تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۱۱۱۸۲
سرویس خبر : انرژی
به بهانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی؛

راه اندازی کارخانه تولید کاتالیست‌های خودرو به زودی

‌می‌متالز - رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد از راه اندازی کارخانه تولید کاتالیست‌های خودرو خبر داد و گفت: با ایجاد بستری مناسب برای توسعه نوآوری و فناوری در بین دانشگاه ها، زمینه اشتغال و تربیت ۷ هزار دانشجو را فراهم کرده ایم.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا دهقانی فیروزآبادی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد گفت: مجموعه جهاددانشگاهی یزد از معدود جهاددانشگاهی‌های کشور است که در قالب سازمان اداره می‌شود. این سازمان متشکل از واحد جهاددانشگاهی یزد، دانشگاه علم و هنر و پژوهشکده نوین است. هریک از این سه حوزه‌ها دستاورد‌های فناورانه و پژوهشی دارند.

وی افزود: پژوهشگران پژوهشکده نوین در حوزه‌هایی مانند بایو مواد، نانو مواد و مواد سرامیکی فعالیت انجام می‌دهند. در این پژوهشکده یک سری پروژه‌های فناورانه اجرا می‌شود که نیاز‌های جامعه و صنعت را برآورده می‌کند. پروژه لاینر‌ها از جمله آنهاست که نیاز‌های صنعت نفت را برآورده می‌سازد.

وی اظهارداشت: در حوزه بایو مواد نیز اقدام به تولید زخم پوش‌هایی کرده ایم که در آستانه تجاری سازی است. در حوزه کاتالیست‌ها نیز به منظور کاهش آلایندگی خودرو‌ها به دانش ساخت و تولید کاتالیست‌های خودرو دست پیدا کرده ایم. این طرح نیز که یکی از نیاز‌های جدی کشور است و اکنون در مرحله تجاری سازی به سر می‌برد و به زودی نیز کارخانه تولید کاتالیست‌های خودرو در یزد توسط جهاددانشگاهی راه اندازی می‌شود؛ در حال حاضر زیرساخت‌های ایجاد این کارخانه از نظر ساختمان و سوله فراهم شده و در آستانه حمل ماشین آلات است. پیش بینی می‌شود این کارخانه حداکثر شش ماه نخست سال آینده راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه کشاورزی نیز چند پروژه در دست اجرا داریم. بحث رنگدانه‌های گیاهی از جمله این طرح هاست. در این طرح رنگدانه‌های گیاهی که دارای ثبات هستند، استخراج می‌شوند تا در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی و بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرند. این طرح نیز در آستانه ورود به بخش صنعت است.

دهقانی فیروزآبادی به دیگر برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: همچنین به زودی مرکز نوآروی دانشگاه علم و فرهنگ راه اندازی خواهد شد. ایجاد مرکز نوآوری فناوری‌های نرم و هویت ساز جهاددانشگاهی یزد را نیز در حوزه فرهنگی پیگیری می‌کنیم. این مرکز نیز به زودی راه اندازی خواهد شد. علاوه بر این در حوزه پزشکی نیز به دنبال فناوری‌های نو در حوزه پزشکی از راه دور هستیم. امیدواریم با اجرای این طرح ها، تغییر و تحول جدی در جهاددانشگاهی یزد داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان جهاددانشگاهی یزد با اجرای این طرح‌ها چقدر می‌تواند زمینه اشتغال زایی جوانان را فراهم کند، گفت: ایجاد کارخانه‌ای مانند کاتالیست‌های خودرو امید آفرین است، زیرا پیش از این دانش تولید این کاتالیست‌ها را نداشتیم که به واسطه آلایندگی‌ها ضربه و زیان زیادی به جامعه وارد می‌کرد. با ایجاد این کارخانه ضمن رفع نیاز جامعه، زمینه اشتغال تعدادی از جوانان کشور در سطح بالای دانشی و تحصیلات عالی فراهم خواهد شد. این امر مایه مباهات است که انشاالله به زودی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد افزود: همچنین ما در حوزه دانشگاه علم و هنر در مقاطع مختلف ارشد و دکترا نیز دانشجو تربیت می‌کنیم. این دانشگاه نیز بستری را فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند دستاورد‌های فناورانه خوبی داشته باشند. تعدادی از دانشجویان نیز با راه اندازی مرکز نوآوری می‌توانند فعالیت‌های خودشان را ادامه دهند. سازمان جهاددانشگاهی یزد بسترساز توسعه نوآوری و فناوری در بین دانشگاه‌ها بوده و تاکنون حدود ۷ هزار دانشجو را تربیت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح‌ها ضمن اشتغال زایی، چقدر توانسته ایم ارزآوری به همراه داشته باشیم و از خروج ارز جلوگیری کنیم؟ اظهارداشت: اکنون در یک سری کار‌ها مانند راه اندازی و تولید کاتالیست ها، مالک و سرمایه گذار اصلی خود جهاددانشگاهی است. قطعا این فعالیت می‌تواند به کاهش خرید‌های ارزی دولت کمک کند. در بخشی دیگر نیز ما بسترساز فعالیت‌های فناورانه دانشجویان و جوانان هستیم. شاید نقش مستقیمی نداشته باشیم، اما با حمایتی که انجام می‌دهیم، زمینه توسعه صادرات و کاهش محصولات وراداتی ارزبر را فراهم می‌کنیم. ما اکنون برای دانشجویان زمینه‌ای را فراهم کرده ایم که آن‌ها می‌توانند محصولات تولیدی شان را صادر کنند و بخشی از نیاز‌های جامعه را نیز برطرف سازند.

منبع: خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا)

عناوین برگزیده