تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۳۱۴۱۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برنده مزایده پسماند‌های روی زنجان مشخص شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: برنده مزایده مدیریت برداشت و فروش پسماند‌های شهرک تخصصی روی زنجان پس از تائید و بازگشایی پاکت‌های "ب" و "ج" مشخص شد.

به گزارش می‌متالز، مجید گلشنی منفرد روز چهارشنبه در جلسه بازگشایی این پاکت ها، اظهار داشت: اسناد مزایده مدیریت برداشت و فروش پسماند‌های شهرک تخصصی روی زنجان در ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۱ بارگذاری و طی این مدت به منظور ایجاد فرصت مناسب و یکسان برای کلیه متقاضیان جهت شرکت در چند مرحله تمدید شد.

گلشنی منفرد افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد کمیته فنی، بررسی اسناد ارائه شده و بازگشایی پاکت‌های "الف" و "ب"، در این جلسه پاکت‌های "ب" تائید و با بازگشایی پاکت "ج"، یک شرکت بخش خصوصی با احراز کلیه شرایط به عنوان برنده این مزایده مشخص شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه این پروژه بزرگ در کشور به عنوان تجاری سازی پژوهشی مطرح است، عنوان کرد: پس از انجام طرح‌های مختلف پژوهشی توسط اساتید علمی دانشگاه ها، عملیات تجاری سازی این پژوهش هم اکنون در حال اجراست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: هم اکنون پس از تعیین برنده مزایده، انتظار داریم عملیات برداشت پسماند با سرعت آغاز و تا زمان فرارسیدن فصل سرما بخشی از تعهدات صورت گرفته محقق شود.

وی یادآور شد: عملیات ثبت در سامانه فروش، تهیه طرح زیست محیطی و احداث آزمایشگاه و باسکول از جمله مواردی است که باید در اسرع وقت صورت پذیرد.

انبار شدن پسماند رویِ واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان، حاصل انباشت پسماند واحد‌های تولیدی طی سال‌های گذشته بوده که محدوده‌ای به وسعت ۳۲ هکتار را اشغال کرده است.

انبار این پسماند‌ها به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی مردم زنجان تبدیل شده بود تا اینکه از حدود سه سال پیش محل فعلی دفع پسماند که در محوطه شهرک صنعتی روی قرار داشت پلمب شد و واحد‌های تولیدی موظف شدند پسماند‌ها را به محل جدید در منطقه "سردهات" در ۵۰ کیلومتری شهر زنجان منتقل کنند.

از طرفی تعیین تکلیف نحوه و محل انبار پسماند روی شهرک صنعتی زنجان که میزان آن به حدود ۱۰ میلیون تن می‌رسد به واسطه ارزش اقتصادی آن نیز مورد توجه قرار گرفت.

پس از کشمکش و جدال دولت و بخش خصوصی بر سر مالکیت پسماند روی انبار شده، بالاخره سه سال پیش با رای دستگاه قضا مالکیت آن به دولت واگذار شد تا مردم استان زنجان از عواید آن بهره‌مند شوند.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میزان ظرفیت انبار پسماند روی ۹ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۷۷ تن است و بر اساس نمونه گیری‌های انجام شده عیار روی این پسماند ۱.۵۲ درصد و عیار سرب آن ۱.۸ درصد است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده