تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۳۰۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

‌می‌متالز - بررسی گزارش پیش بینی عملکرد مالی و حساسیت سود شرکت فرود منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولادشاهرود P/E را حدود ۶/۴ واحد اعلام کرد.

شرکت فولادشاهرود با نماد فرود در بورس فعالیت دارد.

پیش بینی فروش کارشناسی شده شرکت فولادشاهرود برای دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲ مبلغ ۲۷۴۸۶۴۹۷ میلیون ریال است. این رقم برای دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۱۷۹۱۲۶۰۸ میلیون ریال بود.

P/E شرکت حدود ۶/۴ واحد داست.

سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت مبلغ ۶۱۳ ریال پیش بینی شد و برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۲۳۰ ریال است.

بررسی روند pe گذشته نگر در فرود که مدت زمان زیادی هم از عرضه آن نمی‌گذرد نشان میدهد که این سهم به طور میانگین همیشه pe حدود ۱۵ مرتبه داشته است این در حالی است که pe صنعت همواره حدود عدد ۷ در حال نوسان بوده است البته این نسبت در شرایط مختلف بازار و شرکت دستخوش تغییرات زیادی نیز شده است.
حال با توجه به سود پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۲ انتظار میرود که نسبت قیمت به درآمد سهم به زیر میانگین خود و صنعت برسد.

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

P/E فرود چقدر تغییر کرد؟

شرکت فولاد شاهرود کوچکترین شرکت بورسی فعال در زمینه تولید میلگرد است. در حال حاضر ظرفیت اسمی این شرکت ۲۰۰،۰۰۰ تن تولید شمش و همین مقدار تولید میلگرد در سال است و تمامی کالا‌های خود را در داخل کشور و در بورس کالا به فروش می‌رساند. شرکت در حال حاضر بسیار کمتر از ظرفیت اسمی تولید میکند و با توجه به کامل نبودن زنجیره تولید از حاشیه سود کمی برخوردار است. البته این حاشیه سود نسبت به اختلاف قیمت بین شمش و میلگرد بسیار حساس است و هرچه این اختلاف بیشتر باشد سود شرکت نیز با افزایش همراه خواهد بود.

در حال حاضر یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اقدام خط ریخته گری جدید است که به گفته خود شرکت مانع توقف تولید می‌شود. همچنین خط ۲ ذوب نیز که در پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده است میتواند باعث شود که شرکت مجبور نباشد شمش را خریداری کرده و به میلگرد تبدیل کند به عبارتی دیگر با به ظرفیت رسیدن خط شمش زنجیره تولید شرکت کامل‌تر میشود و با توجه به اختلاف بیشتر بین قیمت آهن اسفنجی و میلگرد سود شرکت بیشتر می‌شود.

به علاوه شرکت فولاد شرکت بسیار اهرمی است و نسبت به تغییرات کوچک واکنش زیادی نشان می‌دهد لذا سرمایه گذاران محترم باید توجه داشته باشند که سود پیش بینی شده ممکن است تعدیل شود. از عوامل تاثیر گذار بر روی سود میتوان رسیدن به ظرفیت اسمی تکمیل زنجیره تولید افزایش شکاف قیمت بین شمش و میلگرد عدم توقف تولید و همچنین راه اندازی خط کلاف را نام برد. البته باید به این نکته توجه داشت که راه اندازی خط میلگرد کلاف باعث افزایش ظرفیت شرکت نخواهد شد و تنها تنوع محصولات را بیشتر می‌بدین صورت که بعد از اجرای طرح محصولات شرکت میلگرد شاخه و کلاف خواهد بود.

شرکت برای راه اندازی طرح خود سرمایه اش را دو برابر کرده است و همانطور که در صورت جریان وجه نقد مشخص است در حاضر ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در دسترس برای فرود موجود است.
در پایان باید به این نکته اشاره داشت که به علت اهرمی بودن، شرکت در صورت تصمیم به سرمایه گذاری نکات قید شده باید به شدت مورد بررسی و رصد قرار بگیرند و مطابق آن‌ها سود پیش بینی شده باید تعدیل شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده