تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۲۱۱۱

اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز جاده‌های ناایمن شهرستان زرند نیست

‌می‌متالز - در کنار توسعه معادن و کارخانجات زیرساخت‌های لازم در شهرستان زرند فراهم نشده و تردد ماشین‌آلات سنگین در محور‌های کم عرض این شهرستان مشکلات زیادی ایجاد کرده و به گفته مسوولان اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز جاده‌های ناایمن شهرستان زرند نیست.

به گزارش می‌متالز، یکی از چالش‌های مهم شهرستان زرند حادثه‌خیز بودن محور‌های برون‌شهری این شهرستان از جمله جاده سیریز -زرند و زرند - سه‌راهی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) است و کم عرض بودن جاده‌ها، نداشتن شانه خاکی مناسب، کیفیت نامناسب آسفالت و مشکلات دیگری از این دست باعث شده که این محورها، ایمنی لازم را نداشته و باعث وقوع حوادث زیادی شده است.

مردم این شهرستان از وضعیت این محور‌ها گلایه زیادی دارند، یکی از اهالی این شهرستان می‌گفت: «قبل از اینکه معادن این شهرستان راه بیفتد و فعال شود، وضعیت این جاده برای تردد اهالی مناسب بود».

وی با بیان اینکه با توسعه فعالیت معادن و کارخانجات ترافیک این محور‌ها با تردد ماشین‌آلات سنگین افزایش زیادی داشته است و هر هفته شاهد وقوع تصادفاتی در این جاده‌ها هستیم، افزود: چند نفر دیگر باید فوت کنند تا این جاده دو بانده شود.

سیدرضا حسینی‌نژاد، فرماندار شهرستان زرند با بیان اینکه در دو هفته قبل شاهد وقوع حوادثی مرگبار در جاده‌های این شهرستان بودیم، اظهار داشت: متاسفانه از سال ۹۰ که شاهد توسعه معادن و کارخانجات در شهرستان زرند بودیم زیرساخت لازم در کنار آن فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه در کنار توسعه معادن و کارخانجات لازم بود که زیرساخت‌های آن در این شهرستان فراهم شده و همه موارد باید در کنار هم دیده می‌شد، ادامه داد: متاسفانه وضعیت جاده‌های این شهرستان مناسب نیست.

فرماندار شهرستان زرند با اشاره به اینکه از سال قبل که من در این شهرستان حضور پیدا کردم یکی از مواردی که مد نظر شورای برنامه‌ریزی شهرستان قرار گرفت، جاده‌های این شهرستان است، افزود: نه تنها جاده سیریز - زرند که در محور زرند تا سه راهی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) هم هر هفته شاهد حوادث و تصادفات رانندگی هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات شهرستانی و استانی محدود است و ما هم نمی‌توانیم همه اعتبار شهرستان را به جاده‌ها اختصاص دهیم، گفت: سال قبل مبلغی برای این موضوع اختصاص داده شد، ولی این مبلغ، مبلغ قابل توجهی نبود.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه این جاده‌ها باید حتماً از اعتبارات کشوری بهره‌مند شوند، بیان کرد: پس از حوادث اخیر مکاتبه‌ای را با استاندار کرمان داشتیم تا هم در بحث سوانح و هم از محل ۱۵ درصد معادن اعتباراتی به جاده‌های این شهرستان اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار امسال شهرستان زرند است، افزود: احداث هر کیلومتر جاده بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتبارات شهرستان پاسخگوی نیاز جاده‌های زرند نیست.

فرماندار شهرستان زرند با اشاره به اینکه شهرستان زرند در بحث تنش آبی، رتبه اول استان را دارد و سال قبل بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای این موضوع و ۱۳ میلیارد تومان برای محور زرند به مسجد ابوالفضل (ع) گذاشته شد، تصریح کرد: اعتبارات سال قبل ما ۱۰۰ میلیارد تومان بود و واقعیت این است که با اعتبارات شهرستانی نمی‌توانیم کار اساسی برای این جاده‌ها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید اعتبارات ویژه‌ای در این ارتباط دیده شود، گفت: ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید برای رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها به منطقه‌ای که معادن از آن بهره‌مند هستند برگشت داده شود و درخواست داریم که این مبالغ به شهرستان زرند برگشت بخورد.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه مقرر شد که موقتاً کارگروهی را تشکیل شده و برای ۱۸ کیلومتر از محور سیریز - زرند، از پلیس‌راه زرند تا سه‌راهی جلال‌آباد برنامه‌ریزی داشته باشیم، افزود: معادن این منطقه را باید موظف کنیم تا با ما مشارکت داشته و فعلاً بتوانیم کار را برای این قسمت جاده آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه احداث باند دوم این محور بین کیلومتر ۳۲ تا ۴۴ آن در حال احداث است، ادامه داد: بخشی از این قسمت محور، تا هفته دولت زیر بار ترافیکی می‌رود.

فرماندار شهرستان زرند با اشاره به اینکه طول محور زرند تا سیریز ۶۵ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن به دلیل وجود معادن از بار ترافیکی بالایی برخوردار است، بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که بتوانیم برای کیلومتر ۱۸ تا ۳۲ این محور از اعتبارات ملی بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه جاده زرند تا سه‌راهی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ۲۴ کیلومتر است، گفت: ۶ کیلومتر این محور دوبانده شده و مابقی آن چندین سال است که مانده و ادامه کار متوقف شده بود.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه سال قبل اعتباری را محل اعتبارات شهرستان برای این کار گذاشتیم، افزود: به دلیل شرایط خاص این محور مقرر شد مجموعه سازندگی سپاه به کمک ما آمده تا بتوانم هر چه سریع‌تر کار را شروع کرده و دوبانده شدن این جاده را ادامه بدهیم، اما واقعیت این است که دوبانده شدن این محور از اعتبارات استان و شهرستان بیرون بوده و نیازمند نگاه ویژه کشوری است.

وی با بیان اینکه در بحث جاده‌های زرند کاری از اعتبارات شهرستانی و استانی بر نمی‌آید و باید به سمت اعتبارات ملی و ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن برویم، ادامه داد: بار ترافیکی ۱۸ کیلومتر از جاده زرند - سیریز را معادن ایجاد کردند، واقعیت این است که توسعه معادن و کارخانجات انجام شده، ولی زیرساخت آن فراهم نشده است.

احسان عراقی‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز با اشاره به اینکه دو روز بعد از حوادث اخیر در محور زرند جلسه ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شد، اظهار داشت: مقرر شد کمیسیون سوانح ویژه با حضور معاون عمرانی استاندارد نیز در این ارتباط برگزار شود.
وی با بیان اینکه قرار است قرارگاهی در این ارتباط تشکیل شده تا کار احداث باند دوم محور زرند - راور را به سرانجام برسانند، گفت: با توجه به کمبود اعتبارات پیشنهاد شد که از ظرفیت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معادن استفاده شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه محور زرند به سمت گردنه ده‌علیرضا حدود ۱۳ کیلومتر است، افزود: به دنبال این هستیم تا با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات معادن و با کمک راهداری عرض شانه‌های این جاده را افزایش داده و شیب شیروانی جاده را اصلاح کنیم تا در صورت وقوع تصادف، منجر به فوت نشود.

وی در ارتباط با محور زرند به سیریز گفت: از کیلومتر ۳۲ تا ۶۵ این محور در واقع راه روستایی است که از سال ۷۲ به همین صورت مانده است، تا قبل از فعالیت معادن در این منطقه این محور با توجه به ترافیک آن مناسب بود، اما در حال حاضر ترافیک این محور باعث بروز مشکلات و گلایه‌ها شده است.

عراقی‌زاده با بیان اینکه در شرایط فعلی بیشتر تردد این محور مختص ماشین‌آلات سنگینی است که آهن و گندله را از شهرستان زرند به بافق استان یزد می‌برند، ابراز داشت: با هم‌اندیشی با مسئولان استان یزد باید از ظرفیت معادن زرند و بافق در ارتباط با این محور استفاده شود.

وی افزود: بهتر است تا زمانی که اعتباراتی به این محور تخصیص داده شده، برای احداث باند دوم پیمانکار گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، در گام اول از ظرفیت معادن استفاده شده و معادن دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی را که در اختیار دارند به کمک راهداری آورده تا هر چه سریع‌تر قسمت‌هایی از این جاده که مشکل دارد را اصلاح کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان بیان کرد: با توجه به تصادفات اخیر، شریعتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان نیز پیگیر است تا هر چه سریع‌تر تعریض و بهسازی این جاده انجام شود و مقرر شد که گزارشی برای ایشان ارسال کنیم تا احداث باند دوم و همچنین بهسازی و ایمن‌سازی این محور هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه محور زرند - راور نقاط حادثه خیز زیادی دارد، گفت: از زرند تا گردنه ده‌علیرضا ۱۷ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر آن بسیار نامناسب و خراب است که باید تعریض و بهسازی شود و در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بهترین راهکار استفاده از ظرفیت معادن است تا بتوان هر چه سریع‌تر مسکنی به این جاده تزریق شده تا تصادفات آن کمتر شود.

عراقی‌زاده با بیان اینکه روکش آسفالت این محور در دستورکار است تا قدری وضعیت ایمنی این محور بهتر شود، افزود: گردنه ده‌علیرضا سال ۹۰ اصلاح و در آن رمپ‌های فراری تعبیه شد تا اگر ماشین‌آلات سنگین نتوانستند ترمز بگیرند در این رمپ‌ها جای بگیرند و آمار تصادفات در این گردنه تقریباً به صفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در این محور گردنه عیسی‌آباد را نیز در این محور داریم که این گردنه توسط راهداری به صورت امانی، تعریض و بهسازی شده است گفت: شش ماه است که این اقدامات انجام شده و در این مدت که این کار به اتمام رسیده، تصادفات فوتی در این گردنه به صفر رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه این جاده‌ها به اعتبار کافی نیاز دارند و باید فکر اساسی برای آن شود که این کار به نگاه ویژه و اعتبارات ملی نیاز دارد، ادامه داد: اقدامات ما تنها یک مسکن موقت بوده و این محور‌ها به یک درمان و جراحی اساسی نیاز دارند.

رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز اظهار داشت: در حوزه شهرستان زرند چهار پروژه در حوزه راه داریم که از این تعداد سه پروژه از اعتبارات ملی و از پروژه‌های شرکت ساخت است و یکی پروژه از اعتبارات استانی است.

وی با بیان اینکه محور زرند - مسجد ابوالفضل (ع) از اعتبارات استانی است، گفت: طول این محور ۲۷ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن تاکنون انجام شده و به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه در سال ۱۴۰۲، ماده ۲۳ این پروژه حذف شده و به این دلیل ادامه پروژه با مشکل مواجه شده است، افزود: تاکنون ۱۷ میلیارد تومان در این محور هزینه شده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه جدیداً قراردادی برای این محور بسته شده و احداث ۸ کیلومتر دیگر آن دستورکار است، ادامه داد: این قرارداد ۲۷ میلیارد تومان است که ۹ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتیم.

حافظی با اشاره به اینکه پروژه محور زرند - سیریز از محل اعتبارات ملی است، گفت: این پروژه از سال ۸۷ شروع به‌کار شده، ۱۱۵ کیلومتر طول مسیر این محور در استان کرمان است که تاکنون ۴۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ کیلومتر آن در دست احداث است و عملیات اجرایی ۵۵ کیلومتر آن به دلیل کمبود اعتبارات هنوز آغاز نشده است، افزود: تاکنون حدود ۶۰ میلیارد هزینه شده و در سفر رئیس جمهور به استان کرمان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سه سال آینده برای این پروژه تصویب شده است که با رسیدن اعتبارات این کار انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: برای اتمام این محور تا مرز استان کرمان به ۸۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۵۵ کیلومتر باقیمانده محور زرند - سیریز هم به اتمام برسد.

وی با اشاره به اینکه طول محور زرند - کوهبنان هم ۳۵ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن تا مرحله آسفالت انجام شده و مابقی آن در حال ابنیه فنی است، گفت: در سفر ریاست جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این محور گذاشته شد که ۳۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه معادن است.

حافظی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری میزان قابل توجهی از اعتبارات و تامین منابع از معادن بوده است، افزود: معادن تاکنون معادن هیچ واریز وجهی را برای انجام پروژه‌ها نداشتند و اعتباری که تاکنون هزینه شده از اعتبارات استانی و داخلی دستگاه‌ها بوده و سازمان برنامه و بودجه بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده