تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۱۱۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هماهنگی سازمان بورس با قوه قضاییه برای رصد اخبار جعلی بورسی در فضای مجازی

‌می‌متالز - عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه گاهی اطلاعات و اخبار با اهدافی مشخص در فضای مجازی منتشر می‌شود که تأثیراتی بر بازار سهام می‌گذارد، گفت: اقدامات لازم از سوی سازمان بورس و شورای عالی بورس در دستور کار قرار گرفته و و برای جلوگیری از این فعالیت‌ها با قوه قضائیه هماهنگی لازم انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در فضای مجازی و فرافکنی آن در اپلیکیشن‌های در اختیار مردم از جمله عواملی است که بار‌ها از سوی فعالان بازار سرمایه مورد انتقاد قرار گرفته و معتقدند در کنار عوامل متعددی که این روز‌ها بر روند بازار سهام تأثیرگذار بوده است، انتشار اخبار جعلی و شایعات در فضا‌های مجازی عاملی بوده که بشدت موجب گمراهی سهامداران و تصمیم اشتباه سرمایه‌گذاران برای حضور یا خروج از این بازار شده است که همین امر به مراتب منجر به افزایش هیجانات حاکم در بازار و نوسانات شدید شاخص بورس شد.

بار‌ها در بورس شاهد چنین مسأله‌ای بودیم که با وجود ارزندگی بازار سهام برای سرمایه‌گذاری، اما این بازار همیشه تحت‌تأثیر اخبار دروغ و شایعات منتشر شده نتوانست ادامه‌دهنده مسیر اصلی خود که مدار صعودی بود، باشد و سهام شرکت‌ها به دلیل عدم ورود نقدینگی به بازار و نیز خروج هیجانی سهامداران از بازار نتوانستند رشد چندانی را تجربه کنند و همین امر زمینه‌ساز ضرر و زیان هنگفت سهامداران و ترس آن‌ها از سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

این موضوع از جمله اتفاقاتی است که بار‌ها مورد بحث قرار گرفته و انتقادات زیادی به مسوولان در خصوص عدم موفقیت آن‌ها برای جلوگیری از انتشار این اخبار در فضای مجازی مطرح شده است که اکنون با توجه به وجود چنین مسائلی در فضای مجازی و تأثیرپذیری بازار از این اخبار و اتفاقات، «بهمن عبداللهی»، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با روزنامه «ایران اقتصادی» به تلاش سازمان بورس و شورای عالی بورس در خصوص همکاری‌های صورت گرفته با قوه قضائیه برای جلوگیری از انتشار شایعات در بازار اشاره کرده است و می‌گوید:
به طور قطع یکی از رسالت‌های سازمان بورس و شورای عالی بورس، صیانت از سلامت معاملات در بورس است.

طبیعی است که افراد در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر روند معاملات بازار اقدام به انتشار اخبار می‌کنند.

فضای حاکم در فضای مجازی به عنوان فضای رهایی تلقی می‌شود که کسی نمی‌تواند چندان کنترلی نسبت به این فضا و اطلاعات منتشر شده بر آن داشته باشد.
در این فضا، افراد هر اطلاعاتی را که تمایل داشته باشند، منتشر می‌کنند البته موارد متعددی وجود داشته است که سازمان بورس، هیأت مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس اقداماتی را علیه افرادی که این‌گونه اطلاعات را منتشر می‌کنند، انجام داده، اما واقعیت امر این است که هیچ‌گونه کنترلی بر فضای مجازی وجود ندارد.

گاهی اطلاعات و اخبار با اهدافی مشخص در این فضا منتشر می‌شود که با تأثیراتی بر بازار همراه خواهد شد، هرچند ممکن است برخورد لازم با این اخبار صورت بگیرد، اما مهم اطلاعاتی است که افراد آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و تأثیر آن اطلاعات بر فضای بازار ایجاد می‌شود.

به هر حال این اتفاق و انتشار برخی اخبار در فضای مجازی عارضه‌ای است که در این فضا وجود دارد، این اتفاق نه‌تن‌ها در حوزه بازار سرمایه بلکه در دیگر حوزه‌ها هم رخ داده و همیشه با آثار مخرب همراه بوده است.

در این زمینه اقدامات لازم از سوی مدیریت و هیأت مدیره سازمان بورس و نیز شورای عالی بورس در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی لازم با قوه قضائیه صورت گرفته تا از انجام این‌گونه فعالیت‌ها ممانعت شود.

با توجه به انجام این‌گونه اقدامات، اما نمی‌توان اعلام کرد که به طور ۱۰۰ درصد قادر به کنترل این فضا هستیم.

این اخبار همیشه با ایجاد برخی عوارض همراه می‌شود، اما تلاش ما این است تا رخ دادن چنین اتفاقی را در فضای مجازی و اثر آن بر بازار را به حداقل برسانیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده