تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۱۹۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی محرک‌های بازار سرمایه در هفته‌جاری

چشم امید بورس به عوامل خارجی

‌می‌متالز - درست در هفته‌ای که انتظار می‌رفت وضعیت بازار سرمایه تحت‌تاثیر اخبار خوشی مانند انتشار گزارش‌های عملکرد فصلی مطلوب و افزایش قیمت‌های جهانی اندکی بهبود یابد ۶۵۱‌میلیارد‌تومان دیگر از بورس خارج شد.

به گزارش می‌متالز، شاخص‌کل با ۷۹/ ۰‌درصد ریزش در لبه مرز دو‌میلیون واحد ایستاد و این کف حمایتی را که به اعتقاد برخی کارشناسان از نظر روانی اهمیت زیادی دارد با چنگ و دندان حفظ کرد. شاخص هموزن نیز در اولین هفته از مرداد ۱۸/ ۰‌درصد ریزش داشت و نمایانگر وضعیت بهتر در نماد‌های کوچک و متوسط نسبت به شاخص سازان بود.

در‌برابر خروج پول حقیقی ۶۵۱‌میلیارد‌تومانی از بورس و ۳۰۱‌میلیارد‌تومانی از فرابوس، اما صندوق‌های ETF در تمام ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ورود پول داشته و در مجموع عملکرد مثبت ۷۰۳‌میلیارد‌تومانی را ثبت کردند. این موضوع بیانگر پارک پول در بازار سرمایه به دلیل ترس و نااطمینانی موجود در دل سهامداران است. ترسی که از ۱۷ اردیبهشت مجددا بیدار شد، در ادامه و با پافشاری دولت بر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی و افزایش عوارض صادراتی ادامه‌یافت. میانگین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در هفته گذشته نیز ۲هزار و ۴۱۱‌میلیارد‌تومان بود که رکود شدید و توقف نسبی در عرضه و تقاضا را نشان می‌داد. کارشناسان معتقدند چنانچه در هفته‌جاری خبر منفی دیگری به گوش بازار سرمایه نرسد با وجود محرک‌های خارجی مثبتی مانند احتمال افزایش قیمت دلار و قیمت‌های جهانی بورس می‌تواند روند معتدل‌تری به خود گرفته و در همین سطوح کف حمایتی مقاومی بسازد. با توجه به اینکه بازگشت اطمینان به سهامداران موضوع زمان‌بری است، احتمال فرسایش در این مقطع از بازار دور از انتظار نبوده، اما در میان‌مدت امید به رشد در بازار سرمایه همچنان وجود دارد.

بورس همچنان بی‌جان

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته همچنان تحت‌تاثیر اتفاق‌هایی بود که از ۱۷اردیبهشت شروع شده بود و بحث افزایش نرخ خوراک، ابلاغیه عوارض جدید صادراتی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی صنایع در هفته گذشته نیز همچنان در بازار سرمایه اثرگذار بود؛ این در حالی است که در دو روز معاملاتی هفته اخیر به دلیل رسیدن به کف‌های حمایتی شاهد روند بهتری در بازار سرمایه بودیم، اما واقعیت این است که بورس همچنان بی‌جان است.

وی ادامه داد: به‌رغم تشعشعات عواملی که به آن‌ها اشاره شد، شاهد انتظار گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه خیلی خوبی در اکثر صنایع بودیم و انتظار می‌رفت با این گزارش‌های وضعیت بازار کمی بهبود پیدا کند، اما نگاهی به روند فعلی بورس نشان می‌دهد اثرات اتفاقات بد و نااطمینانی‌هایی که در دل سهامداران ایجادشده، همچنان در بازار سرمایه ماندگار است و بر همه اخبار مثبت غلبه کرده‌است. با وجود اینکه تمامی تحلیل‌ها نشان می‌دهد قیمت اکثریت شرکت‌ها با توجه به دورنمای عوامل بنیادی بازار در سطح مطلوبی قرار دارد، اما تحلیلگران همچنان نگرانی‌هایی از این قبیل که دولت مجددا به روش‌های مختلف سود را از دل صنایع و شرکت‌های بورسی خارج کند، دارند. وضعیت فعلی بازار نیز نشانه این است که تحلیل‌های بدبینانه بر عواملی که بازار را ارزنده می‌داند غلبه کرده‌است.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: با وجود تمامی عوامل منفی که به آن‌ها اشاره شد قیمت‌های جهانی رشد خوبی در هفته گذشته داشت. برای مثال نفت به حدود ۸۵دلار رسید، قیمت فلزات نیز رشد خوبی داشت و حتی اوره هم در بازار‌های جهانی افزایش قیمت را تجربه کرد و اگر این ادامه‌دار باشد می‌تواند اثر موقتی بر بازار سرمایه نیز بگذارد. علاوه‌بر این نرخ دلار در بازار آزاد به بالای ۴۹‌هزار‌تومان رسید و برخی از تحلیلگران معتقدند در حال نزدیک‌شدن به دوره‌ای هستیم که دلار در حال کف‌سازی و آغاز روند صعودی است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی به‌رغم چیزی که ممکن است به‌نظر برسد در این بازار عرضه زیاد نیست، اما تقاضا ضعیف‌شده و بازار نیازمند تقویت تقاضا است. مهم‌ترین نکته‌ای که در هفته‌جاری متوجه بازار سرمایه است اطمینان‌خاطر سرمایه‌گذاران است. اگر تقاضا آنچنان‌که باید در بازار ایجاد نشود احتمالا وضعیت بازر در هفته‌جاری نیز مطلوب نباشد، اما به‌طور کلی در هفته‌جاری چنانچه اتفاق بد دیگری نیفتد و ابلاغیه و دستورالعمل جدیدی به بازار وارد نشود، احتمالا بورس در این نقطه کف‌سازی می‌کند، در ادامه روند فرسایشی به خود می‌گیرد و در انتظار یک محرک برای افزایش تقاضا خواهد بود تا به سمت یک روند مثبت حرکت کند و این محرک می‌تواند نرخ دلار یا قیمت‌های جهانی باشد.

خبری‌زاد با اشاره به موضوع انتشار اوراق‌تبعی توسط صندوق‌توسعه گفت: در این‌خصوص هفته گذشته اطلاعیه‌ای منتشر شد که می‌تواند به ایجاد تقاضا در نماد‌های بزرگ کمک کند و امیدواریم این موضوع نیز یکی از عواملی باشد که به برگشت اعتماد به بازار کمک کند.

سایه ترس

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند نامطلوب بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، گفت: این در حالی است که اتفاقات بنیادی که می‌توانست بر بازار سرمایه موثر باشد مثبت بود. لزوم تجدید ارزیابی تمامی طبقات دارایی برای شرکت‌های بورسی، نامه ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی‌بر لزوم ابطال نرخ خوراک جدید با استناد به مفاد قانونی در نظام اقتصادی کشور، گزارش‌های قابل‌قبول اکثر صنایع بورسی، نرخ کرک‌اسپرد جهانی و اثر این قیمت بر روی شرکت‌های مرتبط بورسی همگی عوامل خوبی بودند.

وی ادامه داد:، اما در هفته گذشته به‌رغم اینکه اخبار مطلوبی به بازار مخابره شد با توجه به اینکه سایه ترس همچنان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد، روند خوبی را در بازار شاهد نبودیم. در هفته گذشته همانطور که انتظار می‌رفت به دلیل اتفاقات نامطلوبی که طی ماه‌های گذشته افتاده بود همچنان شاهد خروج سرمایه از بازار بودیم.

این تحلیلگر عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد روند بازار سرمایه در هفته‌جاری مقداری متعادل‌تر شود، اما این در صورتی است که اخبار منفی جدیدی به بازار مخابره نشود. بورس پتانسیل رشد دارد و می‌تواند به عدد‌های بالاتری برسد، اما مخابره هرگونه اخبار منفی می‌تواند معاملات بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرارداده و بازار سرمایه که وضعیت شکننده‌ای دارد را به سمت منفی‌های بیشتر سوق دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده