به گزارش میمتالز، تامین ماشینآلات معدنی با توجه به افزایش تولید و بهرهبرداری از معادن کشور در سال جاری و همچنین با توجه به برنامههای توسعهای برای سالهای آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. صنعت ایران بهواسطه زیرساختهای فراوان در حوزه تولید این نوع ماشینآلات توانایی تولید بسیاری از این ماشینآلات را دارد. شرکتهای مختلفی ازجمله هپکو توانایی تامین نیاز کشور را دارند، به شرط اینکه حمایتهای لازم در این بخش عملی شود و برای تحریک تقاضا در این صنعت که طی سالیان اخیر به دلایل مختلف در اغما فرو رفته، برنامه و سیاستگزاری صحیحی وجود داشته باشد.
سال گذشته صندوق بیمه فعالیتهای معدنی با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو و در راستای توسعه معدنکاری و نوسازی و تامین ماشینآلات معدنی، فراخوانی را منتشر کردند.
بر اساس این فراخوان، خرید ۳ مدل بیل مکانیکی، ۳ مدل لودر چرخ لاستیکی، یک مدل بلدوزر و دو مدل تراک معدنی تولید داخل در دستور کار قرار گرفت. این فراخوان با تسهیلات ۱۲درصدی و همچنین ۶ماه تنفس و ۴۲ماه باز پرداخت همراه بود. نتیجه این فراخوان تقاضا برای ۶۰۰ دستگاه انواع محصولات و ماشینآلات معدنی شده که قرار است با پرداخت هزینه به هپکو، تولید دوباره در این شرکت قدیمی رونق بگیرد.
مدیر صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی با اشاره به توافقات انجامشده برای فعال کردن دوباره تولید در یکی از قدیمیترین شرکتهای تولیدکننده ماشینآلات معدنی ایران گفت: «از دیماه پارسال برای ایجاد تقاضای ۶۰۰ دستگاه از هپکو شروع به بستن تفاهمنامه کردیم و قرار بر این بود که یکهزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی اختصاص پیدا کند که آن را با انعقاد قراردادی با بانک صنعت و معدن به میزان ۲هزار و ۴۰۰میلیارد تومان خلق اعتبار کنیم.»
وی افزود: «با فراخوانی که در سه نوبت ارائه شد، از ۶۰۰ دستگاه، ۱۷۰ دستگاه از طریق متقاضیان معدنی درخواست موثر شده که بعد از بازرسی کارشناسی توانستیم ۵۰۰میلیارد را جذب کنیم و تاکنون ۱۵۰میلیارد تومان از این منابع، پرداخت شده است.»
دهقانی با بیان اینکه قرار شد از مردادماه ۱۰۰میلیارد تومان در ماه به هپکو تزریق شود تا حمایت موثری از بخش داخلی داشته باشیم، تاکید کرد: «برای ۶۰۰ دستگاه ثبتنام شد که حدود ۲۴۰ دستگاه را توانستیم پالایش کنیم و از این ۲۴۰ دستگاه، مدارک ۱۷۰ دستگاه تایید شده است.»
خرید ماشینآلات معادن به دلیل هزینهبر بودن اغلب باعث انصراف خریداران میشود. این روند سبب میشد تا شرکتهایی مانند هپکو نیز با چالشهای بسیاری مواجه شوند؛ بنابراین باید سیاستگزاری به سمتی حرکت میکرد که هم شرکتهای معدنی بتوانند محصولات خود موردنیاز خود را خریداری و روند بهرهبرداری خود را توسعه دهند و هم رونق بار دیگر به شرکتی مانند هپکو بازگردد؛ بنابراین ارائه تسهیلات مناسب در این بخش هر دو طرف را راضی نگه خواهد داشت.
مدیر صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی در خصوص نحوه سیاستگزاری و حمایت از صنعت و معدن اظهار کرد: «۷۰ درصد قیمت ماشینآلات بهصورت تسهیلات از طرف بانک عامل پرداخت خواهد شد که ۳۰درصد آورده متقاضی خواهد بود و ما ۶ درصد یارانه سود تسهیلات درنظر گرفتیم و ۱۷درصد سود تسهیلات پرداخت میشود.»
معادن بسیاری در کشور وجود دارد. بر اساس برنامهریزیها سرمایهگذاری بسیاری نیز در راستای کشف معادن جدید انجام شده است. همچنین طی سالهای اخیر سیاست احیای معادن و همچنین توسعه برخی معادن در دستور کار قرار گرفته است. این روند نیازمند ماشینآلات بسیاری است که بخشی از آن توسط هپکو میتواند تامین شود و بخش بزرگی از آن از طریق واردات قابل تامین خواهد بود.
مدیر صندوق بیمه سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی در خصوص نیاز کشور به ماشینالات معدنی گفت: «نیاز ما برای تامین ماشینآلات معدنی، حدود ۱۵هزار دستگاه است که بخشی از این دستگاهها امکان تولید در داخل را ندارند و به لحاظ ارزشی، ۸۰ درصد تولید از طریق دستگاههایی در معادن صورت میپذیرد که تولید داخلی ندارند.»
درصورتیکه تسهیلات مناسبی برای خرید ماشینآلات معدنی وجود داشته باشد، هپکو میتواند سالیانه بخشی از این نیاز را پوشش دهد. مدیرعامل شرکت هپکو درباره تولید ماشینآلات در این شرکت گفت: «شرکت هپکو با تولید و تحویل ۲۲۰۰ دستگاه توانایی خود را ثابت کرده و هماکنون ظرفیت اسمی شرکت، بالای ۳هزار دستگاه است. اما براساس شرایطی که داریم، هنوز با ظرفیت اسمی فاصله داریم که برنامهریزی کردیم امسال حداقل ۴۴۰ دستگاه تولید شود و تا پایان سال به ۸۸۰ دستگاه برسد.»
حسین قربانی افزود: «برای ۴ماهه امسال ۲۸۰دستگاه سفارش و عقد قرارداد داشتیم که ۱۵دستگاه از این سفارشها بهزودی آماده تحویل خواهد بود.»
وی درباره تامین منابع مالی نیز گفت: «براساس پیشبینی و توافقاتی که در گذشته شد، قرار بود ۱۲۰۰میلیارد تومان تامین اعتبار شود که از این بودجه تاکنون ۱۵۰میلیارد تومان دریافت شده و این مبلغ برای ۳۹ دستگاه است. متقاضیان باید آورده مالی داشته باشند و مدارکی را تحویل دهند که این تحویل مدارک در مرحله پایانی است و امیدواریم با پایان این مرحله، باقی اعتبارات پرداخت شود.»
منبع: اخبار خودرو