشار خلا بالا، تابش قوی، میدان مغناطیسی کم، اختلاف دمای زیاد بین روز و شب و غبار ماه تطبیق دهند.

در فرود‌های قمری سرنشین‌دار، محموله‌ها با مشارکت فضانورد مستقر عملیاتی خواهند شد. در فرود‌های قمری بدون سرنشین، محموله‌ها توسط فرودگر آزاد خواهند شد و فعالیت‌های اکتشافی خود را به صورت خودکار انجام خواهند داد.

محموله‌های حفاری با فرود‌های بدون سرنشین حمل خواهند شد و باید بتوانند حرکت کنند، از موانع دوری کنند و در طول ساعات کاری از محیط سطح ماه جان سالم به در ببرند.

آن‌ها همچنین باید قادر به حفر حداقل ۱۰مترعمق، جمع آوری نمونه‌ها و ایمن نگه داشتن نمونه‌های جمع‌آوری شده و انجام تشخیص‌های حرارتی، مغناطیسی و لرزه‌ای در چاه‌های حفاری باشند.

آژانس فضایی چین در ماه مه (خرداد) اعلام کرد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فرود بر روی ماه را بوسیله انسان تحقق بخشد. این سازمان همچنین بیانیه‌ای را برای جذب پیشنهادات برای اولین ماه نورد سرنشین‌دار این کشور که توسط دو فضانورد هدایت خواهد شد، منتشر کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

عناوین برگزیده