تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۱۱۶۱۳
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۳۴ درصدی صادرات پتروشیمی سنگاپور

‌می‌متالز - صادرات محصولات پتروشیمی سنگاپور در ماه ژوئن سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۴‌درصد کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از پایگاه خبری آی سی آی اس، آمار‌های موسسه دولتی اینترپرایز سنگاپور حکایت از این دارد که ارزش صادرات پتروشیمی این کشور آسیایی در ژوئن ۲۰۲۳ با ۳۴‌درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسال به یک‌میلیارد و ۷۰میلیون دلار رسید و این شرایط کل صادرات غیرنفتی به خارج از کشور را هم تحت‌تاثیر قرار داد؛ زیرا شرایط ضعیف تقاضای خارجی همچنان مانع تجارت می‌شود.

آمار‌های موسسه دولتی اینترپرایز سنگاپور نشان می‌دهد که صادرات پتروشیمی این کشور پس از ثبت افت ۹/ ۲۲درصدی در ماه مه برای دهمین ماه پیاپی با کاهش همراه بوده است. صادرات مواد شیمیایی اولیه سنگاپور به اندونزی در ژوئن امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۴/ ۵۵‌درصد کاهش یافت. مجموع صادرات غیرنفتی این کشور در ژوئن ۲۰۲۳ با ۵/ ۱۵‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۴میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار رسید، به طوری که این رقم در مه امسال کاهش ۸/ ۱۴درصدی را ثبت کرده بود. آلوین لیو، اقتصاددان موسسه یو او بی گلوبال اکونومیکس مستقر در سنگاپور در این باره گفت: افت صادرات غیرنفتی سنگاپور به مقاصد اصلی همچنان بازتاب دهنده شرایط ضعیف تقاضای جهانی است، این در حالی است که صادرات به هنگ کنگ به‌شدت بهبود یافت.

صادرات کالا‌های غیر‌الکترونیکی که شامل پتروشیمی و محصولات دارویی می‌شود، در ماه ژوئن با ۴/ ۱۵‌درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسال به ۱۱میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید، در حالی که در ماه مه این رقم افت ۷/ ۱۰درصدی را ثبت کرده بود. لیو گفت: تازه‌ترین گزارش تجاری ژوئن همچنان بازتاب دهنده رکود مداوم صادرات غیرنفتی سنگاپور است و همراه با ضعف گسترده در عملکرد تجارت کالا‌های الکترونیکی و غیر‌الکترونیکی، همچنان تقاضا برای کالا‌های تولیدی سنگاپور تحت‌تاثیر است. براساس گزارش موسسه ژاپنی نومورا گلوبال اکونومیکس (Nomura Global Economic)، ضعف تقاضای خارجی احتمالا باعث تداوم کاهش رشد تولید ناخالص داخلی سنگاپور می‌شود. سنگاپور تولید کننده و صادرکننده عمده پتروشیمی در جنوب شرقی آسیاست.

قطب صنایع پتروشیمی این کشور آسیایی در جزیره جورونگ واقع شده است و بیش از ۱۰۰شرکت شیمیایی جهان از جمله شرکت‌های بزرگی همچون اکسون موبیل و شل در این منطقه فعالیت می‌کنند. براساس اعلام موسسه دولتی اینترپرایز سنگاپور، کاهش قیمت نفت در سال‌جاری میلادی می‌تواند بر تجارت نفت سنگاپور و به نوبه خود بر کل تجارت این کشور در سال ۲۰۲۳ تاثیر بگذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده