به گزارش می متالز، چین کل نیاز سنگآهن خود را که شامل حدود ۵۶ درصد مصرف این کشور میشود از استرالیا و شرکتهای بیاچپی بیلتون، ریوتینتو و فورتسکیو تامین میکند؛ قبل از آن شرکتهای دیگری وجود داشتند که در بحران سنگآهن در سال ۲۰۱۴ ورشکست شده و حذف شده یا تولیدشان کاهش پیدا کرد که شرکتهایی مانند اطلس آیرون از این قبیل شرکتها هستند، در این میان سهم برزیل از بازار سنگآهن قبلا و تا سال ۲۰۱۵، کمی بیشتر از ۱۸ درصد بود، این در حالی است که این سهم در حال حاضر به ۲۴ درصد رسیده است که از این میزان با توجه به اینکه سه شرکت بزرگ برزیلی وجود دارند که تولید سنگآهن را انجام میدهند اولین و مهمترین تولیدکننده واله است، بعد از آن آنگلو آمریکن که شرکتی برزیلی-انگلیسی است و سومی هم شرکت سی اس آن که شرکتی پرتغالی است؛ تولید واله بیشتر از دو شرکت دیگر است که میزان ۱۸ درصدی را شامل میشود، با این حال اگر این عدد ۲۴ درصدی را در نظر بگیریم، کاهش تولید واله یک چهارم بازار سنگآهن چین را تحت پوشش قرار میدهد که عدد بزرگی است و بر اساس شواهدی که ریوتینتو و بی.اچ.پی.بیلتون اعلام کردهاند، این دو غول بزرگ استرالیایی نمیتوانند کمبود نیاز واله را بهطور کامل جبران کنند و نهایتا ۴ درصد از سهم واله را میتوانند پوشش دهند و نهایتا همچنان بازار با ۲۰ درصد کسری مواجه خواهد بود، این روند باعث خواهد شد که به مرور شاهد افزایش قیمت باشیم.
کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگآهن در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر حاشیه سود فولادسازان با افزایش قیمت سنگآهن کاهش پیدا میکند؛ به این دلیل که قیمت جهانی فولاد تناسبی با افزایش قیمت سنگآهن ندارد.سال گذشته حاشیه سود فولادسازان چین به تنی ۱۰۰ دلار رسید و در حال حاضر برای اینکه فولادسازان بتوانند حاشیه سودشان را حفظ کنند در مقابل افزایش قیمت سنگآهن مقاومت میکنند و از طرف دیگر هم شاهد آن هستیم که بعد از تعطیلات عید شکوفههای چین، بهطور غیرمترقبه و غیرقابل پیشبینی بارندگیهای شدیدی در محدوده جنوب چین اتفاق افتاده که باعث شد فصل بهار چین به تعویق بیفتد و به تناسب آن پروژههای ساخت و ساز هم به تعویق افتاد، اگر این اتفاقات رخ نمیداد شاید روند افزایش قیمت سنگآهن با یک ثبات نسبی در ماه مارس روبهرو بود.از طرف دیگر، فولادسازان هم میدانند که تاثیر افزایش قیمتی که در بازار بعد از اتفاق واله رخ داد بهصورت کوتاه مدت نیست، به این دلیل که اکثر فولادسازان بعد از تعطیلات عید شکوفهها به مدت ۲۱ روز دپوی کافی برای تولید داشتند، چون دقیقا این حادثه در میانه تعطیلات چین رخ داد.
وی در ادامه گفت: سال گذشته که عید شکوفههای سال ۲۰۱۸ چین بود، چینیها ترجیح دادند برای ۲۵ روز محصول دپو کنند ولی امسال بر مبنای سیاستی که فکر میکردند روند بازار نزولی است ترجیح دادند برای ۲۱ روز یعنی ۴ روز کمتر از مدت زمان قبلی دپو کنند، در این میان حادثهای که در مورد سد باطله واله اتفاق افتاد غیر قابل پیشبینی بود و معادلات را به هم زد و باعث شد روند بازار تغییر پیدا کند، بهطور کلی در حال حاضر که به اواخر ماه مارس نزدیک میشویم، نشست سران حزب کمونیست موجب دستیابی بازار به یک تعادل نسبی است، همه ساله که این نشست برگزار میشد شی جین پینگ پروژههای بسیاری را معرفی میکرد که شامل ساخت شهرکهای صنعتی بزرگ در محدوده شهرهای اصلی تا ادامه پروژه جاده ابریشم جدید میشد، ولی امسال به علت تنشهای اقتصادی و جنگ تجاری که بین چین و آمریکا رخ داد، رئیسجمهور چین از معرفی پروژههای جدید امتناع کرد و در واقع تمرکز شی جین پینگ بیشتر روی افزایش سرانه مصرف فولاد در چین است، ولی در این میان یکسری سیاستهای احتیاطی را نیز در نظر گرفته است، چرا که از آن سو دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا شخص قابل پیشبینی نیست و نگرانی شی جین پینگ در برهه کنونی این است که تا زمانی که این قرارداد روی کاغذ نهایی نشده هر اتفاقی رخ دهد.
این در حالی است که گمانهزنیهایی مبنی بر این وجود دارد که اگر آن قرارداد نهایی شود ممکن است پروژههای مهمی از سوی شی جین پینگ معرفی شود که تاثیر هیجانی روی افزایش قیمت سنگآهن و فولاد بگذارد، این در حالی است که روند فعلی در بازار سنگآهن و فولاد چین اینگونه است که با نزدیک شدن بیشتر به انتهای ماه، نیاز فولادسازان چین به سنگآهن بیشتر میشود چرا که مدت انقضای زمان دپوی آنها رو به پایان خواهد رفت.با توجه به اینکه بنادر چین همیشه دپوی حدود ۱۴۰ میلیون تن سنگآهن را دارد، فولادسازان چین ترجیح میدهند که از دپوی بنادر به جای محمولههای دریایی خرید کنند، اما این روند هم به نوسانات قیمت بازمیگردد، زمانی که قیمت در بازار ثبات ندارد خریداران از خرید دریایی واهمه دارند؛ خریداران سنگآهن چین اگر از استرالیا خرید کنند به فاصله یک روز و اگر از برزیل خرید کنند به فاصله ۴۵ روز و اگر از ایران خرید کنند به فاصله ۲۱ روز محمولههایشان به چین میرسد، با توجه به این فاصلههای زمانی این خریداران نگران آن هستند که خریدهایشان اتفاق بیفتد و در این فاصله قیمتها افت کنند و همین موضوع باعث تمایل آنها به خرید از بنادر میشود.