تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۳۱۲۶۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کردستان عنوان کرد:

برگشت ۱۵ درصد وصول حقوقات دولتی به کردستان از محل قانون درآمد معادن

‌می‌متالز - استاندار کردستان در دیدار و نشست با وزیر صمت، ۱۲ مطالبه برحق شهروندان کردستان از این وزارتخانه را در حوزه صنعت، معدن و تجارت با هدف توسعه استان مطرح و بر تحقق و اجرای این خواسته‌ها، تأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی‌کوشا ۱۱ مرداد در این نشست تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری کردستان را برای «عباس علی‌آبادی» تشریح کرد و به تصریح خواستار تأمین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان برای ایجاد و توسعه ۱۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در تمام شهرستان‌های استان شد.

وی بر اجرای تبصره ۶ ماه ۱۴ قانون معادن و بند ط ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه در خصوص برگشت ۱۵ درصد حقوقات دولتی به استان کردستان از محل درآمد معادن تأکید کرد و افزود: کردستان با ۳۶۵ معدن از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود که پراکندگی معادن شامل همه شهرستان‌های استان می‌شود.

وی اشتغال اسمی مجموع معادن استان را ۵۸۰۸ نفر و اشتغال واقعی هم ۴۱۳۲ نفر گزارش داد و گفت: کردستان از لحاظ تولید طلا رتبه اول کشور را دارد که بر اساس اسناد و مدارک، ۵۰ درصد طلای کشور در شرکت صنایع معدنی زرکوه تولید می‌شود.

استاندار کردستان در خصوص معادن سنگ آهن با ٨٩ میلیون تن ذخیره قطعی و حدود بیش از ٣٠٠ میلیون تن ذخایر قطعی دیگری که در استان اکتشاف شده است، سخن گفت و افزود: ذخیره قطعی کل معادن استان ۵۹۷ میلیون تن است که در کشور بی‌نظیر است.

زارعی‌کوشا پیرامون اهمیت معدن طلای ساریگون قروه با ذخیره قطعی بیش از ۴۱ میلیون تن طلا با عیار ۱/۲۴ گرم در تن و تولید سالانه بیش از پنج تُن طلای خالص به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای کشور نیز سخن گفت.

وی تعداد کل واحد‌های صنعتی کردستان را یک هزار و ٢٧ واحد برشمرد و افزود: همچنین شمار واحد‌های دارای پروانه کسب صنفی در کردستان ۸۵ هزار واحد صنفی در قالب ۱۲۵ اتحادیه و ١٠ اتاق اصناف است.

زارعی‌کوشا با اشاره به ثبت جهانی فرش دست‌بافت بیجار و سنندج به وزیر گفت که هم اکنون ٩٠ هزار بافنده فرش دست‌بافت در کردستان فعال هستند که امید می‌رود مقدمات بیمه بافندگان ١٠٠ درصد فراهم شود.

وی با اعلام این‌که ۳۵۶ نفر دارای کارت بازرگانی در تجارت خارجی در استان فعالیت دارند؛ یادآور شد که حجم کلی مبادلات تجارت خارجی در استان کردستان بیش از شش میلیارد دلار است.

وی افزود: تعداد مرزنشینان شعاع ٢٠ کیلومتری نقطه صفر مرزی در استان ٨٧ هزار و ٣٨٢ نفر است که در راستای ساماندهی مرزنشینان استان انجام شده است.

استاندار کردستان در این نشست موضوع مهم تفویض اختیار بیشتر به شورای معادن استان را با هدف بررسی پروانه‌های اکتشافی ابطالی، تقسیط حقوق دولتی به استان در موارد تمدید و انتقال پروانه، واگذاری محدوده‌های معدنی به سرمایه‌گذاران واقعی در قالب مزایده بسته سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف پهنه‌های اکتشافی استان را خواستار شد.

وی رفع مشکلات صنایع فولاد استان کردستان در شهرستان‌های قروه (ورق گرم فولادی) و بیجار (آهن اسفنجی) در قالب زنجیره فولاد در استان و دستور تأمین ارز به میزان ۲۵۰ میلیون دلار ثبت را از وزیر صمت پیگیری کرد و گفت: واگذاری محدوده‌های آهنی به صنایع فولاد کردستان توسط وزارت صمت، مطالبه جدی ما در استان است.

استاندار کردستان خطاب به وزیر صمت گفت: انتظار داریم این وزارتخانه تأمین ارز واحد‌های تولیدی استان را برای ثبت سفارش مواد اولیه در سال مهار تورم و رشد تولید مورد توجه جدی قرار دهد.

وزیر صمت نیز در این دیدار از توجه ویژه استاندار به حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر کرد و گفت: توجه دولت به ویژه وزارت صمت به دیار کردستان با مردمانی سخت‌کوش و وفادار ویژه است.

«عباس علی‌آبادی» از ظرفیت‌های کم‌نظیر کردستان در حوزه معدنی و صنعتی ابراز خرسندی کرد و گفت ما برای ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در تمام شهرستان‌های استان آمادگی داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده