تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۱۳۰۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس پژوهشکده فرآوری موادمعدنی جهاددانشگاهی تاکید کرد:

تولید فلزات استراتژیک از منابع ثانویه در جهاددانشگاهی/ توجه این نهاد به تولید دانش و بومی سازی فناوری‌های روز دنیا در حوزه معدن

‌می‌متالز - رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی در تشریح تولید تکنولوژی‌های نو در احیاء معادن کوچک، از ذخایر هماتیتی کشور، اظهار کرد: تولید فلزات استراتژیک از منابع ثانویه، هوشمند سازی معادن و تولید محصولات معدنی از باطله‌ها از جمله برنامه‌های توسعه‌ای این پژوهشکده در راستای نقش آفرینی کلان در برنامه توسعه هفتم است.

به گزارش می‌متالز، دکتر مهدی ذاکری رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس و پژوهشکده فرآوری مواد معدنی بیان کرد: نیاز کشور به اکتشاف معادن جدید و بالتبع استخراج و فرآوری آن‌ها فضای جدیدی را در حوزه معادن خواهد گشود که بهره برداری از نتایج و دستاورد‌های آن عایدات بسیار عظیمی را برای مجموعه‌های فعال در حوزه معادن به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی تربیت مدرس با دراختیار داشتن پژوهشکده فرآوری مواد معدنی با تجربه و سابقه مناسب در حوزه معادن و علی الخصوص فرآوری معدنی برنامه ریزی مناسبی را برای نقش آفرینی در این حوزه در سطح ملی بعمل آورده است.

رئیس جهاددانشگاهی تربیت مدرس در تشریح تولید تکنولوژی‌های نو در احیاء معادن کوچک، از ذخایر هماتیتی کشور، اظهار کرد: تولید فلزات استراتژیک از منابع ثانویه، هوشمند سازی معادن و تولید محصولات معدنی از باطله‌ها از جمله برنامه‌های توسعه‌ای این پژوهشکده در راستای نقش آفرینی کلان در برنامه توسعه هفتم است.

وی خام فروشی را مهمترین چالش پیش روی صنعت معدنی کشور دانست و گفت: همانند بسیاری بخش‌های دیگر، در فقدان سه عامل مهم؛ تکنولوژی، سرمایه گذاری مناسب و امکان بهره مندی از دانش روز، به ناچار منابع کشور به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده مناسب صادر شده و خودمان مصرف کننده محصولات مشتق از همین مواد خام البته با چند برابر قیمت هستیم.

وی افزود: نداشتن نگاه آینده نگر به حوزه معدن نیز چالش دیگر این حوزه است، تشخیص نیاز‌های آینده جهان در حوزه صنایع معدنی و سوق دادن فعالیت‌ها و تولید علم متناسب با این نیاز‌ها در حوزه رویکرد آینده نگر به بخش صنایع معدنی است که متاسفانه علی رغم رشد علمی کشور در عرصه تولید مقالات، اما تغییر چندانی مشهود نیست و اگر هم هست متاسفانه سرمایه گذاری در این حوزه انجام نمی‌گیرد و یا مورد اقبال حوزه‌های سیاستگذار در عرصه صنایع معدنی نیست.

دکتر ذاکری همچنین گفت که انتخاب پروژه‌ها در پژوهشکده فرآوری مواد معدنی مبتنی بر دانش و با نگاه به آینده است. رویکرد‌های دانش بنیان در استفاده از باطله‌ها و یا بومی سازی فناوری‌های نوین به منظور جداسازی عناصر گران بها از ضایعات الکترونیکی و یا فناوری استفاده از پس ماند‌های کارخانجات معدنی و ... که می‌توانند ارزش افزوده بسیاری را نصیب کشور نمایند از جمله رویکرد‌های اساسی پژوهشکده است، اما در این مسیر با چالش بسیار جدی که جذب سرمایه گذار است روبروست.

وی افزود: پژوهشکده فرآوری متناسب با نیاز آینده جوامع بشری در استفاده بهینه از پسماند‌ها و حمایت از محیط زیست، مساعی خود را در تولید دانش و بومی سازی فناوری‌های روز دنیا در حوزه معدن انجام می‌دهد، اما حلقه تکمیلی این فرایند سرمایه گذاری است که متاسفانه در این حوزه با چالش اساسی روبرو هستیم که بعضا مانع از به نتیجه رسیدن کار‌ها و برنامه‌ها می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس و پژوهشکده فرآوری در ادامه اظهار کرد: مهمترین دستاورد‌های پژوهشکده را می‌توان تولید دانش روز در حوزه فرآوری مواد معدنی دانست که از طریق آموزش و مشاوره به فعالان عرصه معدن انتقال داده می‌شود و باعث توانمند سازی فعالان این حوزه خواهد شد که در این راستا می‌توان به دوره‌های آموزشی متعددی که توسط پژوهشکده تدوین و ارایه شده است، اشاره کرد که با اقبال خوب مخاطبان مواجه بوده است.

دکتر ذاکری با بیان اینکه ساخت دستگاه آنالیز آنلاین دانه بندی، ساخت تجهیزات پایلوت استحصال فلزات با ارزش از بورد‌های الکتریکی و کاتالیست­های مستعمل، دستیابی به دانش فنی تولید فلوریت گرید اسیدی، احداث و مشاوره جهت طراحی کارخانه­های کاتد مس، کرومیت، آهن از جمله دستاورد‌های پژوهشکده فراوری مواد معدنی بوده است.

رئیس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی در پایان با اشاره به ساخت دستگاه آنالیز آنلاین دانه­بندی و نصب آن در چند کارخانه فرآوری مواد معدنی و هزینه بسیار پائین نسبت به مشابه خارجی و پشتیبانی و آموزش آن توسط تیم مجرب و متخصص درخواست حمایت و سرمایه گذاری در حوزه ساخت دستگاه‌های معدنی و به روز را خواستار شدند.

منبع: جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده