تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۱۲۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص‌کل بعد از ۳ روز ناکامی سبزپوش شد

بورس ارزنده، اما بدون جذابیت

‌می‌متالز - بورس تهران در روز گذشته نسبت به روز‌های قبل، معاملات متعادل تری داشت و نمود این قضیه در رشد اندک و محدود نماگر‌های سهامی نمایان شد.

به گزارش می‌متالز، در روز گذشته شاخص‌کل بورس، پس از سه روز منفی متوالی، بالاخره در مدار مثبت کار خود را به اتمام رساند تا مجددا این شاخص با نزدیک شدن به محدوده‌های میانی کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌واحدی، دچار تغییر‌آهنگ شود. پیشتر در ۲۶ تیرماه سال‌جاری نیز شاخص‌کل تا سطح یک‌میلیون و ۹۵۶‌هزار‌واحدی عقب‌نشینی کرده بود، اما با ورود گروهی از خریداران به صحنه معاملات، شاخص در مسیر صعودی قرارگرفت. به‌نظر می‌رسد در مقطع فعلی، به‌رغم ارزندگی در بسیاری از نماد‌های معاملاتی، نمی‌توان خصوصیت جذابیت را به بسیاری از نماد‌ها نسبت داد.

بازار در آینه آمار

در روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۳۲/ ۰‌درصدی همراه شد تا در سطح یک‌میلیون و ۹۷۳‌هزار‌واحدی، کار خود را به اتمام برساند. نماگر هم وزن نیز توانست مجددا خود را به نزدیکی‌های محدوده ۷۰۰‌هزار‌واحدی برساند و در جریان معاملات روز دوشنبه با رشد ۲۵/ ۰‌درصدی مواجه شد. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار توانست بعد از ۴ روز سرخپوشی، در مدار مثبت قرار بگیرد و با رشد ۲۳/ ۰‌درصدی، مجددا به بالای محدوده ۲۶‌هزار‌واحدی بازگشت. خروج حقیقی‌ها از گردونه معاملات سهام با توجه به عدم‌جذابیت بورس تهران در مقطع کنونی همچنان ادامه‌دار است و در روز گذشته نیز ۲۲۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از جریان معاملات خارج شد تا حقوقی‌ها همچنان خالص خرید مثبت را در جریان صف آرایی با حقیقی‌ها در جریان دادوستد‌ها ثبت کنند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار - سهام و حق تقدم- نیز در پایان معاملات روز گذشته رقم ۲‌هزار و ۴۹۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

ارزندگی یا جذابیت؟

آنچه که روند معاملات این روز‌های تالار شیشه‌ای برای مخاطبان و سهامداران در اذهان تداعی می‌کند، این است که بازار در بسیاری از سهام کوچک و بزرگ گرفتار اصلاح‌های سهمگین از سقف‌های ثبت شده در اردیبهشت سال‌جاری شده‌است و دیگر فروشندگان دست‌به‌ماشه و پرقدرتی که با حجم عظیمی از سهام در سمت عرضه، صف آرایی کنند، وجود ندارند، اما نکته قابل‌توجه دیگری که از رصد تحرکات شاخص‌ها و همچنین خریداران و فروشندگان استنباط می‌شود، نبود محرک‌های مثبت و چشم انداز روشن فرارروی بازار در مقطع فعلی است. به بیانی ساده تر، با توجه به اینکه سهم‌ها از سقف‌های خود کاهش معناداری را تجربه کرده اند، سهامداران دیگر حاضر نیستند در قیمت‌های فعلی که هر لحظه امکان برگشت قیمت‌ها با شوک‌های لحظه‌ای وجود دارد، سهام تحت مالکیت خود را به دیگران واگذار کنند.

از سوی دیگر، هدف خریداران از خرید سهام شرکت‌های مختلف، دستیابی به سود است. با وجود اینکه می‌توان گفت در محدوده‌های کنونی سهام کوچک و بزرگ بازار ارزنده هستند، اما نمی‌توان درباره همین سهم‌ها واژه جذابیت را به‌کار برد. ممکن است سهام شرکتی ارزنده باشد، اما برای خرید جذابیت نداشته باشد و در صورتی‌که سهام مختلف از قابلیت رشد قابل توجه در بازه‌های زمانی مختلف برخوردار باشد، می‌توان خاصیت جذابیت را به سهام آن شرکت نسبت داد. مشکل فعلی بورس تهران در برهه کنونی دقیقا در تفاوت همین دو نکته خلاصه می‌شود؛ بازار سهام در مقطع فعلی ارزنده است و قیمت‌های فعلی توجیه خرید دارد، اما بسیاری از سهام از شرایط کافی برای اقناع مخاطب برای نسبت‌دادن صفت جذابیت عاجز هستند. سنجه‌های آماری بازار نیز همین موضوع را به تصویر می‌کشند و بازنمای ارزندگی و عدم‌جذابیت بازار برای بازیگران بورس تهران هستند.

در گزارش روز ۲۸خرداد سال‌جاری «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان سیگنال رخوت از بورس، گفته شد که پارامتر‌های ارزش معاملات خرد بازار سهام و تراز نقدینگی حقیقی - ورود و خروج پول حقیقی‌ها به بورس- از جمله مواردی هستند که در روند‌های صعودی و نزولی به‌عنوان یک چراغ راهنما برای سهامداران عمل می‌کنند و سرمایه گذاران با بررسی وضعیت این متغیر‌ها می‌توانند موعد تغییر روند یا تداوم روند شکل گرفته را پیش‌بینی کنند. همان‌طور که بالاتر نیز عنوان شد ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز گذشته در محدوده ۲‌هزار و ۴۹۵‌میلیارد‌تومانی قرار گرفته که رقم نازلی برای این پارامتر آماری است. ثبت چنین ارقام نازلی در ارزش معاملات خرد؛ در واقع در حکم تصدیقی برای قضیه ارزندگی قیمت‌ها و جذاب نبودن آن‌ها است.

در واقع سهامدارانی که در مقطع فعلی، سهام مختلفی را در پورتفوی خود دارند، با توجه به ریزش قیمت‌ها حاضر به عرضه سهام خود نیستند و جریان معاملات با عرضه‌های کم حجم پیگیری می‌شود. در سمت دیگر، با توجه به وضعیت حاکم بر سایر بازار‌ها و وضعیت کنونی بازار سهام، بازیگران حاضر در پشت صحنه معاملات از بودن عواملی که قیمت‌ها را در مقطع فعلی برای آن‌ها جذاب کنند، محروم هستند و این موضوع موجب‌شده که آن‌ها به خرید‌های محدود خود در سهم‌های مختلف قانع باشند و با رصد اخبار، چشم انتظار تغییر بنیادین در متغیر‌های اثرگذار بر بازار باشند و در هفته‌ها یا ماه‌های آتی در مقام خریدار در صحنه معاملات حاضر شوند.

ریسک سیستماتیک تصمیمات

روز گذشته سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به نگرانی‌های ابرازشده از سوی برخی سهامداران در زمینه اجرای قوانین بودجه سال‌جاری و تصمیمات دستگاه‌های اجرایی که سود شرکت‌های بورسی را نشانه می‌رود، گفت: با توجه به دستورات رئیس‌جمهور در راستای صیانت از منافع سهامداران، معاون اول وی از وزارت‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌های مرتبط خواستند که از هرگونه سیاستی که در ماه‌های آتی، منجر به بی‌اعتمادی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنایع بزرگ کشور می‌شود، اجتناب کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده