تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۳۱۱۵۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون مالی و سرمایه انسانی «کچاد» در گفتگو با «می متالز» مطرح کرد:

شرکت پروژه محور چادرملو در راه است/ کاهش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی هزینه مالیاتی

‌می‌متالز - معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» از ایجاد شرکت پروژه محور برای تامین مالی پروژه‌ها خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دکتر «اسماعیل خرم» معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» در گفتگو با «می متالز» در حاشیه مجمع عمومی عادی و فوق العاده سالیانه این شرکت، اظهار کرد: مجمع خوبی برگزار شد، اما به طور کلی مجمع‌ها همیشه دارای چالش‌هایی است به ویژه امسال که موضوع حق انتفاع مطرح بود. در کل باید برخی عوامل و المان‌ها برای محاسبه حق انتفاع لحاظ شود.

وی ادامه داد: سهامداران عزیز می‌گویند چرا ما اطلاعات را افشا نمی‌کنیم؟ هر افشایی باید برابر با اعداد و ارقام باشد اگر این اعداد مشخص نباشد باعث می‌شود اطلاعات ناقصی را به سهامدار بدهیم. ما خودمان بیشترین نگرانی را داریم تا به عنوان صیانت از حقوق سهامداران محترم افشای اطلاعات را به موقع انجام دهیم و در کنار آن شاهد کاهش هزینه‌ها باشیم.

شرکت پروژه محور چادرملو در راه است/ کاهش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی هزینه مالیاتی

خرم تاکید کرد: بنده در مجمع هم اشاره کردم که هیچ سهامداری این موضوع را ندید که سال گذشته ۷۳۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته، افزایش سرمایه دادیم که بر اساس آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان از خروج نقدینگی از شرکت جلوگیری شد، زیرا حداقل ۲۰ درصد معافیت مالیات براساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دریافت کردیم. همچنین ۱۰ درصد هم براساس قرارداد حق انتفاع کاهش هزینه داشتیم و در حساب‌ها اعمال شد، جمعا حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم و در واقع سود افزایش پیدا کرد. سال گذشته، ما در ارتباط با مالیات ۲۳۰۰ میلیارد تومان افشا کردیم و امسال ۴۷۶ میلیارد تومان افشا کردیم.

وی اضافه کرد: در مورد مالیات تلاش ما این است که روز به روز قطعی کرده و براساس کمترین آسیبی که به سهامدار می‌رسد انجام شود و ذخیره مناسب در حساب‌ها را گرفته ایم و با لحاظ این صرفه اقتصادی که ایجاد شد، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یا صرفه مالیاتی داشته باشیم.

خرم همچنین افزود: بر اساس قانون معادن ماده ۹، رویالیتی Royality یا حق انتفاع باید به صاحب پروانه داده شود که پروانه معدن چادرملو به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و این رویالیتی باید بر اساس قرارداد‌های حق انتفاع پرداخت شود و این حق انتفاع به ایمیدرو پرداخت می‌شود. بر اساس ماده ۱۴ قانون معادن باید حقوق دولتی توسط صاحب پروانه به دولت پرداخت شود. صاحب پروانه سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است. در سال ۱۴۰۱، ما الحاقیه جدیدی را که شرکت با صاحب پروانه منعقد کرد به میزان ۴۲ درصد از حقوق دولتی برعهده چادرملو افتاد. پس تفاوت بین حق انتفاع (رویالیتی یا همان بهره مالکانه) و حقوق دولتی در این است.

وی اضافه کرد: تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن می‌گوید ۱۵ درصد از حقوق دولتی هر استان باید وارد همان استان شود. این موضوع در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم مطرح شده است.

شرکت پروژه محور چادرملو در راه است/ کاهش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی هزینه مالیاتی

خرم در ادامه تصریح کرد: برای افشای اطلاعات باید این کار را بر اساس دستورالعمل و ضوابط افشای اطلاعات انجام شود. در این دستورالعمل گفته می‌شود اگر ۵ درصد از مبلغ دارایی‌ها سطح اهمیت خرید‌ها یا فروش‌ها یا قرارداد مهم بود باید افشا کرد. ما آن‌هایی را افشا می‌کنیم که به این خط کشی برسیم. در ادامه تمامی افشا‌هایی که رعایت صیانت سهامداران خرد را می‌کند، انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: خواهش ما از سهامداران محترم این است که طرح‌های شرکت چادرملو امسال به منابع مالی زیادی نیاز دارد. قطعا ما ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز مالی برای افزایش سرمایه احتیاج داریم. سود سهام چادرملو که در جلسه مجمع به ازای هر سهم ۸۹ تومان تقسیم شد، خودش ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌شود که اگر پرداخت کنیم باید به سراغ دیگر روش‌های تامین اعتبار از جمله اوراق بدهی و بازار سرمایه برویم یا تسهیلات بگیریم، اما خواهش ما از سهامداران محترم این بود که حداقل یک برنامه را در یک ماه عملیاتی برویم تا بخشی از این سرمایه را به افزایش سرمایه ببریم. ما پروژه‌های خوبی را در اختیار داریم و چند مورد را با جدیت به جلو خواهیم برد تا به بهره برداری برسند.

معاون مالی چادرملو با اشاره به ورود دو شرکت پروژه محور به بازار سرمایه ادامه داد: در نظر داریم وجوه تامین مالی را از طریق شرکت پروژه مانند تجربه تجلی انجام دهیم. کار‌های مقدماتی انجام شده و امیدوار هستیم دو شرکت را از این طریق تامین مالی کنیم. این دو شرکت پروژه محور شرکت ۱۰۰ درصدی ما خواهند بود.

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: هرچند در حال حاضر الزامات ورود به بورس و فرابورس خیلی ساده‌تر شده، اما اینگونه نیست که هر شرکتی که ۱۰ درصد رشد و پیشرفت پروژه داشته باشد وارد بورس شود. اما امسال برخی از شرکت‌های پروژه‌ای را با روش شرکت‌های پروژه محور وارد بورس کرده و عرضه می‌کنیم. البته بایستی بازار سهام هم برای جمع آوری این مقدار منابع مالی در بورس اقبال نشان داده و پذیرای آن نیز باشد.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

شرکت پروژه محور چادرملو در راه است/ کاهش حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی هزینه مالیاتی

عناوین برگزیده