به گزارش میمتالز، این روزها که همه به دنبال یافتن سهم مقصر در افزایش تصادفات رانندگی هستند نمیتوان از وضعیت جادهها چشم پوشی کرد.
براساس یافتههای یک پژوهش، خستگی و خوابآلودگی راننده تا ۷۵ درصد، آسفالت نامناسب تا ۵۷ درصد، عرض کم جاده حدود ۵۲ درصد و عدم تفکیک وسایل نقلیه سبک و سنگین در جاده تا ۴۸ درصد، مه آلود و گردوغباری بودن هوا نیز به همین مقدار و در نهایت قوس و پیچ و خمهای پیدرپی با ۴۴ درصد بیشترین اثر سوء را بر رانندگی دارد. در این میان مسوولیت بخش مهمی از آمار بالای تلفات جادهای به کیفیت راهها و نظارتهای جادهای برمیگردد؛ مسالهای که در کنار خطاهای انسانی جادههای بیبازگشتی را برای مسافران رقم میزند.
گلایههای مردم از وضعیت جادهها که اتفاقا مربوط به شهرستانهای دور از پایتخت هم نیست و بخش زیادی از آن مربوط به راههای ورودی و خروجی به استان تهران میشود، نیز افزایش یافته است. رسیدگی به راههای اطراف تهران زیر سایه سنگین نام پایتخت پنهان مانده و فقر زیادی را از لحاظ ایمنی و به سازی آسفالت متحمل شده است. همین حالا مردم شهرستانهای تهران از جمله شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، اندیشه و ... که در نزدیکی پایتخت زندگی و روزانه مسافت طولانی را برای ورود به پایتخت طی میکنند، هم از وضعیت نامناسب آسفالت گلایه دارند.
در همین راستا رییس سازمان راهداری امروز (شنبه) درباره دلیل محرومیت راهها به ویژه در استان تهران، گفت: برای نگهداری راهها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستیم و فقط ۱۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راهها را در اختیار داریم.
«داریوش امانی» مدعی است: نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راههای کشور که ۲۹۰ هزار کیلومتر است نیاز داریم، اما فقط ۱۰ درصد این رقم دست سازمان راهداری را میگیرد.
به گفته وی، براساس شاخصهای استاندار جهانی سالیانه چهار تا ۶ درصد قیمت روز یک کیلومتر راه را برای نرخ استهلاک هزینه میکنند، اما به دلیل کسری اعتبارات این رقم در ایران هزینه نمیشود.
رییس سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که راهداری یک دهه است عنوان میکند پول نگهداری راه را نداریم و این موضوع را بهانه عدم به سازی، لکه گیری و ترمیم به موقع آسفالت میکند، اما در مقابل اعلام میشود ۹۰ درصد بودجه حمل و نقل به بخش راه اختصاص مییابد، توضیح داد: چندین سال است به دنبال تامین اعتبارات کافی هستیم و با مجلس شورای اسلامی هم رایزنی کردهایم، در قانون برنامه هفتم احکامی آورده شده است که بتوانیم بحث کمبود نقدینگی و بودجه را حل کنیم.
امانی در پاسخ به این سوال که چرا از درآمدهای سازمان راهداری برای نگهداری راهها هزینه نمیشود؟ گفت: همه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نگهداری راهها از درآمدهای سازمان راهداری تامین میشود.
منبع: اگزیم نیوز