تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۱۱۵۲۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

شیفت باتری سازان به سدیم

شیفت باتری سازان به سدیم
‌می‌متالز - برآورد‌های اولیه از رشد تقاضا برای باتری‌های بردبلند در جهان حکایت دارد. رشد تقاضا، اما نیازمند افزایش عرضه باتری و مواد خام موردنیاز برای ساخت باتری است. اخیرا با هدف بهبود توان تحویل، باتری سازان ایده تولید سدیم یونی (Na-ion) را ارائه کرده اند. گزارش IDTechEx نشان می‌دهد در افق ۲۰۲۵ و ۲۰۲۷ رشد تولید باتری‌های مبتنی بر سدیم سالانه رشد ۲۷درصدی دارد و این موضوع احتمالا در نهایت به تولید ۱۰گیگاوات ساعت باتری منجر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهم‌ترین کشور‌هایی که هم اینک در این صنعت مشغول به‌کار هستند، فرانسه، چین، آمریکا و انگلستان هستند که پروژه‌های مختلفی را در این حوزه کلید زده اند. عمده این سرمایه‌گذاری‌ها که حدود ۶۰درصد است مربوط به بنگاه‌های چینی بوده که در زنجیره جهانی خودروسازان مشغول به‌کار هستند. گزارش مذکور نشان می‌دهد که میانگین هزینه هر سلول سدیم یونی درنظر گرفتن مواد شیمیایی مختلف، ۸۷ دلار در هر کیلووات ساعت است. طبق شواهد این گزارش، اما در پایان دهه، هزینه تولید سلول‌های باتری سدیم یونی که در ساخت آن‌ها از آهن و منگنز استفاده می‌کنند احتمالا به حدود ۴۰دلار در کیلووات ساعت خواهد رسید که در سطح بسته حدود ۵۰ دلار در هر کیلووات ساعت خواهد بود. سلول‌های سدیم یونی احتمالا در ابتدا قیمت بالاتری خواهند داشت، اما IDTechEx انتظار دارد هزینه/ قیمت در کوتاه مدت از طریق کارآیی‌های تولید، مقیاس گسترده‌تر و توسعه فناوری کاهش یابد، با این حال کاهش هزینه‌های بلندمدت با تثبیت و بالغ تر‌شدن فناوری و تولید ممکن می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده