تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۱۲۲۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار در برزخ تصمیم گیری

‌می‌متالز - از ابتدای سال تاکنون، بازار سرمایه شرایط و نوسانات مختلفی را تجربه کرده و در حال حاضر به شرایطی رسیده که هریک از کارشناسان در مورد وضعیت بازار نظرات متفاوتی دارند که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش می‌متالز، در مصاحبه امروز، یکی از مواردی که کارشناسان بر آن اتفاق نظر داشتند، به وجود آمدن رکود تورمی و قرار گرفتن بازار در شرایط نابسامان بود.

سرمایه در حال حرکت به سمت سایر بازار‌ها

سید رضا علوی، رئیس هیئت مدیره سبدگردان داریک گفت: شرایطی که در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، نتیجه تاثیر مستقیم تصمیم گیری سیاست گذاران اقتصادی بر صنایع مختلف کشور است. اتفاقاتی که در صنایع پتروشیمی، بانک، خودرو و پالایشی افتاده، آنان را از حضور در این بازار ناامید کرده است. به دلیل ریسک‌های بالای تصمیمات دولتی، عمده نقدینگی در حال خروج از بازار سرمایه و حرکت به سمت سایر بازارهاست چرا که هیچ یک از مدیران حاضر به قبول ریسکی با این حجم دربرگیری نیستند و تمایل به سرمایه گذاری در سایر بازار‌ها با امنیت بیشتر دارند.

عقب گرد قیمت سهام

حمزه کریمی، کارشناس بازار گفت: مساله مشکل ساز در بازار سرمایه واکنش‌های شدید نسبت به اخبار و شایعات است و مساله مشکل سازتر، ادامه واکنش‌ها بعد از تکذیب خبر است. تمام این مسائل ناشی از بی‌اعتمادی و سردرگمی سهامداران است. تمام این عوامل باعث شده که بازار یک حالت حرکت رو به عقب بگیرد و سهام به قیمت‌های سال گذشته برگردند و تا زمانی که ابهامات برطرف نشود، تصمیمات ناگهانی متوقف نشود و شفاف سازی صورت نگیرد وضعیت به همین منوال خواهد بود. از طرفی هم ثبات نرخ دلار که یکی از پارامتر‌های اصلی رشد بازار سرمایه است باعث عدم تمایل به خرید در سهامداران می‌شود.

پیشرفت بازار در دست بازارگردان‌ها

مهدی بیات منش، کارشناس بازار نیز گفت: ثبات نرخ ارز و سایه افکنی رکود و عدم رفع ابهامات نرخ خوراک موجب ایجاد وضع موجود شده است. از یک طرف عمق بازار، نقدینگی و حجم معاملات کم شده از طرفی هم بازار به یک ثبات نسبی رسیده که این ثبات زمینه چینی خوبی برای رشد بازار است، ولی در صورت ادامه همین روند، بازار مسیر نزولی پیدا خواهد کرد. بهترین راهکار برای رشد بازار افزایش سرمایه و پس از آن افزایش معاملات بازارگردان‌ها است. اما گویا مقامات ناظر به دلایل مختلف علاقه‌ای به این رونق دهی در بازار ندارند.

عقب نشینی به موقع از بازار

احسان رضا پور، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اخبار جدید دلایل تازه‌ای برای ریزش‌های بازار ایجاد کرد. بازار طی سال چندین بار سعی در بازیابی اعتماد از دست رفته داشت؛ اما انتشار اخبار نرخ خوراک و مخابره تصمیم مدیران به بازار مبنی بر عادی بودن اوضاع بازار و محقق نشدن اهدافی که بازار داده بود، موجب شد تا حجم بی اعتمادی افزایش پیدا کند و سهامداران به موقع عقب نشینی کنند. این گونه تصمیم گیری‌ها باعث می‌شود که پربازده‌ترین شرکت‌ها که بیشترین نرخ ارزآوری را دارند، در هنگام مشاهده دست اندازی‌های دولت و عدم نگرانی نهاد‌های ناظر نسبت به متضرر شدن شرکت‌ها و به چالش کشیدن بقای این گروه‌ها و همزمانی با منفعت گروه‌های خاص که نشان دهنده عدم حمایت دولت از بازار سرمایه است، دچار چالش شوند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده