تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۳۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار وزیر صمت ایران با رئیس مجلس ملی ویتنام مطرح شد؛

ابراز امیدواری برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری فی‌مابین/ ویتنام، ایران را به اقتصاد آسه‌آن متصل می‌کند

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نشست با رئیس مجلس ملی ویتنام، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های طرفین، منجر به تحقق افزایش هرچه بهتر و بیشتر توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و ویتنام شود.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به‌همراه عصر امروز سه‌شنبه با «وونگ دین‌هوئه» رئیس مجلس ملی ویتنام و تیم همراه دیدار و گفتگو کرد. در این نشست، «بابک احمدی» سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، «مهدی ضیغمی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و «سیدمحمد موسوی» معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت هم حضور داشتند.

علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در ابتدای این نشست، با اعلام اینکه هر دو کشور دوران سخت تحریم را با سربلندی و موفقیت‌های بزرگ پشت سرگذاشتند، گفت: امیدوارم تلاش‌های طرفین، منجر به تحقق افزایش هرچه بهتر و بیشتر توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و ویتنام شود.

وی با بیان این خبر که به‌زودی رایزن بازرگانی ایران، راهی کشور ویتنام می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر کالا‌های خاصی در ایران تولید و به کشور‌های دنیا صادر شده که خوشبختانه استقبال خوبی از این محصولات صورت گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های بزرگ ویتنام در سال‌های اخیر اعلام کرد که می‌توانیم سطح روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی را به جایگاهی برسانیم که برای طرفین سودمند باشد.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه بایستی هرچه زودتر ارتباطات خود را کشور برادر و دوست ویتنام افزایش دهیم، یادآور شد: توافقاتی برای توسعه همکاری‌ها در حال انجام است که امیدوارم نتایج رضایت‌بخشی برای دو کشور به همراه داشته باشد.

ابراز امیدواری برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری فی‌مابین/ ویتنام، ایران را به اقتصاد آسه‌آن متصل می‌کند

لزوم افزایش ظرفیت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور

در ادامه «وونگ دین‌هوئه» رئیس مجلس ملی ویتنام با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای همکاری سیاسی و دیپلماتیک با ایران نداریم، گفت: می‌بایست ظرفیت همکاری‌های اقتصادی و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ویتنام در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تاکید کرد: در حال حاضر با ۱۴۰ کشور دنیا همکاری می‌کنیم و علاقمندیم همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم.

رئیس مجلس ملی ویتنام، از همه‌گیری بیماری کرونا، بی‌ثباتی مالی جهان و مشکلات در تبادلات بانکی را از عوامل کاهش تبادلات میان دو کشور نام برد و یادآور شد: ایران در گذشته وارد کننده برخی محصولات بود که امروز در بخش تولید این محصولات به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و به صادر کننده این محصولات به کشور‌های دیگر تبدیل شده است. خوشبختانه دو کشور ایران و ویتنام، در این حوزه وجوه مشترک بسیاری خصوصا در حوزه تولید محصولات کشاورزی دارند.

وی با بیان اینکه نیاز است زمینه همکاری‌های طرفین در کمیسیون مشترک اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری افزایش یافته، هیات‌های تجاری-اقتصادی دو کشور در سطوح تخصصی همکاری‌های خود را توسعه داده و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف امضا شود، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی برای بررسی نحوه پرداخت‌های بانکی و رفع مشکلات موجود در این زمینه با در نظر گرفتن راهکار‌های مناسب، همکاری در حوزه تهاتر کالا و ایجاد و راه‌اندازی خط مستقیم پروازی میان تهران-هانوی از دیگر موضوعاتی است که در همکاری میان طرفین اهمیت بالایی دارد.

دین‌هوئه با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه همیشگی نیست و به‌زودی تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: نیاز است که راهکار‌های مناسب برای افزایش روابط اقتصادی ایران و ویتنام درنظر گرفته شود و با انجام بررسی‌های لازم، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور توسعه یافته تا پس از رفع و پایان تحریم‌ها، امکان گسترش این همکاری‌ها فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه به افزایش و توسعه حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور بسیار امیدوار است، تصریح کرد: ویتنام می‌تواند پل ارتباطی میان ایران و کشور‌های آسه‌آن (اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا) در حوزه‌های مختلف اقتصادی باشد که بازار بزرگی بوده و اقتصاد پنجم دنیاست.

رئیس مجلس ملی ویتنام با بیان اینکه روابط تجاری دو کشور می‌بایست براساس مزیت‌های نسبی و در قبال دریافت و صادرات کالا بین طرفین باشد، گفت: مطمئنا بخش‌های خصوصی دو کشور هم می‌توانند با همکاری‌های بیشتر، زمینه‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های تجاری میان دو کشور را فراهم سازند.

برگزاری دهمین نشست مشترک همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان ایران و ویتنام در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های طرفین در ۵۰ سال آینده باشد، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد توافق طرفین قرار گرفت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده