تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۲۲۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سریال تکراری بازار

‌می‌متالز - روز گذشته چهارمین روز قرمزپوشی بازار در پنجمین ماه سال‌جاری بود، به‌طوری‌که بازار در قعر چاهی تاریک، ناامید‌تر از هر زمان دیگری به امید تماشای مجدد بهار دل‌انگیز روز‌ها را سپری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، روز یکشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۴۶/ ۱‌درصد افت ارتفاع گرفت و در پایان ساعات معاملاتی در سطح یک‌میلیون و ۹۶۷‌هزار واحدی ایستاد.

افت حدود ۲۹‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌واحدی دیگر سطح غریبی برای بازار نیست و بازار هرچند روز یک‌بار با این سطح سلام و احوالپرسی می‌کند. در این بین نماگر هموزن نیز که سنجه آماری مناسبی جهت بررسی میزان اثرگذاری تمامی نماد‌های بازار سرمایه است، حدود ۹۴/ ۱‌درصد افت کرد و در حفظ سطح ۷۰۰‌هزار‌واحدی ناکام ماند.

در فرابورس نیز نماگر اصلی این بازار با کاهش ارتفاع ۷۷/ ۱‌درصدی همراه شد تا پرونده معاملاتی این بازار در سطح ۲۵‌هزار و ۹۶۲‌واحدی بسته شود. هشتمین روز از پنجمین ماه سال نماد‌های «فارس»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی بازار سهام و سه نماد «وسپهر»، «خاور» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «سصفها»، «خساپا» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش دومین روز معاملاتی هفته جاری بازار سرمایه بودند.

در این میان روز گذشته در ساعات پایانی معاملات بازار سرمایه، انتشار خبری مبنی‌بر توقف فعالیت بورس‌کالا فضای غبارآلود بازار را تا حدی مسموم کرد. در این زمینه‌سازمان بورس و اوراق‌بهادار با صدور اطلاعیه‌ای اخبار منتشرشده درخصوص توقف فعالیت بورس‌کالا در فضای‌مجازی را کذب عنوان کرد. دبیر شورای‌عالی بورس نیز در این رابطه گفت: به موجب قانون بازار اوراق‌بهادار، صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس‌ها جزو وظایف شورای‌عالی بورس بوده و به هیچ‌وجه موضوع اشاره‌شده در دستور کار شورای‌عالی بورس قرار ندارد.

وی افزود: بورس‌کالا در سال‌های اخیر به شفافیت معاملات کالا‌های پذیرفته‌شده کمک شایانی داشته و عملکرد این بورس در اقتصاد ملی انکارناپذیر است. همچنین روز یکشنبه مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت، اولین انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت را در راستای اجرای تبصره (۵) قانون بودجه‌سال‌۱۴۰۲ کلید زد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند انتشار اوراق دولتی می‌تواند تاثیر منفی بر بازار سهام داشته باشد. نرخ ارز چند روزی است در کانال ۴۸‌هزار‌تومانی نوسان می‌کند. تا زمانی‌که موتور نرخ ارز خاموش باشد نمی‌توان انتظار چندانی از حرکت هیجان‌انگیز بازار سهام داشت.

در این میان ایمان صادقی، کارشناس بازار سرمایه درباره اوضاع و احوال بازارگفت: بازار سرمایه روز‌های سخت و پر التهابی را سپری می‌کند. بازار سرمایه از ۱۶ اردیبهشت سال‌جاری با روند صعودی چند ماه خود وداع تلخی داشت. قله ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار واحدی آخرین مرزی بود که بازار توانست در واپسین دقایق ۱۶ اردیبهشت آن را فتح کند.

تنها یک روز از صعود به قله تاریخی نگذشته بود که ریزش بازار آغاز شد و شاخص‌کل بورس تهران تا روز گذشته حدود ۸۸/ ۲۸‌درصد افت را از قله تاریخی ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار واحدی تجربه کرده‌است.

با وجودی که نماگر اصلی بازار سهام افت ۳۰‌درصدی را ثبت کرده، اما اغلب سهام بازار کاهش بازدهی حدود ۴۰‌درصدی را پشت‌سر گذاشتند. این روز‌ها ارزش معاملات بازار نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

سقوط آزاد نماگر‌های بازار سهام ناشی از تزریق زنجیر‌وار اخبار منفی در دل معامله‌گران است، به‌طوری که افزایش بی‌اعتمادی ریشه درخت تنومند بازار را خشکانده است.

انتشار اخبار منفی در اتمسفر صنایع خودرویی و ماجرای پرحاشیه تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی نیز بر میزان بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران افزوده است، با این‌وجود بازار باید به نقطه‌ای برسد که فروشنده‌ای تمایل به‌فروش سهام خود نداشته باشد، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود روند اصلاحی بازار چند روزی ادامه‌دار باشد و بازار همچنان نوسانی در روز‌های آینده داشته‌باشیم.

همچنین پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند این روز‌های بازار گفت: در هفته‌های گذشته بازار‌های مالی در ورطه رکود عجیبی فرو رفتند. بازار سرمایه نیز هفته‌هاست مقصد و غایت نهایی نقدینگی تاثیرگذار نیست. حال ناخوش این روز‌های تابلو معاملاتی ناشی از انتشار رایحه ترس و ناامیدی در فضای ناخوشایند بازار بوده‌است، به‌طوری‌که روز گذشته نیز انتشار اخباری مبنی‌بر توقف فعالیت بورس‌کالا که ساعاتی بعد توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار تکذیب شد، روح امیدواری باقی‌مانده در دل سرمایه‌گذاران را برای چندمین‌بار آزرده ساخت. تنها نکته مثبت روز گذشته بازار افزایش یک هزار میلیارد‌تومانی ارزش معاملات بود، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که ارزش معاملات تغییر چندانی نداشته باشد بازار به این روند نوسانی و خسته کننده خود ادامه بدهد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه نیز روند این روز‌های بازار را این‌گونه تشریح کرد: بازار روز‌های اخیر رفتار‌های عجیب و غریبی را از خود به نمایش می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد معامله‌گرانی که در بازار قصد نوسان‌گیری دارند دست برتر را بازار سهام بازی می‌کنند. با نگاهی به تاریخچه بازار از قله تاریخی سال‌۹۹، بازار تمایل چندانی به سبزپوشی پس از سکونت چند‌روزه در نقاط تعادلی نداشته‌است.

در این میان به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذارانی که قصد نوسان‌گیری در بازار را دارند پس از چند روز نوسان متعادل بازار و عدم‌بازدهی جذاب چند‌روزه تصمیم به‌فروش سهام با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های خریداری‌شده، می‌گیرند. بازار سهام این روز‌ها به اخبار مثبت و منفی تاثیرگذار چشم دوخته است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار در روز‌های آینده در محدوده‌ای کم‌دامنه نوسان خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده