به گزارش میمتالز، روستاهای کشور بخش اعظم موادغذایی موردنیاز شهرها را تامین میکنند و در اقتصاد شهرها نیز تاثیرگذارند، اما با این وجود، مسیرهای دسترسی روستاها به مناطق شهری، به منظور حملونقل آسان محصولات تولیدی کشاورزان، با مشکلاتی مواجه است. بهبود وضعیت راههای روستایی میتواند به آبادانی این مناطق که از کانونهای مهم تولید و ارزشآفرینی هر جامعه به شمار میروند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار نیز هموارتر شود.
در همین زمینه، معاون فنی راههای روستایی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم گفت: «در ۶ ماه نخست امسال ۳۵ کیلومتر روکش آسفالت و اصلاح مسیر در راههای روستایی و فرعی استان به اجرا درآمد.»
محمدرضا موسوی بیان کرد: «در این مدت ۱۵کیلومتر روکش آسفالت و ماسهآسفالت در سطح روستاهای استان قم اجرا شده است.»
معاون فنی راههای روستایی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم عنوان کرد: «طی این مدت درمجموع حدود ۲۰ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی و ماسهآسفالت در سطح راههای فرعی استان قم اجرا شده است.» موسوی ادامه داد: «کمبود اعتبارات یکی از مهمترین موانع در بهسازی و ایمنسازی راههای فرعی و روستایی قم است.»
معاون فنی راههای روستایی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم همچنین بیان کرد: «یکی از مشکلات مهم در حوزه راههای روستایی و فرعی، سرقت علائم و تجهیزات نصب شده است. این موضوع مشکلاتی را برای استفادهکنندگان از راه و ساکنان بومی ایجاد میکند.»
البته باید گفت در حوزه راهداری استان قم، یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۱۳کیلومتر آزادراه، ۲۳۲کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰کیلومتر راه فرعی و یکهزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد. استان قم دارای ۱۲۴ روستاست.
سرپرست اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای مازندران گفت: «در ششماهه اول سال جاری، عملیات آسفالت ۱۰۵کیلومتر از راههای روستایی مازندران با صرف اعتباری بالغبر ۱۸۰میلیارد تومان به اجرا در آمد.»
مهدی اکبری افزود: «زیرسازی و آسفالت ۶۵کیلومتر و همچنین عملیات روکش آسفالت ۴۰کیلومتر از راههای روستایی مازندران در ۶ماهه نخست امسال اجرایی شد.»
او ادامه داد: «راه روستایی بهعنوان قسمتی از توسعه، یکی از فعالیتهای ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای را تشکیل میدهد و شامل حفظ و نگهداری راههای روستایی اعماز زیرسازی، آسفالت، ترمیم و لکهگیری، روکش آسفالت، خطکشی راههای آسفالته، نصب علائم، شانهسازی و پاکسازی حریم راههای روستایی و ... است.»
سرپرست اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی ادامه داد: «در استان مازندران باتوجه به نوع اقلیم و شرایط توپوگرافی و به تبع آن تنوع فرآوردههای کشاورزی، مساله راههای مناسب روستایی به منظور حملونقل هرچه سریعتر و آسانتر فرآوردهها به بازار مصرف، یکی از اصلیترین دغدغههای مسئولان استان و این اداره کل است.»
اکبری، طول راههای روستایی مازندران را ۷۸۹۸ کیلومتر عنوان کرد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد با بیاناینکه ۲۳۰۰کیلومتر راه روستایی آسفالته در استان داریم، گفت: «بخش عمده مشکلات راههای روستایی بهخاطر تردد ماشینآلات معادن است.»
محمد رستگاری خواستار اجرایی شدن قانون تخصیص ۲درصد بودجه مالکان معادن به راهها شد و ادامه داد: «متاسفانه این قانون هنوز در استان یزد با وجود معادن زیاد، اجرایی نشده است.»
رستگاری با بیان اینکه اجرای قانون یادشده برای استانهای یزد و کرمان عدد قابلقبولی است؛ زیرا هر دو استان، معدن خیز هستند، ادامه داد: «در استان ۲۴۰۰ کیلومتر راه جادهای روستایی داریم. ۲۳۰۰کیلومتر این راهها آسفالت شده، اما بخش عمده مشکلات راههای روستایی به خاطر تردد معادن است.»
رئیس اداره راه روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان نیز یکی از مشکلات راهداری و حملونقل جادهای را تامین اعتبار برای نگهداری راههای روستایی و فرعی اعلام کرد. رسول آدمی با بیان اینکه بیشاز ۴ هزار کیلومتر راه روستایی در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: «از این مقدار بیش از ۳ هزار کیلومتر آسفالت شده است.»
آدمی با تاکید بر اینکه عمر آسفالت معمولا ۱۰سال است، ادامه داد: «به دلیل وجود معادن و تردد غیرمجاز در راههای منتهیبه این معادن، آسفالت جادهها در کمتر از پنج سال از بین میرود.»
رئیس اداره راه روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با اشاره به عمر ۱۵ساله ساخت و آسفالت بسیاری از مسیرهای روستایی افزود: «به مرور زمان برخی روستاها توسعه یافتهاند، اما سطح رویه راههایشان بسیار نامناسب است.»