تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۱۲۶۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کف شاخص‌کل بورس چه عددی است؟

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است که اگر بازارسرمایه تحت تاثیر اخبار و مسائل مربوطه به سمت پایین حرکت کند، کف شاخص عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خواهد بود و احتمالا از محدوده ذکر شده حرکتی ملایم به سمت بالا را تجربه خواهد کرد و به عبارتی حدود ۲۰ درصد از نزولی که تجربه کرده را جبران می‌کند.

 بورس از کمبود نقدینگی رنج می‌برد

به گزارش می‌متالز، قاسم صادقی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روز‌های بازارسرمایه گفت: بازارسرمایه این روز‌ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و به عبارتی کاهش ارزش معاملات نسبت به دو ماه گذشته که بورس به واسطه افزایش ارزش معاملات رونق داشت، موجب شده تا بازارسرمایه نتواند حرکت خاصی داشته باشد.

او در تشریح نقش بازارگردان‌ها در ریزش‌های اخیر بازارسرمایه، عنوان کرد: بازارگردان‌ها یکسری وظایف دارند و سودآوری آن‌ها از خرید و فروش سهام تامین می‌شود؛ قاعدتا فروش بازارگردان‌ها در تقویت سمت عرضه متاثر است، اما نمی‌توان گفت که این موضوع به تنهایی موجب ریزش بازارسرمایه شده است.

وی با اشاره به این موضوع که درآمد شرکت‌ها و اتفاقاتی که در صورت مالی آن‌ها رخ داده، نشان از ارزنده بودن آن‌ها است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از صعود شرکت‌ها این روز‌ها تخلیه شده و از سویی وضعیت بنیادی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری وضعیت بدی به حساب نمی‌آید، اما رکود و کمبود نقدینگی که در بازارسرمایه وجود دارد مشکل‌ساز شده است.

شرط صعودی شدن بازارسرمایه چیست؟

این کارشناس بازارسرمایه افزود: اگر مشکل کمبود نقدینگی بازارسرمایه برطرف شود و از سویی شاهد خرید‌های سنگین حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در برخی از قیمت‌ها به صورت متوالی باشیم، می‌توان امید داشت که ریز موج صعودی در بازارسرمایه ایجاد شود.

به گفته صادقی این روز‌ها علاوه بر بازار‌های مالی، بازارسرمایه نیز در رکود به سر می‌برد و احتمالا این وضعیت تا دو الی سه ماه آینده پایدار باشد.

او معتقد است که اگر بازارسرمایه تحت تاثیر اخبار و مسائل مربوطه به سمت پایین حرکت کند، کف شاخص عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد خواهد بود و احتمالا از محدوده ذکر شده حرکتی ملایم به سمت بالا را تجربه خواهد کرد و به عبارتی حدود ۲۰ درصد از نزولی که تجربه کرده را جبران می‌کند.
پیشبینی روند بازارسرمایه تا پایان سال

وی در پیشبینی روند بازارسرمایه تا پایان سال اظهار کرد: احتمالا بازارسرمایه تا پایان سال در همین حوالی قله‌ای که فتح کرده خواهد بود و نهایتا رکودی بالاتر از ۳۰۰ هزار واحد از سقف خودش را تجربه می‌کند.

به عقیده این کارشناس بازارسرمایه صعود چشم‌گیری در بازارسهام نخواهیم داشت مگر اینکه دلار به سمت کانال ۶۳ الی ۷۰ هزار تومان حرکت کند.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده